Výživa

Streda 30.9.2020 meniny má Jarolím

Poradňa

Čo môžem jesť po pôrode?

Čo môžem jesť po pôrode?



Bezprostredne po narodení dieťaťa sa väčšinou odsúvajú potreby matky až na druhé miesto  a na výslnie sa dostane nový člen rodiny. Aby však dieťa mohlo prospievať a veselo rásť, je nutné postarať sa aj o seba.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Prebytočné kilá a cvičenie po pôrode

Aj vaše panvové svalstvo potrebuje tréning

Fit po pôrode

 

Väčšina žien počas tehotenstva priberie niekoľko kilogramov tukových zásob, ktoré sa hodia ako zdroj energie na dojčenie a starostlivosť o potomka. Ihneď po opustení pôrodnice preto nemá cenu rútiť sa nad číslom, ktoré ukazuje váha, ale naopak je potrebné brať kilogramy navyše ako rezervu, ktorá sa časom vyčerpá. Aby však hmotnosť ďalej nerástla pri predstave, že predsa všetko zhodíme dojčením a zhonom okolo dieťaťa, je vhodné začať postupne upravovať svoj jedálniček.

Veľakrát matky po pôrode vážia menej ako pred otehotnením a aj v tomto prípade je zásah do stravovania nutný, pretože chudnúť sa nedá do nekonečna a obzvlášť v tejto dobe je ďalší úbytok hmotnosti úplne nevhodný.

Poučky o jedení 5 - 6x denne sú síce opodstatnené, ale po príchode z nemocnice stačí, keď si urobíte čas aspoň na tri jedlá za deň. Snažte sa zachovať si pravidelnosť v stravovaní, pretože v opačnom prípade môžete svoj metabolizmus zmiasť a ten potom začne skladovať tuk do zásoby. V prípade, že naozaj nestíhate, si namiešajte aspoň proteínový koktail, alebo ovocné smoothie, ktorými doplníte potrebné živiny s minimálnou časovou investíciou.

Ak dojčíte, akékoľvek obmedzovanie sa v zmysle redukčnej diéty je absolútne vylúčené. Možno, že vás pár kilogramov navyše trápi, ale ochudobnením jedálnička by ste škodili aj svojmu dieťaťu.

Naopak ani konzumácia všetkého, čo vám príde pod ruku nie je vhodná.
Organizmus prešiel za posledných deväť mesiacov veľmi náročnými zmenami a zaťažovať ho naďalej nevhodným jedlom mu k návratu do normálu určite nepomôže.


Po pôrode sa snažte jesť pravidelne, ako to len bude vo vašich silách. Nemusíte si dopriať polhodinové raňajky a obedy, ale dôležité je dostať do seba aspoň niečo výživné. Aj keď vás bude zrejme často premáhať únava, ktorá v nás vyvoláva dojem, že nutne potrebujeme zjesť čokoľvek sladké, skúste si uvedomiť, že to, čo potrebujete, je odpočinok a nie cukor. Keď sa nadopujete sladkosťami s vysokým glykemickým indexom, na chvíľu sa možno budete cítiť lepšie, ale z dlhodobého hľadiska to únavu len zhorší.

Nebojte sa jesť sacharidy, ale stavte na tie komplexné
, ktoré nájdete v ryži, zemiakoch, sladkých zemiakoch a celozrnných produktoch, a keď vás budú naháňať chúťky na sladké, dajte si ovocie. Absolútnym základom jedálnička by mali byť proteíny (mäso, vajcia, tvaroh, tofu, syrečky, cottage, šunka). Vďaka nim sa môžu obnovovať tkanivá aj tvoriť mlieko, bez toho aby telo muselo odbúravať vlastnú cennú svalovinu. Skvelým zdrojom zdravých tukov, minerálov aj vitamínov sú potom orechy a semená, ktoré môžete zobať v priebehu celého dňa.

Určite sa po návrate z pôrodnice nevyhnete situácii, kedy bude vašou jedinou záchranou po prebdenej noci káva a niečo sladké. Skúste ale taký doping obmedziť na minimum a energiu načerpať z kvalitného a výživného jedla. Nezabúdajte ani na pitný režim - zvlášť pri dojčení je zvýšený prísun tekutín nevyhnutný, a keď je organizmus dobre hydratovaný, všetky metabolické procesy prebiehajú oveľa ľahšie.

 


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
01-Cvicenia-a-trendy Cviky, ktoré vás dostanú po pôrode do formy
01-Cvicenia-a-trendy Prebytočné kilá a cvičenie po pôrode
02-Jedlo-a-vyziva Ako sa stravovať pri dojčení