Diéty a recepty

Sobota 26.9.2020 meniny má Edita

Diéty

Držíte často diéty? Viete, čo to s vami robí?

Držíte často diéty? Viete, čo to s vami robí?



Pre mnohých je pojem diéta ekvivalentom chudnutia. Anglické slovo "diet" však znamená v doslovnom preklade "strava, výživa". O chudnutí v ňom nie je ani zmienka. Diéty existujú diabetické, bezlepkové, šetriace a v neposlednom rade tiež redukčné a práve o tie sa väčšina ľudí zaujíma , keď príde na zhadzovanie nadbytočných kilogramov.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Bizarné diéty

Návšteva psychológa a chudnutie

Najčastejšie chyby pri chudnutí

 

Redukčné diéty sú určené pre jedincov s nadváhou a sú postavené na obmedzení (redukcii) energetického príjmu. Väčšinou sú krátkodobé a mali by byť dodržiavané pod lekárskym dohľadom. Ak bežný smrteľník volí cestu redukčnej diéty pre zníženie telesnej hmotnosti, má zarobené na poriadny malér.

Organizmus usiluje od nepamäti o rovnovážny stav a má tendenciu každý nedostatok alebo naopak nadbytok kompenzovať. Po diéte, kedy je obmedzený energetický príjem má teda logicky potrebu energiu šetriť a hľadať spôsoby, ako stratu získať späť. Preto dochádza k nenávidenému, ale veľmi častému jojo efektu.

Chudnutie predstavuje pre telo obrovský stres. V prípade opakovaných pokusov o redukciu váhy sa postupne preto vyvinie mechanizmus, ktorý stresovaniu zabráni. Tento mechanizmus funguje tak, že pri obmedzení kalorického príjmu telo ochraňuje čo najviac energie a tukových zásob, spomalí sa metabolizmus a sú prijaté všetky opatrenia na to, aby človek neschudol. To väčšinou každého otrávi, pretože pri veľkom úsilí, cvičení a takmer neviditeľných porciách nie a nie schudnúť. Preto sa vrátime k bežnému režimu a v ten moment dáme organizmu povel, aby radšej všetku prijatú energiu uchoval na horšie časy, kedy nás zase napadne držať diétu, hladovať a usilovne cvičiť. Potom sa zdá, že človek priberá takmer i zo vzduchu, pretože telo si všetky kalórie ukladá.

Rýchle naberanie hmotnosti po skončení diéty nás vydesí. Začneme preto držať diétu znova, ale ešte prísnejšie. Tentoraz ju vydržíme dlhšie a budeme cvičiť usilovnejšie. Stresujeme telo a stresujeme sami seba. Ocitli sme sa v bludnom kruhu neustáleho hladovania, chudnutia, výčitiek svedomia a priberania.

Bludný kruh diét má na svedomí nielen výkyvy hmotnosti, ktoré spomaľujú metabolizmus a stratu pružnosti kože, ktorá sa musí neustále prispôsobovať novým tvarom, ale tiež narušené sebavedomie a pocit, že je všetko snaženie zbytočné, že máme slabú vôľu, a že nikdy schudnúť natrvalo nedokážeme.

Jediným spôsobom, ako pomocou diét natrvalo schudnúť, je zabudnúť na ne. Len celková a dlhodobá zmena životného štýlu dokáže metabolizmus vytočiť na plné obrátky, zdvihnúť sebavedomie a zvýšiť kvalitu života. Diéty sú vždy časovo obmedzené, zatiaľ čo zdravý a vyvážený životný štýl je záležitosť na celý život. Nie je to niečo, čo za dva týždne porušíme, s čím prestaneme - je to cesta, ku ktorej sa môžeme vrátiť vždy, aj cez drobné zakopnutia v podobe občasného prejedenia sa alebo lenivosti.

Vydať sa tou správnou cestou je ťažké, zvlášť keď sa človek v priebehu života toľkokrát sklamal. Neľakajte sa ale hneď toho, že ručička váhy nezačne klesať už po pár dňoch pravidelného výživného jedla a pohybe na čerstvom vzduchu. Hovorí sa, že ako dlho sa človek "ničil" diétami, tak dlho sa bude dávať do poriadku. Buďte trpezliví, verte svojmu telu a uvidíte, že za nejaký čas sa budete cítiť aj vyzerať lepšie a na nezmyselné diéty si už ani nespomeniete.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
01-diety 7 omylov v dietológii
10-Zdravie-a-zivotny-styl Víkend - zabijak diéty
10-Zdravie-a-zivotny-styl Buďte v pohode a schudnete!