Diéty a recepty

Pondelok 28.9.2020 meniny má Václav

Diéty

Alternatívne prístupy ku stravovaniu - Paleo diéta

Alternatívne prístupy ku stravovaniu - Paleo diéta



Individualita a odlišné potreby každého z nás majú na svedomí existenciu širokej škály výživových štýlov a prístupov ku stravovaniu. Jedným z takých je tzv. paleo diéta.

Tento pojem je odvodený od slova paleolit, čiže doba kamenná. Teórie tohto stravovacieho systému sa opierajú o fakt, že paleolit bol najdlhším obdobím ľudských dejín, ktoré trvalo dva a pol milióna rokov. V tejto dobe človek nepoznal poľnohospodárstvo a živil sa iba tým, čo ulovil či pozbieral.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Alternatívne prístupy ku stravovaniu - diéta podľa krvných skupín

Prečo jesť/nejesť - mliečne výrobky

Prečo jesť/nejesť mäso

 

Ľudský metabolizmus sa podľa zástancov paleo stravy, nestihol prispôsobiť produktom poľnohospodárstva, a preto existujú rôzne civilizačné choroby, obezita, celiakia a ďalšie ťažkosti, spojené s nevhodnou výživou. Prirodzené pre človeka teda je stravovať sa tak, ako jaskynní ľudia, pretože hoci veda a technika aj potravinársky priemysel sa rozvíjajú rýchlosťou blesku, náš metabolizmus sa tak rýchlo nemení a je stále nastavený rovnako, to znamená na paleolitickú výživu.

Obrábanie polí má tradíciu asi 10 tisíc rokov, čo je v porovnaní s dĺžkou trvania doby kamennej naozaj krátke obdobie. Za produkty novodobého poľnohospodárstva sa považujú predovšetkým všetky obilniny, ale aj mliečne výrobky a strukoviny.

Paleo jedáci majú svoj jedálniček postavený na mäse (pokiaľ možno zverine či mäse v bio kvalite), rybách, zelenine, ovocí, vajciach, orechoch a semenách. V strave je zastúpených celkovo málo sacharidov a ako hlavný energetický zdroj je využívaný tuk. Sacharidy potom človek čerpá predovšetkým z ovocia a zeleniny. Vďaka minimálnemu množstvu cukrov vo výžive zostáva stabilná hladina krvného cukru, a preto nedochádza k rozvoju cukrovky. Ďalším benefitom paleo stravy je absolútne vyradenie polotovarov a priemyselne spracovaných výrobkov z jedálnička.

Paleo stravovanie neznamená neriadenú konzumáciu mäsa - existuje tiež vegetariánska alternatíva paleo výživy, avšak riadiť sa jej zásadami si vyžaduje skutočné nadšenie a veľa vedomostí.

Extrémni paleo jedáci sa striktne vyhýbajú všetkým potravinám, ktoré sa v dobe kamennej nevyskytovali, a kvôli tomu sa vedú rôzne spory o tom, či je to alebo ono paleo alebo nie (sladké zemiaky, med, čaj).

Mnohým ľuďom nevyhovuje obmedzenosť paleo jedálnička, a preto vznikla menej radikálna odnož tohto stravovania, tzv. primal diéta. Tá povoľuje konzumáciu malého množstva mliečnych výrobkov, sladkých zemiakov, strukovín, kávy aj medu.

Ak vás láka vyskúšať si tento štýl stravovania, musíte sa pripraviť na to, že bude potrebné o jedle oveľa viac premýšľať, čítať informácie na obaloch potravín a zvykať si na obmedzený jedálniček. Na oplátku môžete očakávať pokles hmotnosti, menej chutí na sladké a dlhodobejší pocit sýtosti po každom jedle.

Nie je nutné vrhať sa hneď do paleo diéty - stačí, keď na určitý čas vyradíte z jedálnička obilniny (predovšetkým tie s vysokým obsahom lepku) a uvidíte, ako Vám bude. Väčšinou sa ľudia začnú cítiť lepšie po troch týždňoch až mesiaci, keď si zvyknú nahrádzať pečivo iným druhom potravín.

Aj pri striktnej Paleo diéte je vhodné športovať. Nedostatku energie kvôli obmedzenému príjmu cukru sa nebojte - veď jaskynní ľudia sa tiež hýbali a behali celý deň!


Autor:Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
Upoutavky Princípy zdravého stravovania
10-Zdravie-a-zivotny-styl Ako partner ovplyvňuje Vašu hmotnosť?
02-Jedlo-a-vyziva Buďte fit s vašou mamou - Ako sa v starobe správne stravovať