Diéty a recepty

Pondelok 22.4.2019 meniny má Slavomír

Výživa

Sladkosti - je to skutočne hriech?

Sladkosti - je to skutočne hriech?



Šišky, torty, koláčiky, muffiny, zmrzlina, čokoláda, sušienky, cukríky, tyčinky - niekoho nechávajú chladným a pre iných predstavujú závislosť najvyššieho stupňa. Sladkosti majú tú čarovnú moc urobiť nám dobre, upokojiť nervy, potešiť zmysly, vytvoriť ilúziu bezpečia a odniesť nás na chvíľu preč od každodenného zhonu.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo

Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie

Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?

 

Sú dobrým sluhom, ale zlým pánom. V okamihu, keď sa stanú nástrojom na riešenie nepríjemných emočných stavov a problémov a predstavujú univerzálneho utešiteľa či dokonca priateľa, nastáva problém. Dokážu byť silne návykové a onedlho o sebe dajú vedieť v podobe tukových vankúšov okolo pása.
 
Ľudský organizmus je evolučne nastavený tak, aby vyhľadával sladkú chuť, pretože tá znamenala už od pradávna energiu. Cukor pôsobí na centrálnu nervovú sústavu upokojujúcim účinkom, a preto je v obdobiach zvýšeného stresu takmer nadľudský výkon sladkostiam odolať.

Sladká chuť sama o sebe tak veľký problém nepredstavuje - problémom je kombinácia cukru s tukom a ďalšími látkami, ktoré vytvárajú vysoko-energetický mix skvelej chuti, ktorej je tak ťažké odolať. V cukrárenskom priemysle sa navyše často používajú trans-mastné kyseliny, ktoré vznikajú stužovaním rastlinných tukov a už dávno bolo dokázané, že veľmi škodia zdraviu. Biely cukor a biela pšeničná múka, prísady, bez ktorých sa žiadny cukrár nezaobíde, nemajú pre výživu človeka žiadny význam - neobsahujú vlákninu, minerály ani vitamíny, len sa podieľajú na rozvoji nadváhy a rozkolísaní hladiny krvného cukru (a v konečnom dôsledku na diabete II. typu). V spojení s tukom majú na svedomí zvýšenú hladinu cholesterolu, vysoký krvný tlak a ďalšie metabolické ochorenia.

Ľudia si väčšinou vyberajú potraviny podľa chuti, nie podľa ich vplyvu na zdravie. O tom veľmi dobre producenti potravín vedia, a preto balia sladkosti do krásnych a pútavých obalov a vytvárajú stále lákavejšie kombinácie chutí.

Aby si bol človek aspoň čiastočne istý tým, čo si dáva do úst, musí pozorne čítať etikety potravín a skúmať ich zloženie aj energetickú hodnotu. Nemožno totiž spoľahlivo povedať, že všetky lahôdky v pestrých obaloch sú vysloveným zlom, a že tie, na ktorých je napísané veľkými písmenami "bio“, "fitness" alebo "bez pridaného cukru", sú jednoznačne výhrou.

Istotu, že po sladkostiach nepriberiete a ani neohrozíte svoje zdravie, budete mať jedine vtedy, keď ich nebudete jesť vôbec, alebo keď si ich pripravíte doma, s použitím zdravších ingrediencií. Takáto požiadavka je ale pre väčšinu ľudí nerealistická a málokomu stačí dať si miesto mliečnej čokolády jablko, ako radia výživoví poradcovia a múdre časopisy.

Keď už Vás chuť na sladké ovládne, vyberajte si kvalitné produkty, na ktorých je uvedené ich zloženie, alebo navštevujte poctivých pekárov a cukrárov, ktorí Vám budú schopní zaručiť, že nepoužívajú žiadne chemikálie, umelé náhrady alebo nekvalitné stužené tuky. Nemusíte sa ale báť ani v prípade, že si dáte raz za čas zmrzlinu alebo šatôčku z lístkového cesta neznámeho zloženia. Verte, že to Vaše telo zvládne a nabudúce si vyberte zase niečo zdravšie.

Ak chcete chudnúť, sladkej chuti sa odnaučte a neklamte sa umelými sladidlami. Akurát svoje telo zmätiete. Raz za čas si bez výčitiek doprajte kúsok niečoho, čo máte radi a potom prebytočnú energiu vyšportujte.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
Koš (ke smazání) Príčinou nadváhy môže byť kolísanie cukru v krvi. Riešenie ponúka príroda.
02-Jedlo-a-vyziva Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo
02-Jedlo-a-vyziva Vyrysovať postavu Vám pomôžu sacharidové vlny