Fithall magazín

Sobota 20.4.2019 meniny má Marcel

Poradňa

Jesť podľa kalórií - áno alebo nie?

Jesť podľa kalórií - áno alebo nie?



Hovorí sa, že človek chudne, ak prijme menej energie, než koľko jej vydá. Vo svete diét a znižovania hmotnosti sa počítanie kalórií radí medzi vcelku populárne smery, pretože je exaktné, možno sa v ňom dobre zorientovať a vyzerá tiež zmysluplne a vedecky.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Chcete schudnúť? Jedzte zdravo a správne.

10 psychologických trikov pri chudnutí

Chudnutie zima verzus leto

 

Kalória je jednotka energie, ktorou sa meria energetická hodnota potravín a zvyčajne sa používa jej tisícnásobok - kilokalória (značená kcal). Dnes je však o niečo rozšírenejší prepočet na jouly (1 cal = 4, 185 J). Jedna kalória predstavuje podľa definície množstvo energie, ktoré dokáže zvýšiť teplotu jedného gramu vody o 1 ° C.

Počítanie kalórií môže rozhodne pri chudnutí, ale aj priberaní pomôcť. Človek sa naučí rozlišovať potraviny podľa ich kalorickej hodnoty a získa predstavu, koľko energie s akým jedlom vlastne prijíma. Všetko vyzerá vcelku jednoducho a logicky, až na jeden háčik - ľudský organizmus nie je stroj a nie vždy sa všetky telesné a metabolické pochody riadia prostými fyzikálnymi zákonmi.

V zásade možno súhlasiť s tvrdením, že ak do seba vpravíme viac paliva, než dokážeme spáliť, prebytok sa s vysokou pravdepodobnosťou uloží do zásoby. Do rovnice chudnutia a priberania ale okrem prostých jednotiek energie vstupuje mnoho ďalších vplyvov, ktoré majú rozhodujúce slovo.

Jedným z faktorov, kvôli ktorému je kalorická rovnica nespoľahlivá, je metabolizmus. Síce to nie je fér, ale existujú ľudia, ktorí majú od prírody spaľovanie rýchle a na druhej strane sú medzi nami takí, ktorí priberajú snáď aj zo vzduchu. Keď potom títo dvaja rozdielni ľudia zjedia tabuľku čokolády a idú si spolu zabehať, jeden vyviazne bez následkov, ale druhý nie. Na zrýchlení metabolizmu sa síce dá zapracovať (pravidelným jedlom a pohybom), ale základné nastavenie svojho tela zmeniť nemôžeme.

Ďalším dôležitým faktorom, kvôli ktorému prosté počítanie kalórií nefunguje, je rozdielny obsah živín v jednotlivých potravinách. Jeden gram sladkého cukru má 4 kcal, jeden gram škrobov obsahuje 4 kcal, gram proteínov tiež a gram tuku ich schováva rovno 9. Mohlo by sa teda zdať, že je jedno, či zjete balíček šunky (100 kcal) alebo jeden malý banán (tiež 100 kcal), ale jedno to nie je, pretože organizmus zaobchádza s každou živinou rozdielne. Kým proteíny z chudej šunky na zásobný tuk premeniť nedokáže a skôr ich využije na regeneráciu tkanív a budovanie svalovej hmoty, sacharidy z banánu buď použije ako zdroj energie alebo ich uloží vo forme podkožného tuku.

V poslednej dobe býva kalorická hodnota potravín uvedená na ich obaloch. Samotné číslo je ale takmer nič nehovoriace. Čo je však dôležité, je pomer jednotlivých živín v jedle.

Pri snahe zmeniť svoju postavu nie je zase tak dôležité hľadieť na kalórie, ale skôr na živiny. Telo potrebuje chudé bielkoviny, komplexné sacharidy a zdravé nenasýtené tuky. Jedine potom môže zdravo chudnúť alebo tvoriť svalové tkanivo. Keď si teda dáte k obedu pivo a hranolky o energetickej hodnote približne 600 kcal, nájdete ich pravdepodobne za opaskom nohavíc. Pokiaľ si ale napoludnie doprajete dva celozrnné rožky so syrom cottage a jablko (tiež 600 kcal), zásobíte telo kvalitnými živinami a budete mať energiu aj na popoludňajší tréning.

Nie je na škodu zorientovať sa v energetických hodnotách potravín, ale oveľa dôležitejšie je vedieť, ktoré živiny potraviny obsahujú, a či prospejú vášmu zdraviu aj fyzickej kondícii.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Jedlo ako droga
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Poradňa Čo jesť pred a po cvičení