Rastlinné mlieka: Aké sú najlepšie? – Výhody a nevýhody

pexels-castorly-stock-3639181
Článok zverejnený: 5.4.2023 , dátum aktualizácie: 13.4.2023

V poslednej dobe sa tešia veľkej obľube najrôznejšie náhradky mlieka. Špeciálne tie, ktoré sú na rastlinnej báze. Každé z nich je ale trochu iné, takže pokiaľ si chcete začať rastlinné mlieko pravidelne kupovať, je celkom dobre možné, že svojho obľúbenca budete nejaký čas hľadať. Aké sú medzi nimi rozdiely? A čo ďalšie by ste o nich mali vedieť?

Zatiaľ čo niektorí ľudia volia používanie rastlinných mliek z dôvodu alergie na laktózu alebo kazeín, pre ďalšie je dôležité, že je v súlade s ich životnou filozofiou, ktorá zapovedá konzumácii živočíšnych výrobkov. V neposlednom rade potom tiež existuje niečo medzi. Konzument síce žiadny zdravotný problém nemá a ani mu nevadí občasná konzumácia živočíšneho mlieka, rastlinné mlieka ale berie ako spestrenie svojho jedálnička/pitného režimu.

Je jedno, do ktorej z vyššie uvedených kategórií patríte. Vo všetkých prípadoch by ste mali vedieť, aké sú medzi rastlinnými mliekami rozdiely. Prípadne aj to, pre aké druhy potravín a nápojov sa ich použitie najviac hodí.

Sójové mlieko

Sójové mlieko patrí medzi obľúbené rastlinné alternatívy, ktoré sú zároveň pomerne dobre cenovo dostupné. Niektorým ľuďom ale nemusí jeho pitie sedieť, pretože sója môže zaťažovať ich trávenie. Na sóju sú navyše niektorí ľudia alergickí, takže pokiaľ sa u vás objaví precitlivenosť, mali by ste s jeho pitím okamžite prestať.

Medzi jeho výhody patrí to, že prirodzene obsahuje draslík. Ten potom môže byť ešte doplnený o ďalšie živiny fortifikáciou (obohatením).

Mandľové mlieko

Rastlinné mlieka: Aké sú najlepšie? – Výhody a nevýhody

Mandľové mlieko sa skvele hodí na pečenie dezertov a na prípravu ovocných smoothies . Rovnako ako pri sóji ale hrozí, že na mandle môžu mať niektorí ľudia alergickú reakciu. Z toho dôvodu je opäť dôležité na začiatku používania sledovať, či sa u vás náhodou neobjaví nejaká nečakaná patália.

Kokosové mlieko

Plechovku kokosového mlieka ľahko zoženiete v supermarkete alebo v obchode s ázijskými potravinami. Nie každé je ale dostatočne kvalitné, prípadne obsahuje ešte ďalšie pridané látky. Okrem toho, že ho môžete pridávať do pečenia (z dôvodu toho, že úplne hore sa tradične vyzráža tuk, ktorý je tiež možné použiť), hodí sa napríklad do exotických omáčok a polievok. (Tradične kari.) Kvôli vyššie uvedeným dôvodom sa kokosové mlieko neodporúča na denné pitie, ale len na občasné varenie.

Ryžové mlieko

Rastlinné mlieka: Aké sú najlepšie? – Výhody a nevýhody

Ryžové mlieko má najmenší potenciál vyvolávať alergické reakcie, preto po ňom môžu siahnuť ľudia, ktorým nevyhovujú vyššie uvedené varianty. V poslednej dobe sa ale hovorí o tom, že môže byť kontaminované arzénom. Aj keď by používanie ryžového mlieka na našom území, ktoré má prísnu kontrolu bezpečnosti potravín, malo byť bezpečné, ryžové mlieko by sa malo pre vlastný pokoj používať opäť iba občasne.

Ovsené mlieko

Ovsené mlieko je chutné a dokážete si ho ľahko vyrobiť aj doma. Na druhú stranu, nemusí vyhovovať ľuďom, ktorí majú precitlivenosť/alergiu na lepok. Z toho dôvodu by sa mu mali oblúkom vyhnúť. Inak by vám ale nemal hroziť žiadny ďalší potenciálny problém.

Ako si správne vybrať?

Rastlinné mlieka: Aké sú najlepšie? – Výhody a nevýhody

Vzhľadom na to, že niektorá z vyššie uvedených rastlinných mliek obsahujú látky, ktoré nie sú vhodné pre alergikov a pre ďalšie skupiny osôb (napríklad pre celiakov), v prvom rade vám odporučíme, aby ste sa orientovali na základe znalosti svojej osobnej anamnézy. To znamená, že celiak by si nemal vyberať ovsené mlieko a človek s alergiou na sóju by si nemal vyberať to sójové. (Čo znie celkom logicky.)

Ďalej sa môžete orientovať podľa toho, či je vybrané mlieko obohatené o ďalšie látky, tak, ako sa to niekedy robí u klasického mlieka, džúsov a cereálií. Môže ísť napríklad o vitamín D, vitamín B12 , vápnik a podobne. Vďaka tomu budete mať istotu, že vám nebude žiadna z týchto látok dlhodobo chýbať.

Pri kokosovom mlieku hrá veľkú rolu zvýšený obsah tuku, preto ho používajte len občas. U ostatných mliek sledujte zloženie aj kvôli tomu, aby ste mali pod kontrolou obsah soli a pridaného cukru. (Niektoré mlieka sa dosladzujú.) Keď mlieko obsahuje niečo, čo nie je z vášho uhla pohľadu úplne potrebné, siahnite po inom.

V neposlednom rade, ak ste na vegetariánskej/vegánskej strave, nezabúdajte sa informovať o tom, ako vhodne doplniť proteíny, ktoré môžu organizmu dlhodobo chýbať a ktorých bohatým zdrojom sú živočíšne výrobky.

Aké je vaše najobľúbenejšie rastlinné mlieko? A ako často po ňom siahate?

Mohlo by vás zajímat:  Hormóny a menopauza: Ako spolu súvisia?

Zdroje informácií

https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/oat-almond-milk-alternative-veganuary-b2267358.html – Ako si vybrať rastlinné mlieko (anglicky)

https://www.healthline.com/health/milk-almond-cow-soy-rice – Klasické mlieko vs. rastlinné mlieka (anglicky)

Značky:, , , , , , , , , ,

SÚVISIACE PRÍSPEVKY

od
Zdravie máme iba jedno. Preto je dôležité poznať svoje telo a venovať sa prevencii. Aspoň to je moje nepísané krédo, ktorým sa pokúšam riadiť každý deň. Tiež je to prístup, ktorý sa snažím dostať do každého jedného článku. Verím, že aspoň jedného z vás motivuje k tomu, aby sa k sebe správal s väčším rešpektom.
Predchádzajúci príspevok Next Post

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

0 shares