Výživa

Pondelok 28.9.2020 meniny má Václav

Poradňa

Stravovanie, ktoré môže zmeniť život - IIFYM

Stravovanie, ktoré môže zmeniť život - IIFYM



"If It Fits Your Macros" - práve táto anglické slová sa skrývajú pod zložitou skratkou a znamenajú "Ak to zapadá do vašich makier". IIFYM je štýl stravovania, ktorý sa pomaly, ale iste dostáva do povedomia ľudí a preberá vládu nad ich stravovaním aj chudnutím.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Alternatívne prístupy ku stravovaniu - Paleo diéta

Alternatívne prístupy ku stravovaniu - diéta podľa krvných skupín

Vegetariánstvo ako módny výstrelok?

 

Koncepcia tohto výživového smeru spočíva v tom, že si vypočítate, koľko makroživín (tzn. sacharidov, tukov a bielkovín) denne môžete spotrebovať a podľa toho potom jete. Kalórie zase tak veľmi riešiť nemusíte, pretože celková energetická hodnota zodpovedá skonzumovaným makroživinám - práve na tie by ste sa mali zamerať.

Výhodou takéhoto systému stravovania je jeho flexibilita - preto sa tiež môžete stretnúť s pojmom "Flexible dieting". Keď si spočítate, koľko cukrov, tukov a bielkovín máte denne zjesť (buď aby ste chudli, priberali alebo udržiavali stálu hmotnosť), je dosť dobre možné, že sa do vášho menu občas vojde tiež nejaká maškrta. Môžete si sem tam dopriať niečo na zub, bez toho aby ste sa museli trápiť výčitkami svedomia, že ste porušili diétu, pretože vám to skrátka sedí do makroživín.

IIFYM si v poslednej dobe veľmi obľúbili dokonca aj pretekári vo fitness, pre ktorých je ťažké udržať dobrú formu celoročne. Vďaka tomu, že telu doprajete presne toľko živín, koľko ich potrebuje, nestrádá a nebojí sa zbavovať sa prebytočných tukových zásob a tým si zachováva skvelú kondíciu.

Ak vás láka teto štýl vyskúšať, najjednoduchšie je nájsť si kalkulačku makroživín na internete a spočítať si, koľko gramov sacharidov, tukov a proteínov denne vaše telo potrebuje. Hodnoty sa líšia podľa pohlavia, veku, váhy, výšky, fyzickej aktivity a vašich cieľov.

Než sa do počítania pustíte, zvážte výhody aj nevýhody - potom uvidíte, či môže Flexible dieting vyhovovať aj vám.

Individualita
- neexistuje azda viac individuálny smer stravovania, ako je práve IIFYM. Svoj jedálniček s nikým neporovnávate, pretože si ho ušijete presne na telo.

Flexibilita - nie je stanovené, aké potraviny jesť máte a aké naopak nemáte. Určite je fajn jesť zdravé a priemyselne nespracované potraviny, ale aj pre sušienku alebo čokoládu sa občas priestor nájde. Navyše keď si nemôžete presne naplánovať, čo budete jesť (na dovolenke, na cestách, na návšteve), pomer a zastúpenie živín v jedle odhadnete, zapíšete a zvyšok dňa tomu prispôsobíte.

Počítanie - IIFYM je relatívne časovo náročná zábava. Ak chcete chudnúť alebo priberať svalovú hmotu a poctivo na sebe pracujete, je dobré tiež poctivo zaznamenávať zjedené jedlo do počítača.

Váženie - druhou trošku časovo náročnou vecou na IIFYM je to, že by ste každé jedlo mali zvážiť. Málokto má tak presné oko, aby hneď vedel, koľko to či ono váži. Bez hmotnosti pokrmu nie je možné zistiť, koľko živín a kalórií v sebe vlastne skrýva.

Pokrok - spornou položkou u flexibilného stravovania sú tiež samotné pomery živín. Každý človek je unikátny a každý má iné výživové potreby, takže aj keď vám počítač optimálne zastúpenie živín vypočíta, nemáte istotu, že je to pomer, ktorý práve vaše telo uvíta.

Ak vás počítanie makroživín láka, skúste si to. Jedine tak zistíte, či na vás funguje, alebo nie.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
02-Jedlo-a-vyziva Princípy zdravého stravovania
02-Jedlo-a-vyziva Čínska medicína: Tipy pre každodenné stravovanie
01-diety Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime