Výživa

Streda 30.9.2020 meniny má Jarolím

Poradňa

Všetko čo potrebujete vedieť o L - karnitíne

Všetko čo potrebujete vedieť o L - karnitíne



L - karnitín je medzi ľuďmi známy ako doplnok stravy, často využívaný pri chudnutí. Chemicky je to derivát aminokyselín lyzínu a metionínu. Ako chemická látka sa vyskytuje v dvoch formách, tzv. izoméroch, ako D - karnitín a L - karnitín. D - forma karnitínu nemá v tele žiadnu fyziologickú funkciu, využíva sa len jeho ľavotočivá verzia.

Karnitín sa podieľa na transporte mastných kyselín do mitochondrií, čo v praxi znamená, že sa zasluhuje o spaľovanie tuku a jeho premenu na energiu. Vďaka tomuto mechanizmu vedcov napadlo vyrobiť z karnitínu doplnok stravy, ktorý bude chudnutie urýchľovať.

 

ČITAJTE TIEŽ:

Doplnky stravy na chudnutie. Kupovať alebo nekupovať?

Výživové doplnky? Áno, ale ...

Bolí vás chrbát? Jedzte vitamíny a buďte v pohybe.


Táto látka je prirodzene obsiahnutá v ľudskom tele, ale aj v bežných potravinách, takže jej užívaniu nič nebráni. Vysoký obsah karnitínu sa nachádza v mäse, preto dostal svoj názov z latinského slova carnis, ktoré znamená mäso.

Bežne sa karnitín predáva vo fitness centrách alebo obchodoch s doplnkami stravy, najčastejšie ako ochutená tekutina alebo v podobe tabliet. V poslednej dobe je tiež populárne obohacovať touto látkou minerálne vody a športové nápoje, ale aj rôzne diétne zmesi, kokteily a ďalšie preparáty na chudnutie. Je zrejmé, že užívanie karnitínu nie je nebezpečné alebo zdravie ohrozujúce, nejasnosti však stále panujú okolo jeho účinnosti.

Existuje mnoho priaznivcov, ale aj odporcov karnitínu. Tí, ktorí ho majú v obľube, radia medzi jeho účinky rýchlejšie a efektívnejšie spaľovanie tuku, znižovanie hladiny cholesterolu v krvi, zlepšenie činnosti mozgu a srdca, zvýšenie fyzickej aj psychickej výkonnosti, lepšiu regeneráciu po tréningu a celkovo príjemnejší pocit z cvičenia. Propagátori karnitínu odporúčajú jeho užívanie v dávke 1 - 2 gramy pred fyzickým výkonom alebo bez fyzickej aktivity 2x denne v dávke 500 mg, pokiaľ možno nalačno.

Na druhej strane stoja tí, ktorí efekt L - karnitínu, ako doplnku stravy, spochybňujú. Niet pochýb o tom, že je karnitín veľmi dôležitý pre správnu funkciu ľudského tela, neexistujú ale spoľahlivé vedecké štúdie, ktoré by prínos jeho suplementácie potvrdzovali. Je pravda, že sa karnitín podieľa na metabolizme tukov a tvorbe energie, na tento proces ale zrejme stačí ten, ktorý je obsiahnutý v bežnej strave. Doplnky stravy majú vypĺňať medzery vo výžive, ale ak je Váš jedálniček kvalitný a vyvážený, nie je dôvod, prečo by mal práve L - karnitín chýbať. Lekári odporúčajú dodávať karnitín predovšetkým pacientom, ktorých telo ho nie je schopné vyrábať v dostatočnom množstve. Jedná sa o pacientov na dialýze, s ťažkým ochorením pečene, u podvyživených pacientov, v ťažkom katabolizme s nerovnováhou aminokyselín, alebo u detí s vrodenými metabolickými poruchami (fenylketonúria).

L - karnitín, ale aj ďalšie doplnky stravy, ktoré sú určené na podporu chudnutia, by Vám nemali uškodiť. Naopak je pravdepodobné, že keď už sa človek pre ich nákup rozhodne, nezostane len pri doplnkoch stravy, ale aj upraví svoj jedálniček a pridá pohybovú aktivitu. Karnitín potom môže fungovať ako placebo, to znamená, že keď si ho dáte, môžete mať pocit, že sa viac potíte a cvičí sa Vám lepšie. Či naozaj funguje alebo nie, je stále otázkou. Isté však je, že ak nebudete cvičiť a strážiť svoj energetický príjem, nepodarí sa Vám redukovať hmotnosť ani vytvarovať postavu aj keby ste užívali doplnky stravy po kilách. L - karnitín pokojne vyskúšajte a názor si utvorte sami.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
02-Jedlo-a-vyziva Chcete schudnúť? Pite!
10-Zdravie-a-zivotny-styl Chudnutie sa začína v hlave
02-Jedlo-a-vyziva Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime