Výživa

Pondelok 28.9.2020 meniny má Václav

Poradňa

Ako poznáme, že máme problémy s príjmom potravy?

Ako poznáme, že máme problémy s príjmom potravy?



Jedlo by malo slúžiť ako palivo pre naše telo, ako prostredník pri stretnutiach s rodinou i priateľmi, ale aj ako nástroj potešenia a radosti. Známe príslovie hovorí, že nežijeme preto, aby sme jedli, ale že jeme, aby sme žili. Niekedy však jedlo bohužiaľ zaujme v živote hlavnú úlohu a v tom okamihu nastáva problém.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Cheat day čiže prasací deň

Ako jesť a neprejedať sa

Nemajte hlad. Potraviny, ktoré vás zasýtia.

 

Existujú dobre známe poruchy stravovania, ako je mentálna anorexia, mentálna bulímia či záchvatové prejedanie a ich rôzne modifikácie, ktoré majú svoje diagnostické kritériá a vyžadujú často psychiatrickú a psychologickú starostlivosť. To je však len vrchol ľadovca, pod ktorým sa skrývajú problémy so stravovaním oveľa nenápadnějšího charakteru.

Už dlho žijeme v nadbytku a výber potravín je nekonečný. Rozšírila sa kultúra foodblogov, kuchárskych relácií či festivalov jedla a nie je nezvyčajné, že si niektorí ľudia pomaly fotia všetko, čo si objednajú v reštaurácii alebo čo si doma ukuchtia. Na druhej strane sa rozmáha "zdravý" životný štýl, bio, paleo, raw a ďalšie moderné stravovacie smery, a ak žiaden z nich nenasledujete, ste vlastne out.

Vplyvom médií a rôznych samozvaných odborníkov na stravovanie sa z jedla stal predmet výčitiek svedomia a viny a ľudia pomaly zabúdajú, čo vlastne znamená jesť normálne (to je ostatne veľmi ťažké definovať).

Normálne je jesť viackrát za deň (3 - 6x), vyberať si z pestrej škály potravín a jesť dosýta (neprejedať sa). V jedálničku by mali byť zastúpené všetky živiny, vitamíny aj minerály, a ak sa tam občas vkradne tiež niečo na chuť, je to úplne v poriadku. Čas, ktorý jedlu venujeme by mal byť obmedzený - myšlienky na jedlo by sa teda rozhodne nemali stať súčasťou celodenných úvah a špekulácií. V poriadku je aj jesť občas potraviny, ktoré zdraviu neprinesú nič dobré, len nám skrátka chutia. Sudcom toho, čo jesť smiete a čo nie, ste len vy sami.

Ak na jedlo neustále myslíte, plánujete ho, predstavujete si, čo budete jesť a čo ste zjedli, trápite sa výčitkami, zajedáte negatívne i pozitívne emócie, jedlom si nahrádzate vzťahy a vypĺňate ním prázdne miesto v živote, je na čase začať s tým niečo robiť .

Prvým krokom k náprave je uvedomenie si problému. Skúste sa potom krôčik po krôčiku učiť jesť "zakázané" potraviny, skúste si niekedy jedlo odoprieť (pri prejedaní) a vyhraďte si počas dňa len niekoľko ohraničených minút na to, aby ste o jedle premýšľali.

Učte sa jesť tak, ako keď ste boli deťmi - pre deti je prirodzené, že dostanú raňajky, obed a večeru a k tomu ešte dve desiaty. Deťom tiež nedovolíme búchať piate cez deviate a miesto obeda si dať porciu zmrzliny s limonádou. Deti dostávajú sladkosti za odmenu, po obede, a v obmedzenom množstve, a tiež nikto nedopustí, aby pociťovali hlad. Keď sú deti sýte, jesť prestanú a za pár minút už vlastne ani nevedia, čo jedli.

Ak vás stravovací režim obmedzuje, vyčleňuje vás z kolektívu, zamestnáva naplno vašu hlavu, obmedzuje vás pri stretnutiach s priateľmi, alebo vystavuje konfliktom a hádkam, je niečo zle.

Neváhajte využiť služby psychológa či psychoterapeuta a naučte sa znovu jesť normálne - jesť tak, aby sa potraviny nestali náplňou vášho života, ale iba jeho spestrením a pomocníkom na ceste k zdraviu a radosti.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
02-Jedlo-a-vyziva Na čo si dať pozor na etiketách potravín
02-Jedlo-a-vyziva Hladné potraviny - viete, ktoré to sú?
02-Jedlo-a-vyziva Ako skladovať potraviny