Poradna

Štvrtok 24.9.2020 meniny má Ľuboš / Ľubor

Radíme

7 tipov ako ochrániť svoje kolená

7 tipov ako ochrániť svoje kolená



Keď človeka kolená nebolia, nijako sa väčšinou v pohybe neobmedzuje, ani nepodniká žiadne preventívne opatrenia. Kolená sú tu na to, aby nám slúžili tak, ako potrebujeme a až v okamihu, keď začnú hnevať, si uvedomujeme, ako strašne dôležité a nenahraditeľné sú.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

5 zásad ako správne sedieť a stáť

Pretiahnite si telo

Keď vás bolí chrbát

 

Koleno predstavuje najzložitejšií kĺb v našom tele. Spája kosť stehennú s kosťou holennou a jabĺčkom. Vďaka existencii tohto spojenia dokážeme chodiť, behať, skákať a vôbec robiť všetko, k čomu potrebujeme ohýbať nohy. Ak kolená začnú bolieť, existujú síce možnosti, ako ich liečiť, avšak jednoduchšie je bolestiam predchádzať - napríklad pomocou nasledujúcich tipov:

Posilňujte - kolená obopínajú svaly a šľachy, ktoré ich chránia pred neprirodzenými pohybmi i zraneniami. Zaručujú, že všetko zostane tam, kde má byť. Spevňujte preto tieto drobné svaly pomocou stabilizačných cvikov napríklad na BOSU, alebo skúšajte jazdiť v MHD bez držania a pritom vnímajte, ako kolená pracujú.

Preťahujte
- všetky kĺby aj svaly potrebujú pred i po fyzickej aktivite pretiahnuť. Ani kolená nie sú výnimka, preto im nezabudnite aspoň pár minút venovať. Pred cvičením ich určite tiež trošku zohrejte - studené kolená sú náchylnejšie k úrazu.

Vyživujte
- potraviny, ktoré jeme, majú vplyv na celý náš organizmus, teda aj na kolená. Aby kolienka nepostihla žiadna choroba, prihoďte do nákupného košíka mandle (obsahujú vitamín E, ktorý kĺby priamo zbožňujú), lososa (kvôli vitamínu D - ten dostávajú v kvapôčkach deti pre pevnosť kostí už od narodenia), pomaranče (majú veľa vitamínu C) a špenát (má vitamín K).

Dopĺňajte - ak máte pocit, že kolená z vašej bežnej stravy nedostávajú všetko potrebné, neváhajte siahnuť po niektorom z ponúkaných doplnkov, v ktorom nájdete látky, ako je glukosamín, chondroitín či kolagén - tieto látky pomáhajú udržať kĺby zdravé a flexibilné.

Šetrite - pri akejkoľvek činnosti kĺby zbytočne nepreťažujte. Či už robíte výpady, drepy, preťahujete sa alebo len zbierate rozsypaný hrach zo zeme, nikdy nenechajte vaše kolená zvierať ostrý uhol. Ak cvičíte v posilňovni so záťažou, toto pravidlo platí o to viac.

Odľahčite - kolená nesú celú váhu vášho tela, preto zbytočne netrápte ich ani seba kilogramami navyše. S každým zhodeným kilogramom budú kolená šťastnejšie aj zdravšie.

Obujte - kvalitné tenisky s odpruženou podrážkou dokážu stlmiť nárazy, ktoré vznikajú pri behu na tvrdom teréne. Snažte sa preto behať po mäkkom povrchu, alebo zainvestujte do poriadnych topánok. Topánky na podpätku vhodné nie sú vôbec, pretože oblasť kolien dosť preťažujú.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
01-Cvicenia-a-trendy Jóga - liek na stres a bolesti chrbta
01-Cvicenia-a-trendy Aby hlava nebolela - tipy na najlepšie cviky a techniky
01-Cvicenia-a-trendy Jogou proti bolesti chrbta