Výživa

Streda 30.9.2020 meniny má Jarolím

Poradňa

Posledné jedlo pred tréningom - čo, kedy a aké?

Posledné jedlo pred tréningom - čo, kedy a aké?



Otázka jedla a pitia pred tréningom je jednou z najdiskutovanejších otázok okolo cvičenia, chudnutia či naberania svalovej hmoty. Jedlo by malo fungovať ako palivo pre svaly, nemalo by zaťažovať tráviaci trakt, ale tiež by malo zasýtiť a v neposlednom rade dobre chutiť. V žiadnom prípade nemožno očakávať, že sa pri tréningu dostavia výsledky, ak nebudeme adekvátne jesť. Cvičenie, strava, pitný režim a dostatok odpočinku tvoria neoddeliteľnú súčasť úspešného snaženia a jedno bez druhého sa skrátka nezaobíde.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako jesť a neprejedať sa

Jedlo a šport

Hladné potraviny - viete, ktoré to sú?

 
To, čo sa doporučuje jesť a piť pred tréningom, je ovplyvnené druhom záťaže. Pri prevažujúcej aeróbnej aktivite (pri behu, jazde na bicykli po rovnom teréne a pod.), spotrebuje organizmus väčšie množstvo sacharidov, ale menej bielkovín. Je preto vhodné dopriať si počas dňa ovsené vločky, ryžu i celozrnné cestoviny. Dve až tri hodiny pred vybehnutím by sme však nemali jesť už skoro nič (menší banán neuškodí), pretože sa s plným žalúdkom behá naozaj zle. Takže ak sa chystáte večer zdolať pár kilometrov v lese, dajte si dve až tri hodiny predtým napríklad dva krajce celozrnného chleba so syrom cottage.

V prípade, že trénujete silovo, platia v zásade podobné pravidlá. Pred cvičením sa posilnite komplexnými sacharidmi a chudými proteínmi. Dôležitejší je však príjem sacharidov po skončení tréningu (tzv. sacharidové okienko), nasledované príjmom bielkovín.

Ak cvičíte jogu a pilates,
nespálite tak veľké množstvo energie, aby bolo nutné zvyšovať jej množstvo v podobe stravy. Vyhnite sa ale ťažkým jedlám, pretože pri mnohých pozíciách by sa vám mohlo urobiť zle od žalúdka.

Pred akýmkoľvek tréningom určite nejedzte vyprážané jedlá (vyprážaný syr, hranolky, rybie prsty, šišky), ale ani žiadne cukrovinky a tučné potraviny (majonézové šaláty, rožky so salámou, čokoládové tyčinky, keksy, cukríky). Dajte si tiež pozor na jedlá obsahujúce väčšie množstvo vlákniny. Sú zdravé, ale tiež občas nafukujú, a to pri športe naozaj nie je príjemné.

Ovocie ako predtréningové jedlo nie je samo o sebe tiež ideálne, pretože v sebe skrýva jednoduché cukry, ktoré nezabezpečia dlhodobý prísun energie - naopak vedú ku skoršej únave (je však stále lepšie dať si pred športovaním pomaranč, než kysnutý koláč).

Vyhnite sa bielemu pečivu a jednoduchým sladkým cukrom - majú vplyv na hladinu cukru v krvi a po ich konzumácii bude hladina vašej energie na nule.

Do menu pred cvičením nepatrí ani veľké množstvo tukov, hoci tých zdravých.
Keď zjete toast s horou arašidového masla, síce zásobíte telo zdravými tukmi a proteínmi, ale tiež vám bude ťažko a výkon nebude stáť za nič.

Čo sa týka nápojov pred športovaním, úplne nevhodné sú sladké sýtené limonády, a to kvôli neuveriteľnému množstvu jednoduchého cukru, ale aj bublinkám, ktoré žalúdok zaťažia a spôsobia nadúvanie. Pitie alkoholu je pred cvičením (aj po ňom) tiež vylúčené. Síce sú krčmičky v lete obľúbenou destináciou cyklistov a korčuliarov, avšak odbúravanie alkoholu predstavuje pre organizmus takú záťaž, že v kombinácii so záťažou športovou vyložene škodí aj v malom množstve.

Pred tréningom pite v priebehu celého dňa čistú vodu aj čaj a nemusíte sa báť ani kvalitnej kávy tesne pred výkonom - tá vás jednak povzbudí, ale tiež popoženie spaľovanie tuku.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
02-Jedlo-a-vyziva Čo jesť pred a po cvičení
Poradna Urobte si čas na jedlo
03-vyziva Potrebujete sa rýchlo a zdravo najesť? My vieme, čo si pripraviť.