Diéty a recepty

Sobota 26.9.2020 meniny má Edita

Výživa

Soľ a jej vplyv na zdravie

Soľ a jej vplyv na zdravie



Chemicky - chlorid sodný, slovensky - kuchynská soľ. V súčasnej dobe je táto krištáľovo číra surovina obeťou ohovárania, mýtov a pobúrenia z ničenia nášho zdravia, zatiaľ čo v minulosti bola "nad zlato". Ako obvykle, pravda o soli leží niekde medzi týmito extrémnymi pohľadmi.


ČTĚTE TAKÉ:

Sója - prospieva, alebo škodí?

Čo je lepšie: šťava z hrozna alebo červené víno?

Nemajte hlad. Potraviny, ktoré vás zasýtia.

 

Dospelý človek potrebuje pre správnu funkciu organizmu denne približne 5 - 6 gramov soli, čo je množstvo zodpovedajúce jednej čajovej lyžičke. Slováci ale podľa štatistík spotrebujú až trojnásobok odporúčanej dávky!

Nebezpečenstvo nadmerného príjmu slanej látky spočíva v obsahu sodíka - ten prispieva k vysokému krvnému tlaku. Ako je známe, vysoký tlak krvi nebolí, a to je možno chyba. Ľudia potom ľahko podceňujú závažnosť tohto ochorenia a môžu sa ľahko dopracovať až k infarktu alebo mŕtvici. Úplne alarmujúci je fakt, že vysokým tlakom krvi trpí čoraz viac detí i dospievajúcich a až 40% dospelých Slovákov.

Na stoloch v domácnostiach, v reštauráciách aj jedálňach nikdy nechýba soľnička, a keď to tak nie je, my sa po nej väčšinou začneme okamžite zháňať. Ľudia tiež veľmi často automaticky dosoľujú jedlo, bez toho aby ho najprv ochutnali. Dosoľovanie tvorí ale len zlomok z celkového príjmu soli - najväčší podiel je obsiahnutý v samotných kupovaných potravinách. Polotovary, instantné polievky, paštéty, bujóny, korenie, údeniny, syry, vyprážané lupienky, oriešky, cereálie, pečivo, olivy aj ďalšie dobroty sú nositeľmi obrovského množstva soli, ktorá nie je mnohokrát na prvý pohľad zrejmá. Ak počas dňa zjeme pár takých potravín, s príjmom soli sa môžeme dostať až na neuveriteľných 20 či 25 gramov.

Nežiaduce účinky soli možno čiastočne vykompenzovať dostatočným zastúpením ovocia a zeleniny v jedálničku - tieto prírodné zázraky v sebe skrývajú draslík, ktorý vie nepriaznivé pôsobenie sodíka vykompenzovať.

Mozog človeka je z evolučného hľadiska na vyhľadávanie soli v jedle naprogramovaný. Keď praveký lovec v minulosti lovil celý deň mamuty, veľa minerálnych látok vylúčil potom, a preto ich potreboval efektívne doplniť. Dnes ale mamuty nelovíme a miesto toho celý deň sedíme pred počítačom alebo televíznou obrazovkou a solíme a solíme.

Pre tých, čo sa snažia redukovať hmotnosť, je soľ rovnakým jedom ako cukor.
Nielen, že podporuje chuť na ďalšie jedlo (neslané jedlo nám toľko nechutí, preto ho ani tak veľa nezjeme), ale tiež vedie k zadržiavaniu vody v tele, takže človek vyzerá spuchnuto. Zadržiavanie vody je dôsledkom preťažených obličiek, ktoré nemajú šancu nadbytok soli odbúrať.

Bez soli sa žiť nedá - telo by skrátka nefungovalo. Sodík, jeden z dvoch základných prvkov soli, je elektrolyt, ktorý reguluje vodnú rovnováhu a je tiež dôležitý pre nervovo-svalovú činnosť. O jeho dostatočný príjem sa ale báť nemusíme - v prírodných potravinách sa vyskytuje prirodzene, takže žiadne dosoľovanie nie je z hľadiska správnej funkcie organizmu nutné. Naopak hrozí riziko nadmerného príjmu a z neho plynúcich ochorení.

Chuť soli je návyková, ale tohto návyku sa dá zbaviť. Stačí soliť menej alebo vôbec a v potravinách, ktoré kupujeme, obsah soli kontrolovať. Ako pomôcka môže poslúžiť pravidlo - jedzte jedlo tak slané (alebo skôr neslané), ako by ste ho dávali štvorročnému dieťaťu, a uvidíte, že vám bude onedlho lepšie a soľ vám chýbať nebude.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
02-Jedlo-a-vyziva Ako sa stravovať na cestách
Poradna Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime
02-Jedlo-a-vyziva Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?