Prevencia proti nadúvaniu: Príďte na kĺb jeho príčinám

Brucho, Muž
Článok zverejnený: 15.11.2022 , dátum aktualizácie: 15.12.2022

Nadmerné nadúvanie je naozaj nepríjemný problém, ktorým trpí veľké percento ľudí. Keďže vám môže spôsobovať bolesti a množstvo trápnych momentov, pozrieme sa na potraviny proti nadúvaniu a na mnoho ďalších informácií, ktoré by vám mali ľahko pomôcť.

Nadúvanie a bolesť chrbta je vražedná kombinácia, ktorá vám môže prakticky znemožniť odchod z domova. Príčina nadúvania pritom môže byť u každého človeka odlišná. Zatiaľ čo u jednej skupiny zohráva úlohu alergia (lepok, mlieko…), ďalší trápi nadúvanie v tehotenstve alebo po zlej voľbe nápojov a potravín.

Keďže časté nadúvanie nie je úplne normálne, je veľmi dôležité spoznať svoj spúšťač a naučiť sa s ním správne zaobchádzať. Bylinky proti nadúvaniu zase môžu poskytnúť rýchlu úľavu pri akútnych problémoch.

Prevencia proti nadúvaniu: Príďte na kĺb jeho príčinám

Ako sa zbaviť nadúvania raz a navždy? Na to sa pozrieme nižšie.

Prejavy nadúvania

Bolesť pod pravým rebrom a nadúvanie nemusí byť tým jediným príznakom, s ktorým sa môžete vo svojej situácii stretávať.

Medzi jeho ďalšie prejavy patria:

  • Rihanie
  • Vetry
  • Bolesť brucha
  • Kŕče
  • Pocit tlaku v bruchu
  • Zmena veľkosti brucha

Okrem toho, že sa môžete báť na verejnosti pohnúť, aby vám náhodou „niečo niekde neušlo“, môžete mať problémy s obliekaním, pretože väčšie brucho môže zmenšovať veľkosť sukní a nohavíc.

Najčastejšie príčiny

Jednou z hlavných príčin nadúvania je to, že v priebehu dňa prehltnete veľké množstvo vzduchu. To sa môže stať počas fajčenia, počas jedla alebo pri žuvaní žuvačky. Rizikovým faktorom môže byť aj nosenie nesprávne sediacej zubnej náhrady, ktorú si musíte neustále posúvať v ústach.

Ďalej môžu byť na vine bublinkové nápoje, kvôli ktorým sa vám do zažívania ľahko dostane extra vzduch, ktorý tam nemá čo robiť. Niektorým ľuďom robia problémy aj fermentované potraviny a nápoje a strukoviny, ktoré tradične patria k nadúvavým potravinám. Vylúčiť ale nejde ani potravinovú alergiu/intoleranciu, zápchu a nejaké závažnejšie ochorenia zažívacieho ústrojenstva, ako je napríklad Crohnova choroba.

Bylinky proti nadúvaniu

Prevencia proti nadúvaniu: Príďte na kĺb jeho príčinám

Vyskúšať môžete napríklad čaje proti nadúvaniu, ktoré sa môžu byť v čase po jedle. Okrem mätového čaju je obľúbený aj rascový a feniklový čaj. Pomôcť by vám mohol aj čaj zo zázvoru. Nič nepokazíte ale ani tým, keď si urobíte šálku harmančekového čaju.

Potraviny proti nadúvaniu

Aj keď vás to môže zvádzať k tomu, aby ste prestali jesť strukoviny, opak je pravdou. Strukoviny sú dôležitou súčasťou zdravého jedálnička a mali by sme si ich dopriať čo možno najčastejšie. Ako teda takú situáciu riešiť? Úplne jednoducho. Pred varením strukovín ich dajte na niekoľko hodín do studenej vody, čo by z nich malo odplaviť potenciálne nadúvavé látky.

Ďalej vám pomôže, keď bublinkové nápoje nahradíte obyčajnou kohútikovou vodou, do ktorej si môžete dať pre trochu lepšiu chuť mätu a niekoľko kúskov ovocia. Zo zeleniny preferujte špenát, uhorky, sladké zemiaky, cuketu a ľadový šalát, pretože tieto druhy nepodporujú nadúvanie. Alternatívou k cibuli, s ktorou má mnoho ľudí taktiež občas problém, sú bylinky.

Ďalšie tipy pre rýchlu úľavu

Prevencia proti nadúvaniu: Príďte na kĺb jeho príčinám

Pokiaľ je to aspoň trochu možné, choďte sa aspoň na krátku chvíľu prejsť. To by malo prispieť k tomu, že sa zlepší vaše vyprázdňovanie. (A tým pádom vám nebude robiť takú starosť ani plynatosť.)

V prípade veľmi bolestivých vetrov si ľahnite na pokojné miesto, pokrčte nohy a urobte si jemnú masáž brucha. Dobrým tipom je aj priloženie nahrievacieho vankúšika. Pokiaľ ho nemáte, pomôže aj teplá sprcha alebo kúpeľ vo vani.

Čo sa týka doplnkov stravy s obsahom vlákniny a probiotík, pri problémoch so zažívaním na ne nabiehajte postupne, pretože si na ne bude musieť váš organizmus najskôr trochu zvyknúť. Tiež sa snažte vyhnúť žuvaniu žuvačiek, pretože vďaka tomu neprehltnete dodatočný vzduch.

Máte nejaké vlastné tipy, ktoré vám pomáhajú proti nadúvaniu? Ak áno, budeme radi, keď nám ich napíšete do komentárov pod článkom.

Mohlo by vás zajímat:  Krv v stolici: Ako vyzerá, čo znamená, liečba

Zdroje informácií

https://www.healthline.com/nutrition/tea-for-bloating – 8 bylinných čajov proti nadúvaniu (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/13-foods-that-cause-bloating – 13 nadúvavých potravín a tipy, čo jesť namiesto nich (anglicky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322525 – 18 tipov, ako zmierniť nadúvanie (anglicky)

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gas-and-gas-pains/symptoms-causes/syc-20372709 – Všetko o plynatosti (anglicky)

Značky:

SÚVISIACE PRÍSPEVKY

od
Zdravie máme iba jedno. Preto je dôležité poznať svoje telo a venovať sa prevencii. Aspoň to je moje nepísané krédo, ktorým sa pokúšam riadiť každý deň. Tiež je to prístup, ktorý sa snažím dostať do každého jedného článku. Verím, že aspoň jedného z vás motivuje k tomu, aby sa k sebe správal s väčším rešpektom.
Predchádzajúci príspevok Next Post

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

0 shares