Liečba tenisového lakťa: Čo vám pomôže a kam sa obrátiť

pexels-todd-trapani-2339377
Článok zverejnený: 28.6.2023 , dátum aktualizácie: 3.8.2023

Radi si zájdete niekoľkokrát týždenne na tenis, ale po nejakej dobe vám v tom začne brániť nepríjemná stuhnutosť a bolesť v lakti? V tom prípade najskôr patríte do skupiny ľudí, na ktorú si počíhal takzvaný tenisový lakeť. Ako sa prejavuje? Ako sa lieči? A skutočne súvisí len s tenisom?

Natiahnuté väzy rieši z času na čas nejeden fyzicky pracujúci človek či športovec. V takej situácii telo dáva obvykle celkom jasne najavo, že došlo k preťaženiu jedného konkrétneho miesta, ktoré si zaslúži štedrú porciu pokoja.

Zatiaľ čo veľa ľudí desí predstava toho, že ich v neskoršom veku postihne artróza alebo iné chronické ochorenie kĺbov, športovci si napodiv často vôbec nepripúšťajú, že sa ich môže týkať tenisový lakeť, ktorý ich môže vyradiť nielen zo športových, ale aj z každodenných pracovných aktivít.

Čo je tenisový lakeť?

Zaujímavosťou je, že to, čomu dnes hovoríme tenisový lakeť, vlastne nie je žiadnou novinkou. Hlavný rozdiel je v tom, že v minulosti sa tomuto problému hovorilo kŕč pisárov. Najčastejšie tento problém postihuje lakeť, rozšíriť sa však môže aj do ramena a zápästia. Vo svojej podstate ide o ochorenie šliach a úponov svalov, v ktorých sa kvôli opakovanému pohybu tvorí mikrotrauma. Aj keď tenisový lakeť nie je život ohrozujúci, v krajných prípadoch môže jeho uzdravenie vyžadovať pracovnú neschopnosť. (Zvlášť, ak pracujete v sklade a podobne.)

Prečo sa to deje?

Liečba tenisového lakťa: Čo vám pomôže a kam sa obrátiť

Tenisový lakeť nie je bolesť kolena, u ktorej máme celkom dobrú predstavu o tom, prečo k nej dochádza. Preto sa pozrieme na najčastejšie spúšťače tohto celkom obvyklého pohybového problému.

Tenisový lakeť môže samozrejme vznikať z preťaženia ruky pri hraní tenisu, nie je to ale vždy podmienkou. Trpieť naňho môžu aj ľudia, ktorí majú fyzicky namáhavú (nielen manuálnu) prácu. Tenisový lakeť sa objavuje aj u ľudí, ktorí pracujú celý život v kancelárii. Komplikáciou tenisového lakťa potom môže byť nedostatočné vyliečenie či bakteriálne infekcie.

Príznaky tenisového lakťa

Medzi hlavné príznaky tenisového lakťa patrí bodavá bolesť na vonkajšej strane lakťa, ktorá sa môže šíriť až do ramena a predlaktia. Ďalej sa môže objaviť aj teplá pokožka na boľavom mieste a opuch.

Liečba tenisového lakťa: Konzervatívne aj domáce

Liečba tenisového lakťa: Čo vám pomôže a kam sa obrátiť

Pokiaľ máte podozrenie na tenisový lakeť, je rozhodne múdre obrátiť sa na svojho ošetrujúceho lekára, ktorý vás dôkladne prezrie a stanoví ďalší postup liečby. Nápomocná môže byť v tomto ohľade napríklad ortéza alebo bandáž, ktorá boľavé miesto stiahne a zvládne ho držať v správnej pozícii.

Akonáhle sa situácia trochu zlepší, môže prísť na rad fyzioterapia, počas ktorej vyskúšate cviky na tenisový lakeť, ktoré potom môžete robiť aj u seba doma. Kto potrebuje zostať fyzicky aktívny, ale nechce nosiť ortézu, pre neho môže predstavovať východisko tejpovania. Tejp sa ale nesnažte nalepiť neodborne doma, pretože by ste si tým mohli skôr uškodiť. Keď sa budete snažiť, problémy sa môžu vytratiť už zhruba za 6 týždňov.

Ďalej pomáha:

  • Pokojový režim
  • Prikladanie studených obkladov
  • Užívanie liekov proti bolesti
  • Masť z kostihoja či konopné mazanie
  • Vitamíny pre športovcov

Doplnky stravy pre športovcov sú nápomocné prakticky v každom životnom období. Kĺbová výživa totiž obsahuje látky, ktoré sú dôležité aj pre seniorov, rekreačných športovcov, pre rodičov, ktorí sa každodenne starajú o deti a nosia ich v náručí a na chrbte a podobne.

Liečba tenisového lakťa: Čo vám pomôže a kam sa obrátiť

Že ste si kĺbovú výživu vybrali správne spoznáte podľa toho, že obsahuje:

  • Kolagén
  • Vitamín C
  • Glukosamín
  • Chondroitín
  • MSM
  • Kadidlovník pílovitý

A prípadne aj ďalšie látky, ktoré prispievajú k podpore normálneho stavu kostí. Vymenovať môžeme napríklad vitamín K, vitamín D a vápnik.

Čo sa týka prevencie tenisového lakťa, je dôležité preťahovanie. Tiež sa snažte kĺb zbytočne nepreťažovať. Športovci by tiež mali dbať na to, aby mali správnu techniku, pretože zlé vykonávanie pohybu môže problém s tenisovým lakťom ľahko vyvolať.

Museli ste niekedy riešiť tenisový alebo oštepársky lakeť?

Mohlo by vás zajímat:  Bolesť žalúdka - viete, ako sa jej čo najrýchlejšie zbaviť?
Značky:, , , , ,

SÚVISIACE PRÍSPEVKY

od
Zdravie máme iba jedno. Preto je dôležité poznať svoje telo a venovať sa prevencii. Aspoň to je moje nepísané krédo, ktorým sa pokúšam riadiť každý deň. Tiež je to prístup, ktorý sa snažím dostať do každého jedného článku. Verím, že aspoň jedného z vás motivuje k tomu, aby sa k sebe správal s väčším rešpektom.
Predchádzajúci príspevok Next Post

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

0 shares