Diéty a recepty

Streda 25.11.2020 meniny má Katarína

Výživa

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa



Vo svete obľuba bezlepkovej diéty stúpa aj medzi ľuďmi, ktorí neznášanlivosťou lepku alebo ak celiakiou netrpia. Okolo tohto druhu diéty sa ale vyskytuje mnoho zažitých omylov a neprávd. Viete aké?

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

5 top receptov na chudnutie

Jedlo a šport

Jesť podľa kalórií - áno alebo nie?

 

Z lepku sa stal podobný diétny strašiak, akým bol v deväťdesiatych rokoch tuk, cholesterol a neskôr sacharidy. Mnohí ľudia sa domnievajú, že ak z jedálnička vyradia potraviny s lepkom, automaticky to znamená, že budú jesť zdravšie, prírodnejšie a prijímať viac vitamínov. To však nie je pravda.

Nie je všetko zlato čo sa blyští
Bezlepkové potraviny bývajú v priemere chudobnejšie na vitamíny a minerály ako tie obyčajné, často navyše obsahujú viac tuku a cukru. Bezlepková diéta nebýva redukčnou diétou, naopak tí, kto z jedálnička lepok vyradili, často skôr pribrali. Potraviny označované ako bezlepkové bývajú drahšie ako tie klasické. Pritom sa zistilo, že okolo päť percent potravín predávaných ako bezlepkové takému označeniu nezodpovedajú a obsahujú nadlimitné množstvo lepku.

Módny trend kontra nutnosť
Spotrebiteľský magazín odporúča nenechať sa ovplyvniť reklamou a lákavými označeniami. Celiakom potom odporúča držať sa prirodzene bezlepkových potravín ako mäso, oriešky, ovocie a zelenina či bezlepkových obilnín a na obaloch potravín sledovať vedľa zloženia i obsah cukrov a tukov. Prechod na bezlepkovú stravu zo zdravotných dôvodov je lepšie konzultovať s lekárom. Ťažkosti, ktoré sa zdajú byť spôsobené citlivosťou na lepok, v skutočnosti môžu byť príznakom úplne iného závažného zdravotného problému, napríklad Crohnovej choroby.

Kedy držať bezlepkovú diétu
Ak predpokladáte, že vaše telo je citlivé na lepok, prvá vec, ktorú by ste mali urobiť je nechať sa otestovať na celiakiu. Ak test vyjde negatívne, vyskúšajte bezlepkovú diétu aspoň týždeň a uvidíte, či sa budete cítiť lepšie. Vyradenie lepku z jedálnička je najspoľahlivejšia cesta ako zistiť, či ste na neho citliví alebo nie. Mali by ste však požiadať o pomoc dietológa, aby ste sa uistili, že sa vyhnete aj skrytým zdrojom lepku (ako sú sójové omáčky, šalátové dresingy a pod.). A že nevynecháte potrebné vitamíny, ktoré pšenica a pšeničné výrobky obsahujú.

Prospešná diéta aj nezdravá strava
Hoci niektoré celebrity údajne odstránili lepok zo svojich jedálničkov kvôli takzvanému detoxu, v podstate nie je u bezlepkovej diéty nič zdravšie než u klasickej stravy. Sami dietológovia hovoria: "Môže to byť veľmi zdraviu prospešná diéta alebo tiež nezdravá strava." Určité bezlepkové produkty môžu byť samozrejme tiež nezdravé, pretože niektorí výrobcovia nahrádzajú lepok pridaním extra množstva cukru a tukov, aby navodili uspokojujúcu konzistenciu a vzhľad výrobku. Ďalšou nástrahou môže byť aj to, že bezlepkové výrobky nie sú bežne doplnené množstvom železa a vitamínmi B a D ako je to u klasického pečiva. Zvlášť vitamíny B a D chýbajú u ľudí citlivých na lepok.

Nezabúdajte na prírodné potraviny
Ak plánujete začať dodržiavať bezlepkovú diétu, zaraďte do svojho jedálnička viac ovocia, zeleniny, chudého mäsa a viac prírodných produktov, ktoré neobsahujú lepok: zrnká nelúpanej ryže, mrlík, pohánku atď. Bezlepkové výrobky sa stále vyvíjajú a môžu sa stať aj zdravšími, ak výrobcovia prídu na spôsob ako tieto výrobky obohatiť.

 

 

Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
02-Jedlo-a-vyziva Urobte si čas na jedlo
02-Jedlo-a-vyziva Jedlo ako odmena, jedlo ako trest
02-Jedlo-a-vyziva Bojujte jedlom proti stresu