Diéty a recepty

Pondelok 28.9.2020 meniny má Václav

Diéty

Partner ako podpora aj ako sabotér chudnutia

Partner ako podpora aj ako sabotér chudnutia



Vzťahy a jedlo patria k sebe. Prostredníctvom jedla s druhými komunikujeme, vyjadrujeme svoju náklonnosť aj starostlivosť. Manželky varia svojim mužom, nakupujú jedlo pre celú rodinu, milenecké páry navštevujú reštaurácie, pozývajú sa na hamburgery a rozchody či sklamania potom liečia v cukrárňach.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Jedlo ako odmena, jedlo ako trest

10 psychologických trikov pri chudnutí

Chudnutie zima verzus leto

 

Ak chcete meniť svoj životný štýl, jesť zdravšie, chudnúť alebo začať cvičiť, berte na vedomie, že sa Vaše rozhodnutie netýka len Vás, ale aj Vášho partnera. V zásade možno vymedziť tri možné reakcie Vašej drahej polovičky na takéto zmeny.

 

Prvou možnosťou je, že Vás partner podporí. Bude s Vami ochotne večerať šaláty, svoje zásoby čokolády schová niekam, kde ich nenájdete a v slabších chvíľkach Vás bude motivovať a povzbudzovať. Vy ale musíte na druhej strane tolerovať a rešpektovať to, že bude chcieť jesť aj iné potraviny ako Vy, že nebude chcieť víkendy tráviť čakaním, než sa vrátite z lekcie aerobiku, a že nebude večne znášať Vaše abstinenčné príznaky z nedostatku cukru.

 

Druhým prípadom je parter - sabotér, ktorému Vaše kilá navyše nevadia. Je škodoradostný a  necháva po byte nastražené pražené oriešky, pri televízii si nehanebne chrúme vyprážané zemiačiky, ktoré milujete, a ešte Vám ich smelo ponúka, keď idete ráno cvičiť, tak sa len nechápavo pretiahne v posteli a navyše Vašu snahu vôbec neocení, pretože sa mu jednoducho páčite taká, aká ste.

 

Je síce fajn, že sa partnerovi páčite, ale aj napriek tomu záleží predovšetkým na Vašej vlastnej spokojnosti. Ak je Váš partner „sabotér“, skúste sa s ním úprimne porozprávať. Vysvetlite mu, prečo je pre Vás dôležité, aby Vás podporoval. Oceňte, že Vás má rád takú, aká ste, ale že od neho v tejto chvíli potrebujete niečo iné. Dohodnite sa s ním, aby pred Vami nejedol príliš často potraviny, ktoré Vás tak lákajú, alebo nech Vám ich aspoň neponúka. Môžete ho tiež skúsiť nalákať na nejakú pohybovú aktivitu, ktorú môžete robiť spolu.

 

Do poslednej kategórie patria takí partneri, ktorí sú niečo medzi motivátormi a sabotérmi, a tých je pravdepodobne najviac.

 

Základom pre zmenu životného štýlu, ak žijete s partnerom, je komunikácia. Je bezpodmienečne nutné vyjasniť si, čo sa to vlastne deje, že nie je každý druhý deň na večeru sviečková s knedľami, a že z práce naraz chodíte rovno cvičiť. Preberte s partnerom, akú úlohu v tom hrá on, čo od neho očakávate, ale tiež si vypočujte jeho stanovisko.

 

Ďalšou podstatnou vecou ste Vy a Vaša motivácia. Zamyslite sa, čo ste ochotná pre zmenu urobiť, čoho sa vzdáte, kde nájdete čas a silu. Vo chvíľach, keď podľahnete pokušeniu alebo lenivosti, nehnevajte sa na partnera, že Vás s taškou do posilňovne nevystrčil z dverí skôr, než ste sa pustili do otvorenej tabuľky čokolády, ale vždy hľadajte dôvody zlyhania najskôr u seba.

 

Aby Vás partner mohol vo Vašej snahe podporiť, musíte najskôr Vy sami presne vedieť, čo chcete. Dajte si potom tiež pozor, aby ten druhý omylom neodnášal Vašu frustráciu z nedoiahnutých cieľov a nesplnených predsavzatí.

 

Svojho partnera sa nesnažte meniť - ak sám nie je športovec, k pohybu má odpor a k zdravému stravovaniu tiež, do ničoho ho nenúťte. Môžete len dúfať, že časom príde sám na to, čo robí jeho telu dobre a možno sa k Vám pripojí.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiaci články
10-Zdravie-a-zivotny-styl Návšteva psychológa a chudnutie
02-Jedlo-a-vyziva Chcete schudnúť? Pite!
10-Zdravie-a-zivotny-styl Chudnutie sa začína v hlave