Zelený čaj a jeho 10 účinkov. Môže pôsobiť aj negatívne?

pexels-quang-nguyen-vinh-2582819
Článok zverejnený: 7.3.2023 , dátum aktualizácie: 13.4.2023

Zelený čaj je mnohými považovaný za urobený elixír. Okrem toho, že má podporovať chudnutie, niektorí veria, že pomáha robiť peknú pleť. Aké sú jeho reálne účinky na zdravie? A naozaj je dôležitejšia kvalita ako kvantita?

Zelený čaj sa považuje za takzvaný pravý čaj . (Napríklad ovocné čaje nemusia vôbec obsahovať čajové lístky.) Veľkej obľube sa tešia predovšetkým v Ázii, kde je veľmi populárna matcha. Pomerne nedávno sa ale rozšíril aj na západ, kde usilovne šliape na päty čiernemu čaju.

Zaujímavosťou je, že zelený čaj by sa nemal prelievať vriacou vodou, pretože môže dôjsť k zmenšeniu počtu trieslovín. Taký čaj dokonca ani príliš dobre nechutí, pretože môže byť nepríjemne horkastý. Tento čaj by sa nemal piť pred spaním , pretože obsahuje kofeín. Z rovnakého dôvodu by sa nemal prehnane piť ani v tehotenstve av čase dojčenia. (Ibaže, že si budete cielene vyberať také zelené čaje, ktoré majú kofeínu minimum.)

Zelenému čaju sa ústne prisudzuje široké spektrum pozitívnych účinkov na organizmus. Niektoré ženy sa ním napríklad prelievajú s vidinou, že schudnú. Nie všetky klady, ktoré sa v populácii tradujú, však stoja na reálnom základe.

Čo by ste teda mali o zelenom čaji všetko vedieť?

Výživová hodnota

Zelený čaj a jeho 10 účinkov. Môže pôsobiť aj negatívne?

O zelenom čaji sa hovorí, že obsahuje pre zdravie dôležité antioxidanty. Treba však povedať, že na dosiahnutie potenciálnych benefitov nestačí vypiť len jednu šálku týždenne. Ďalej zelený čaj obsahuje aj ďalšie látky, ako je napríklad vápnik a železo, tých je v ňom ale úplné minimum, preto túto informáciu berte skôr len ako zaujímavosť.

Potenciálne benefity pre zdravie

Ako sme už spomenuli vyššie, mnoho ľudí verí tomu, že im zelený čaj pomôže dosiahnuť (takmer) nesmrteľnosť. Niektoré jeho účinky ale nie sú zatiaľ potvrdené, takže s nimi nemožno plnohodnotne operovať.

Napríklad môže mať potenciálne pozitívny vplyv na:

  • Podporu normálneho stavu srdca
  • Zníženie rizika mŕtvice
  • Liečbu genitálnych bradavíc (pri topickom použití)

Toto sú jediné tri potenciálne najvýznamnejšie (a nejakým spôsobom overené) účinky zeleného čaju, ktoré máme v tejto chvíli v ruke. Zároveň bolo počas výskumov dôležité, aby ľudia vypili zeleného čaju dostatočné množstvo. A to každý deň.

Medzi ľuďmi sa potom popíjanie zeleného čaju ďalej spája s:

  • Podporou koncentrácie
  • Redukciou hmotnosti
  • Väčšou duševnou bdelosťou
  • Lepším dychom
  • Nižším rizikom vzniku cukrovky 2. typ
  • Redukciou rizika vzniku kardiovaskulárnych chorôb
  • Dlhovekosťou

Ako ale bolo povedané, nie všetky z vyššie uvedených účinkov sú skutočne 100% overené, z toho dôvodu je dôležité, aby ste pri pití zeleného čaju nezanedbávali ani prevenciu a zdravý životný štýl.

Potenciálne riziká

Zelený čaj a jeho 10 účinkov. Môže pôsobiť aj negatívne?

Keď už hovoríme o kladoch, mali by sme sa pozrieť aj na zápory, ktoré môže pitie zeleného čaju mať.

Medzi reálne hrozby môžeme zaradiť napríklad problémy s pečeňou. Z toho dôvodu sa pitie zeleného čaju neodporúča ľuďom s pečeňovými problémami. Minimálne pre vlastný pokoj. Kvôli vysokému obsahu kofeínu sa pitie zeleného čaju tiež neodporúča ľuďom, ktorí majú diabetes. V ich prípade by totiž mohlo dôjsť k nebezpečnému zvýšeniu hladiny krvného cukru.

Pre väčšinu osôb sa ale považuje za bezpečné, aby konzumovali až 8 šálok zeleného čaju/deň a menej.

Kvalita víťazí nad kvantitou

Možno si hovoríte, že na dosiahnutie pozitívnych účinkov zeleného čaju na organizmus bohato stačí, keď siahnete po akomkoľvek zelenom čaji, ktorý nájdete na polici v obchode. Také jednoduché to zase ale nie je.

Najlepšie samozrejme bude, keď dáte prednosť kvalitnému lístkovému zelenému čaju, ktorý sa predáva na váhu. Vďaka tomu budete mať pomerne veľkú istotu, že ide o skutočne kvalitný produkt. Pokiaľ u vás nie je žiadny obchod s čajom na váhu, skúste si ho objednať online v nejakej českej čajovni. Aj tam budete mať istotu, že čaj, ktorý vám doputuje domov, sa bude vyznačovať vysokou kvalitou.

V neposlednom rade tiež môžete vyskúšať čaj matcha. Z technických dôvodov ale býva na obstaranie drahšie. Počítajte aj s väčšou náročnosťou jeho prípravy, v priebehu ktorej budete potrebovať špeciálnu metličku a ďalšie nevyhnutnosti, vďaka ktorým ho urobíte správne.

Čo si z toho vziať?

Aj keď mnohých jedincov láka predstava, že sa k zdraviu jednoducho prepájajú, je vhodnejšie k celej veci pristupovať skôr s rezervou. Aj napriek tomu, že je zelený čaj jednoznačne zdravší ako alkohol alebo sladká limonáda, v priebehu dňa by ste mali vypiť viac ako 1 šálku. Zároveň ale môžu byť niektorí ľudia citlivejší na kofeín, takže pri jeho častom pití môžete zaznamenať nespavosť, nervozitu a úzkosť.

Z toho dôvodu bude múdrejší, keď budete piť zelený čaj preto, že vám jednoducho chutí, a zároveň ho doplníte o ďalšie body, ktoré sa tradične spájajú so zdravým životným štýlom. Hovoríme napríklad o redukcii stresu , primeranom pohybe, zdravom jedálničku ao dostatočnom množstve spánku.

Máte radi zelený čaj? Ak áno, koľko šálok v priebehu dňa vypijete?

Mohlo by vás zajímat:  6 najúčinnejších byliniek na odhlienenie organizmu + tipy navyše

Zdroje informácií

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-green-tea – Má pitie zeleného čaju pozitívne účinky? (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-green-tea – 10 potenciálnych benefitov zeleného čaju (anglicky)

https://www.everydayhealth.com/diet-and-nutrition-pictures/life-sustaining-reasons-to-drink-green-tea.aspx – 10 vecí, ktoré pre vás môže urobiť zelený čaj (anglicky)

 

Značky:, , , ,

SÚVISIACE PRÍSPEVKY

od
Zdravie máme iba jedno. Preto je dôležité poznať svoje telo a venovať sa prevencii. Aspoň to je moje nepísané krédo, ktorým sa pokúšam riadiť každý deň. Tiež je to prístup, ktorý sa snažím dostať do každého jedného článku. Verím, že aspoň jedného z vás motivuje k tomu, aby sa k sebe správal s väčším rešpektom.
Predchádzajúci príspevok Next Post

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

0 shares