Výživa

Sobota 26.9.2020 meniny má Edita

Poradňa

Prečo jesť strukoviny? Sú zdravé a pomáhajú pri chudnutí.

Prečo jesť strukoviny? Sú zdravé a pomáhajú pri chudnutí.



Strukoviny označujú skupinu rastlín, ktoré nám môžu pomôcť s chudnutím, naberaním svalovej hmoty aj zdravým životným štýlom. Vďaka tomu, že majú schopnosť viazať dusík, vyžadujú menej hnojenia, a preto sa nemusíme báť ani pri ich konzumácii toho, že by boli nejako zdravotne závadné. Medzi hlavných zástupcov sa radí hrach, sója, šošovica, fazuľa, arašidy, vlčí bôb a cícer.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Sója - prospieva, alebo škodí?

Vláknina v jedálničku

Sacharidy, bielkoviny, tuky - Viete, kde ich nájsť?

 

Ľudia majú často k strukovinám ambivalentný vzťah - chutia im, ale boja sa ich jesť, lebo veľmi nadúvajú. Nafukovacie účinky týchto plodov spôsobujú sacharidy, ktoré tenké črevo nedokáže rozložiť, takže sa práce ujme črevo hrubé a kvôli v ňom obsiahnutým baktériám vznikajú črevné plyny. K jedeniu strukovín určite nepomáhajú ani spomienky na rozvarenú hrachovú kašu zo školskej jedálne - malé guľôčky možno ale upraviť do krásne vyzerajúcich jedál, ktoré skvele chutia a navyše vyživia náš organizmus.

Veľkým pozitívom strukovín je vysoký podiel proteínov, ktorý môže slúžiť aj tým, ktorí príliš nevyhľadávajú ich živočíšne zdroje. Zabudnite ale na kombináciu šošovice s párkom - nasýtenými tukmi a ďalšími prídavkami, párok celý efekt konzumácie strukoviny pokazí.

Strukoviny sa môžu pýšiť obsahom vitamínov skupiny B, vápnika, draslíka i železa. Vitamíny A a C bohužiaľ úplne chýbajú. Čo sa týka tukov, až na arašidy sú strukoviny nízkotučné. Arašidy sa ale vymykajú - ľudia ich mnohokrát radia medzi orechy, pretože ich najbežnejšie nájdeme v sáčku, solené a pražené, s nápisom "arašidy". Z podzemnice olejnej sa vyrába aj arašidové maslo, ktoré je veľmi zdravé, ale extrémne kalorické. Kalórie však pochádzajú zo zdravých tukov, ktoré sú pre fungovanie nášho tela nevyhnutné.

Vďaka vláknine, komplexným sacharidom, nízkemu glykemickému indexu a bielkovinám sa strukoviny perfektne hodia pre znižovanie hmotnosti.

U strukovín je veľmi dôležité ich tepelné spracovanie, a to hneď z dvoch dôvodov. Prvým je prítomnosť tzv. trypsinového inhibítora, ktorý plod chráni proti hmyzu. Keď ho človek zje, spôsobí mu veľké tráviacie nepríjemnosti (už spomínané nadúvanie). Ďalším dôvodom je podiel lektínov, čo sú látky spôsobujúce zrážanie červených krviniek - a to nechceme. Prečo sú lektíny v strukovinách obsiahnuté, je otázkou, avšak možné je, že sa tak rastlinky chránia pred prípadnými konzumentmi.

Aby ste nežiadúce látky zo strukovín odstránili, namáčajte ich vo vode aspoň 12 hodín a potom varte v novej vode. Ďalším spôsobom, ako sa nechcených látok a nadýmacieho efektu zbaviť, je nechať strukoviny naklíčiť
(v obchode bežne zoženiete naklíčené mungo fazule). Práve ich náročnejšia príprava je nezriedka ďalším dôvodom pre vypúšťanie strukovín z jedálnička. Dobre stráviteľná je napríklad červená šošovica, ktorá sa nemusí namáčať a je hotová za chvíľku, takže žiadne výhovorky.

Strukoviny sa nebojte využívať ani ako pomocníkov pri varení - skúste nabudúce omáčku zahustiť napríklad hrachovou alebo šošovičnou múkou a uvidíte, že na chuti nič nespoznáte. Populárne je tiež pečenie so strukovinami - obľúbené sú brownies z čiernych fazulí, alebo sušienky, do ktorých sa pridá arašidové maslo.

Veľkú obľubu si získal aj hummus
- pokrm z cícera, ktorý kúpite v obchode už hotový, alebo si ho vyrobíte z vareného cícera (hoci aj z plechovky), olivového oleja, sezamovej pasty, soli a citrónu.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
02-Jedlo-a-vyziva Vláknina - načo nám je dobrá
Poradna VLÁKNINA alebo ako aj črevá potrebujú svoju kefku
02-Jedlo-a-vyziva Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo