Bolesť žalúdka – viete, ako sa jej čo najrýchlejšie zbaviť?

photo-1499171138085-a60c4e752ff7
Aktualizováno

S bolesťou žalúdka sa aspoň párkrát do roka stretne takmer každý z nás. Niekedy za týmito problémami stojí prejedanie sa, inokedy zase viróza. O bolestiach žalúdka vedia svoje aj tehotné ženy, ktoré často zažívajú permanentnú nevoľnosť. Viete, ako si s ňou jednoducho poradiť?

Boľavý žalúdok môžeme mať z mnohých rôznych dôvodov. Veľmi často je odrazom divokého hodovania , ktoré býva doplnené o nejednu pohárik nejakého alkoholického nápoja . Žalúdok nás ale môže bolieť aj kvôli skazenému jedlu (z reštaurácie, alebo z našej chladničky), alebo kvôli nerovnováhe hormónov . (Tradične za ňu môže PMS , alebo už spomínané tehotenstvo .) Niekedy ale prichádza bolesť žalúdka po jedle, alebo v nočných hodinách.

Je potrebné sa tým nejako znepokojovať? A čo sa s tým dá robiť? To si povieme o pár riadkov nižšie.

Dôvody bolesti žalúdka

Je to neuveriteľné, ale mnoho ľudí netuší, kde majú uložený žalúdok. Keď ich teda začne niečo bolieť, myslí si, že ich trápi niečo úplne iné. Aby ste sa medzi takých neznalcov neradili aj vy, povieme vám, že žalúdok nájdeme v strede brucha, len kúsok pod hrudným košom. (Je to tá časť, v ktorej po jedle môžete pociťovať ťažko, alebo ktorá vám kručí hladom.)

Medzi bežné dôvody, ktoré môžu spôsobiť nepríjemné pocity v oblasti tohto orgánu patria:

  • Prejedanie
  • Popíjanie príliš veľkého množstva alkoholu
  • Hlad
  • Nevoľnosť (spôsobená chorobou, alebo tehotenstvom)
  • Alergia na niektorú z potravín
  • Citlivosť žalúdka na kofeín
  • Nevhodná kombinácia potravín/nápojov (napríklad: máte skúsenosť, že je vám zle po majonéze v kombinácii s alkoholom atď.)
  • Bolesť žalúdka zo stresu

Ak ste sa večer pohybovali vo veľkej spoločnosti ľudí a veľa ste pili (ak tomu jedli ťažké a mastné jedlá, prípadne niečo s cesnakom), môžete čakať bolesť žalúdka v noci . Okrem toho, že ide o nálož naozaj nezdravých potravín a nápojov vám telo dáva signál, že chce v noci odpočívať a nie tráviť kaloricky náročnú potravu . (V takých chvíľach hovoríme o ťažkom žalúdku.)

Mohlo by vás zajímat:  Ako liečiť vysoký krvný tlak?

Čo sa týka bolesti žalúdka po jedle, tá môže byť spôsobená zatiaľ neodhalenou potravinovou alergiou , alebo intoleranciou . (Pozor, nie je to to isté.) V takom prípade sa hodí sledovať, či sa k bolesti žalúdka nepridajú aj nejaké ďalšie ťažkosti, ako napríklad hnačka , slabosť alebo vyrážka . Určitým vodítkom môže byť aj zapisovanie jedla do denníčka a priebežné vyškrtávanie potenciálne problematických zložiek pokrmov . ( Lepok , laktóza …)

Za bolesťou žalúdka ale môže byť aj choroba, alebo nejaký závažnejší zdravotný stav.

V takom prípade môže byť v hre:

  • Vred
  • Zápal žalúdka
  • Syndróm dráždivého čreva
  • Gastroezofageálny reflux (pálenie záhy)
  • Príliš aktívna štítna žľaza
  • Celiakia

V neposlednom rade, bolesťou v oblasti žalúdka sa môže podľa nových informácií prejavovať aj srdcový infarkt . (A to predovšetkým u žien.) Pri akejkoľvek podozrivej aktivite je preto určite vhodné celú vec konzultovať s vašim ošetrujúcim lekárom, ktorý preverí, či je všetko v poriadku.

Čo pomáha na bolesť žalúdka

Niekedy sú bolesti žalúdka mierne, takže sa dajú bez väčších ťažkostí zaspať, alebo potlačiť tým, že sa začnete sústrediť na niečo iné. (Napríklad na sledovanie filmu, alebo na dej v knihe.) Občas je ale taká silná, že je schopná nás vyradiť z bežnej dennej prevádzky.

V prípade, že je vám naozaj zle, môžete vyskúšať:

  • Zázvorový čaj, alebo lízatko (tie sú vhodné aj pre tehotné)
  • Harmančekový čaj
  • Mätový čaj
  • Malý kúsok sladkého drievka
  • Ľanové semienko (mleté, alebo vo forme oleja)
  • Papáju
  • Nahrievací vankúšik na brucho
  • Vychladený kolový nápoj (ideálne bez bubliniek, používaný po lyžičkách)

Ďalším variantom sú potom pre vás samozrejme aj prípravky z lekárne , ktorých zloženie môže potlačiť reflux, alebo urýchliť trávenie. Pokiaľ vás bolí žalúdok pri cestovaní, určite sa oplatí mať po ruke aj Kinedryl, ktorý má upokojujúce a uspávacie účinky. Z toho dôvodu ale nie je vhodný pre ľudí, u ktorých je bezpodmienečne nutné, aby udržiavali plnú pozornosť. (Napríklad kvôli riadeniu.)

Mohlo by vás zajímat:  10 najčastejších následkov dlhodobého užívania antidepresív

Diéta pri bolesti žalúdka

Či už vás bolesť žalúdka trápi pár hodín, alebo niekoľko dní, vždy je dobré nasadiť diétu, ktorá trochu uľahčí vášmu namáhanému tráveniu.

Do svojho jedálnička môžete zaradiť:

  • Čistú vodu
  • Vlažné (bylinkové) čaje
  • Banány
  • Ryžu
  • Suché piškóty
  • Jablčnú desiatu (ale ideálne tú, ktorú si vyrobíte doma)

Akonáhle váš žalúdok prejde tým úplne najhorším, ďalší deň si môžete pripraviť prírodný plátok mäsa (napríklad kuracieho) s malým množstvom ryže. Zabudnite ale na cesnak, cibuľu, aromatické korenie alebo na čili . Použite maximálne soľ a korenie a mäso varte buď na pare, alebo ho upečte v rúre.

Úplne sa vyhnite:

  • Mliečnym výrobkom
  • Vyprážaným jedlám
  • Bublinkovým nápojom (iba ak by ste nechali bublinky najskôr vyprchať)
  • Pálivým jedlám
  • Surovému ovociu a zelenine (okrem banán a už spomínané povarené jablko)

Prevencia boľavého žalúdka

Samozrejme, najlepšia vec, ktorú môžete pre svoje zdravie urobiť, je tá, že sa budete zaoberať účinnou prevenciou, ktorá pomôže predísť vašim aktuálnym problémom.

Určite sa zamyslite nad tým, či večer nejete ťažko stráviteľné druhy jedla . Ďalej zvážte, či sa zbytočne neprejedáte , alebo nepijete nadmieru alkoholu a kofeínu . (Silná káva môže niekomu dráždiť žalúdok.) Tiež sa pokúšajte dostať do svojho jedálnička viac vlákniny vo forme ovocia a zeleniny. Aby ste predišli infekciám, pred jedlom si umyvajte ruky . Neuškodí ani sledovať expiračnú dobu potravín a čítať recenzie reštaurácií , do ktorých sa pôjdete najesť. (Hlavne v cudzích mestách av zahraničí.)

Aké fígle na bolesť žalúdka poznáte vy? Napíšte nám svoje rady do komentárov pod článkom.

Značky:, , , , , , ,

SÚVISIACE PRÍSPEVKY

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Predchádzajúci príspevok Next Post

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Ohodnoťte tento článek
0 shares