Pomôžu naozaj probiotiká a vláknina na črevné problémy?

Prášky
Článok zverejnený: 27.10.2022 , dátum aktualizácie: 15.12.2022

Všetci vieme, že proti nadúvaniu môžu pomáhať kvalitné probiotiká. Málokto ale vie, že môžu ľudskému organizmu ponúknuť aj mnoho ďalších pozitív. Používajú sa napríklad proti kandide (druh kvasinky) pri protiplesňovej diéte a pri riešení mnohých ďalších ťažkostí. Preto sa na to najzaujímavejšie pozrieme v našom dnešnom článku.

Ako malí sme občas prišli do kontaktu s kefírom alebo s kyslou kapustou. Práve to sú potraviny a nápoje, ktoré obsahujú cenné probiotiká, ktoré sú dôležité pre normálne trávenie. Povedzme si ale úprimne, že práve tieto skvosty sa u mnohých z nás netešia práve veľkej obľube a aj v dospelom živote sa im vyhýbame oblúkom.

To je škoda, pretože probiotiká potrebujeme v každom veku. Pomerne často sa ich užívanie odporúča pri užívaní antibiotík, ktoré majú tendenciu okrem zlých baktérií decimovať aj pre človeka prospešnú črevnú mikroflóru, ktorá sa stará ako o normálne trávenie, tak o normálny stav imunitného systému. (Nikdy ale neberte probiotiká a antibiotiká naraz. Ako prvé sa berú antibiotiká a probiotiká nasledujú až s odstupom niekoľkých hodín.)

Pomoc pri zažívacích problémoch

Pomôžu naozaj probiotiká a vláknina na črevné problémy?

Probiotiká sa najčastejšie používajú proti hnačke a proti nadúvaniu, pretože dokážu harmonizovať naše vnútorné prostredie. Keď máme probiotík v našich črevách dostatok, zlepšujú efektivitu trávenia a spolu so zmenou životného štýlu (ktorá je dôležitá pre ich prežitie a ďalšie množenie) môže vaše trávenie šliapať doslova ako hodinky.

Okrem toho, že probiotiká v črevách podporíte zdravým životným štýlom, ktorý by mal zahŕňať aj dostatok spánku, redukciu stresu, pravidelný pohyb a alkoholovú a nikotínovú abstinenciu, nezabúdajte na to, že im urobí dobre príjem prebiotík, ktoré sú ich potravou. (Ide predsa len o živé organizmy.)

Proti mykóze

Niektorí ľudia (a často sú to ženy) majú v živote tú smolu, že ich postihne mykóza, ktorá im pomerne dlho komplikuje život. Jedným z tipov býva obmedzenie sladkého, pretože práve to kvasinky milujú. Bojovať ale môžete na viacerých frontoch, napríklad tak, že do svojho organizmu doplníte probiotiká.

Pomoc pri alergiách a ekzémoch

Pomôžu naozaj probiotiká a vláknina na črevné problémy?

Niektoré druhy probiotík môžu zmierniť prejavy alergií a ekzémov u malých detí. To napokon potvrdzuje aj štúdia, počas ktorej časť detí dostávala mlieko s obsahom probiotík a druhá skupina detí dostávala klasické mlieko. U detí, ktoré dostali mlieko s probiotikami, došlo k zlepšeniu problémov.

Tiež sa skúmal vplyv užívania probiotík počas tehotenstva. Z tohto prieskumu vzišla informácia, že deti matiek, ktoré užívali počas tehotenstva probiotiká, mali o 83 % nižšie riziko vzniku ekzému v prvých dvoch rokoch života.

Podpora imunitného systému

V škole sme sa v hodinách biológie učili, že podstatná časť ľudskej imunity sídli v čreve. Je teda naivné si myslieť, že ju nezdravým životným štýlom nejako zlepšíte.

Nezabúdajte na to, že v črevách môžu žiť nepriateľské baktérie, ktoré môžu spôsobovať infekcie a oslabovať imunitný systém. Preto je dôležité, aby ich zdravá črevná mikroflóra držala na uzde. (Treba tak, že im neposkytne vhodné podmienky k životu ak ďalšiemu množeniu.) Z toho dôvodu je potrebné, aby mali priateľské baktérie čo najlepšie podmienky.

Redukcia hmotnosti

Pomôžu naozaj probiotiká a vláknina na črevné problémy?

Probiotiká vám môžu ponúknuť aj ďalšie benefity, z ktorých jedným je podpora redukcie hmotnosti. Ako je to možné?

Myslite na to, že v črevách dochádza k vstrebávaniu látok z prijatej potravy. Jednou z nich je tuk, ktorý sa môže vstrebávať buď vo väčšom, alebo v menšom množstve. Niektoré mikroorganizmy zapríčiňujú, že sa ho do tela nevstrebe príliš veľa, čo napomáha chudnutiu. Ďalej môžu pomôcť tomu, že sa budete cítiť dlhší čas plní, takže nebudete jesť všetko, čo vám príde pod ruku. Z toho dôvodu pri redukcii hmotnosti usilujte o to, aby ste mali v črevách dostatok pre človeka priateľských mikroorganizmov.

Probiotiká a vláknina

Probiotické kultúry sú veľmi dôležité nielen pre naše črevo, ale pre celý organizmus . Probiotikum teda veľmi významne ovplyvňuje činnosť čriev a zvyžujú odolnosť proti črevným problémom a infekciám . Nesmieme tiež zabudnúť, že zvyšujú odolnosť nášho imunitného systému a znižujú riziko atopických ekzémov a alergií. Vďaka probiotickým kultúram telo lepšie využíva vitamíny, laktózu a vápnik. Dojčiace mamičky probiotiká dodávajú bábätkám v mlieku , ale v momente, keď bábätko prejde na mliečnu stravu a neskôr na nemliečnu stravu, je nutné kupovať veľmi kvalitné výživy, ktoré majú v sebe obsiahnuté probiotické kultúry.

Je dôležité si vybrať probiotikum, ktoré obsahuje viac ako 10 probiotických kmeňov.

U starších detí je vhodné probiotické kultúry dodávať v podobe potravinových doplnkov , ktorých je na trhu celý rad. Tu by som však chcela upozorniť, že je veľmi dôležité si vybrať správne produkty . Nechcem haniť žiadnu značku, ale takmer všetky produkty, ktoré v sebe majú probiotické kultúry sú predražené. Ich cena nie je síce vysoká, ale účinok takmer nulový, pretože tieto kultúry sa nedostanú do čreva vďaka kyseline chlorovodíkovej, ktorá tieto baktérie zlikviduje ešte skôr, ako sa dostanú do čriev. Preto je vhodné vyberať také preparáty, ktoré majú tzv. mikrozapúzdrenie, ktoré ochraňuje probiotické baktérie práve v žalúdku a tieto probiotiká sa tak môžu presunúť do čriev.

Mohlo by vás zajímat:  Dôvody, prečo jesť potraviny bohaté na bielkoviny

Tiež je dôležité si vybrať probiotikum, ktoré obsahuje viac ako 10 probiotických kmeňov. Cena týchto “odolných” probiotík je samozrejme vyššia, ale ak máte problém s črevami, rozhodne stojí za to investovať peniažky do takýchto probiotík. Keďže tieto probiotiká predáva iba pár výrobcov na trhu, bude problém tento produkt zohnať. V lekárňach ho skôr nezoženiete.

Vláknina je tiež veľmi dôležitá súčasť jedálnička . Vláknina je živnou pôdou pre probiotiká a tiež pomáha udržiavať črevá v dobrej kondícii . Nesmieme tiež zabudnúť, že pri dostatočnom množstve vlákniny sa znižuje riziko rakoviny hrubého čreva , ktoré sa u nás, v Českej republike, vyskytuje veľmi často. Vláknina teda podporuje správny pohyb čriev a dobré trávenie.

Majú nežiaduce účinky?

Pokiaľ nie ste na probiotiká zvyknutí, je možné, že na začiatku ich užívania zaznamenáte nadúvanie a plynatosť. Akonáhle si na ne organizmus zvykne, tieto príznaky by mali ustúpiť. Ľudia, ktorí majú zápalové ochorenie čriev by mali užívanie probiotík najskôr prebrať s lekárom, pretože u nich hrozí, že dôjde k infekcii. (Ich črevo je totiž extrémne citlivé a negatívne reaguje aj na to, čo ostatným nerobí žiadny problém.) Väčšina ľudí ale nezaznamená po užívaní probiotík žiadne problémy, takže sa nemáte čoho báť.

Dávate si pozor na svoj príjem probiotík, alebo sa tieto veci ešte len učíte?

Zdroje informácií

https://www.probiotikus.sk/probiotika/ – Najlepšie účinky probiotík (slovensky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323821 – Probiotiká a ich potenciálne vedľajšie účinky (anglicky)


https://www.healthline.com/nutrition/8-health-benefits-of-probiotics
– 8 výhod probiotík

Značky:, ,

SÚVISIACE PRÍSPEVKY

od
Zdravá strava, pohyb a odpočinek. To vše potřebujete k tomu, abyste se cítili lépe. Mám ráda přírodu, bylinky a čerstvý vzduch. Snažím se poznávat své tělo a zjišťovat, co na něj funguje. Preferuji alternativní medicínu. A o tom všem s chutí píši.
Predchádzajúci príspevok Next Post

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

0 shares