Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Pufované chlebíčky - čo na ne hovorí dietológ?

Pufované chlebíčky - čo na ne hovorí dietológ?



V supermarketoch ich nájdete hneď vedľa pečiva, na pulte, odkiaľ na vás kričia, že sú fit, light, slim, diet, racio, bio a ktoviečo ešte. Pufované chlebíčky (ľudovo zvané polystyrény) sa radia medzi trvanlivé pečivo a mnohí majú za to, že ak chcú chudnúť, bez nich to pôjde len ťažko.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Naučte sa vyberať správne a zdravé pečivo!

Zázračné semienka

Vláknina v jedálničku

 

"Polystyrénové" chlebíky sa vyrábajú tzv. pufováním celých zŕn (sú skutočne celozrnné). Najčastejšie sa stretávame s tými z ryže, kukurice či pšenice, ale môžeme nájsť aj výrobky z amarantu či quinoi.

Počas niekoľkých málo sekúnd sa zrno vystaví veľmi vysokému tlaku a teplote nad 300 °C. Zrniečka zväčšia svoj objem, vysušia sa, ale nutričné látky zostanú zachované. Technológia napučania vznikla na začiatku 90. rokov a umožnila boom raňajkovým cereáliám, ryžovým chlebom a ďalším obilným produktom.

Tienistou stránkou napučaných obilnín je fakt, že kvôli tomuto procesu rapídne vzrastie ich glykemický index.
Kvôli nemu potom stúpne hladina cukru v krvi, pankreas vyšle do boja inzulín, ten sa o krvný cukor postará, ale vy dostanete za chvíľku vlčí hlad, budete unavení a telo si začne vo väčšej miere ukladať tukové rezervy.

Hotovým vlkom v barančom rúchu sú pufované ryžové chlebíčky, ktoré sú polomáčané buď vo svetlej alebo v tmavej poleve. Opäť sa tvária zdravo, ale zložením nie sú ničím iným, než čistým cukrom a tukom. Polevy bývajú vyrábané zo stužených tukov a aj tie, ktoré o sebe tvrdia, že sú z jogurtu, ho v skutočnosti obsahujú zanedbateľné množstvo. Ak teda chcete chudnúť a máte chuť na niečo sladké, týmto polomáčeným mäkkýšom sa určite vyhnite veľkým oblúkom a zamierte radšej pre ovocie alebo kvalitnú horkú čokoládu.

Dosladzované a farbené ryžové burizóny sa stali stálicou slovenského trhu s potravinami - a ako sú trvanlivé, tak sú nezdravé. Zafarbený cukor nie je vhodný pre dospelých a už vôbec nie pre deti.

Nič nie je čiernobiele, preto ani ryžové a kukuričné chlebíčky nepredstavujú úplné zlo. Plusom napučania je nárast podielu vlákniny v produkte, čo jeho glykemický index zase trochu zníži. Výhodou tiež je, že tieto chlebíky dlho vydržia čerstvé, takže keď nemáte čas nakupovať denne pečivo a doma máte len polystyrénových kamarátov, budú chrumkať aj po dlhšej dobe.

Ak máte chrumkavé pufované chlebíčky radi, nemusíte ich zo svojho jedálnička vymazať úplne. Nikdy ich ale nejedzte samotné - aby ste znížili ich vysoký glykemický index, ktorý pri chudnutí dosť vadí, doplňte ich zdravými tukmi, bielkovinami a vlákninou. Skúste napríklad nátierku z avokáda, šunku a paradajky alebo kozí syr a rukolu.

Pri nákupe pufovaných výrobkov čítajte ich zloženie aj nutričné hodnoty. Vyberajte si také produkty, ktoré majú minimum pridanej soli, vysoký podiel vlákniny a neobsahujú sóju.

Polystyrénové chlebíčky sa radia medzi potraviny, ktoré sa v jednej chvíli tešia veľkej obľube, ale v tej nasledujúcej sa na ne zvaľuje všetka vina za obezitu a diabetes. Pravda, ako vždy, leží niekde uprostred. Nie je nutné ládovať sa týmito výrobkami od rána do večera, ale keď si ich sem tam dáte, iste vám neuškodia.

 

 

Autor:  Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?
Jedlo a výživa Bielkoviny v jedálničku
Jedlo a výživa Chudnutie a konzumácia tukov