Ako vyzrieť na zarazené vetry (prdy)? A kedy vyhľadať lekára?

pexels-julia-zolotova-1320998
Článok zverejnený: 30.8.2022 , dátum aktualizácie: 6.10.2022

Zarazené vetry nie sú ani trochu príjemné. Vzhľadom na to, že môžu spôsobovať bolesť, všetci hľadáme spôsoby, ako sa ich čo najrýchlejšie zbaviť. Ako spoznať zarazené prdy? A čo na ne pomáha? Na to sa skúsime zamerať v niekoľkých nasledujúcich odsekoch.

V priebehu trávenia vzniká v našom čreve plyn, ktorý by sa mal dostať von. Ide o normálny proces, za ktorý sa netreba hanbiť, pretože takto ľudské telo funguje. Problém je ale v tom, že vplyvom zadržiavania a ďalších faktorov môže dôjsť k zarazeným vetrom, ktoré nám na jednu stranu spôsobujú nepohodlie, ale zároveň sa im nechce z tela preč.

Čo pomáha na zarazené prdy? A majú zarazené vetry nejaké príznaky? To všetko a oveľa viac vám prezradíme nižšie.

Príznaky zarazených vetrov

Zarazené vetry väčšinou prichádzajú náhle. Najčastejšie ide o intenzívnu bolesť v oblasti brucha. Spolu s nimi prichádza aj veľmi nepríjemný diskomfort, ktorý nám znemožňuje normálne fungovať. Tiež môžete cítiť žalúdočnú nevoľnosť. Bolesť zo zarazených vetrov má často tendenciu vystreľovať do hornej časti tela, takže môže vo veľmi vážnych prípadoch imitovať srdcový infarkt, žlčníkové kamene alebo zápal slepého čreva.

Príčiny zarazených vetrov

V tehotenstve môže ísť o jav, ktorý súvisí s rastúcim plodom, ktorý tlačí na ženiny vnútorné orgány. (Tým pádom musia vetry prekonávať fyzickú prekážku, ktorá im znemožňuje normálny priechod von.)

Ďalej môže byť na vine:

  • Zlé trávenie
  • Potravinová intolerancia
  • Crohnova choroba
  • Vred
  • Zápcha
  • Fajčenie
  • Prejedanie
  • Stres
  • Syndróm dráždivého čreva

A mnoho ďalších faktorov, medzi ktoré patrí napríklad sladenie umelými sladidlami a podobne.

Ako sa zbaviť bolestivých vetrov

Keď na vás bolestivé zarazené vetry udrie, je každá rada drahá. V prvom rade môžete vyskúšať popíjanie čajov, ktoré dokážu podporiť normálny stav trávenia. Medzi ne patrí zázvorový čaj, anízový čaj a feniklový čaj. Tiež vám môže pomôcť, keď si dáte na brucho nahrievací vankúšik alebo fľašu. Pomáha aj hlboké dýchanie, pokrčenie nôh alebo ľahké cvičenie. (Drepy, chôdza…)

Kedy navštíviť lekára?

Pokiaľ sa so zarazenými vetrami stretávate častejšie, je vhodné vyhľadať radu a pomoc lekára. Zvlášť, ak zaznamenáte aj ďalšie príznaky, ktoré poukazujú na nejaký vážnejší problém. Medzi tieto prejavy patrí napríklad náhly úbytok hmotnosti, zmena vyprázdňovacích návykov, dlhodobá zápcha, dlhodobá hnačka, nevoľnosť, zvracanie a podobne.

Prevencia zarazených vetrov

V prvom rade by ste mali skúsiť zistiť, ktoré potraviny a nápoje vám nerobia dobre. Najlepším riešením je v tomto ohľade podrobný denník, do ktorého si budete zapisovať všetky potraviny a nápoje, ktoré ste počas dňa zjedli. Tiež nezabudnite na poznámku, ktorá sa bude týkať vetrov a ich správania v daný deň. (To vám pomôže vysledovať vzorec.)

Ďalej pomáha dostatočná hydratácia, zabudnite ale na pitie bublinkových a perlivých nápojov. Tiež sa skúste vyhýbať potravinám a nápojom, ktoré spôsobujú nadúvanie. Snažte sa tiež vyvarovať žuvaniu žuvačiek a fajčeniu.

Ďalej pomáha:

  • Pravidelné cvičenie
  • Obmedzenie pridaných cukrov a sladidiel
  • Pitie nápojov, ktoré majú izbovú teplotu

Máte nejaké vlastné tipy, ako si poradiť so zarazenými vetrami?

Mohlo by vás zajímat:  Vákuum cvik: Tréning, ktorým posilníte svoje brucho

Zdroje informácií

https://www.healthline.com/health/immediate-relief-for-trapped-gas-home-remedies-and-prevention-tips – Všetko o zarazených vetrach (anglicky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321504 – 20 tipov, ako sa zbaviť bolestivých vetrov (anglicky)

https://www.verywellhealth.com/how-to-relieve-gas-pains-fast-4140258 – Úľavové prostriedky proti vetrom (anglicky)

 

Značky:, , ,

SÚVISIACE PRÍSPEVKY

od
Zdravie máme iba jedno. Preto je dôležité poznať svoje telo a venovať sa prevencii. Aspoň to je moje nepísané krédo, ktorým sa pokúšam riadiť každý deň. Tiež je to prístup, ktorý sa snažím dostať do každého jedného článku. Verím, že aspoň jedného z vás motivuje k tomu, aby sa k sebe správal s väčším rešpektom.
Predchádzajúci príspevok Next Post

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Ohodnoťte tento článek
0 shares