Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Poradňa

Ako odmietnuť jedlo?

Ako odmietnuť jedlo?



Jedenie nie je iba záležitosťou biologickou, ale dnes, v dobe nadbytku, predovšetkým psychologickou a spoločenskou. Čo sa biológie a evolúcie týka, odmietať jedlo nie je vôbec rozumné. Čo keby bol hladomor, sucho a málo úrody? Z hľadiska ľudského organizmu je výhodné tvoriť si tukové zásoby, aby práve v časoch utrpenia, ktoré boli v minulosti časté, človek prežil a bol schopný reprodukcie. Len malá hŕstka jedincov dokáže spoľahlivo rozpoznať hlad od sýtosti a regulovať si tak príjem potravy. Mnoho ľudí svoje fyziologické signály nerozpozná či nerešpektuje a jedlo preto neodmieta. Málokto naozaj spozná, čo jeho organizmus potrebuje (múčnik po výdatnom obede určite nepotrebujete), a preto je nutné zapojiť rozum a istú dávku sebakontroly.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Návšteva psychológa a chudnutie

Prečo priberám s vekom?

Sacharidy, bielkoviny, tuky - Viete, kde ich nájsť?

 

Rozum a sebaovládanie v stravovaní tvoria jeho psychologickú zložku. Odmietnuť potešenie sám sebe vyžaduje disciplínu, ale aj motiváciu, ako je štíhlejšia postava, zdravie či lepšia kondícia. Naučte sa sami sebe odopierať také potraviny, o ktorých viete, že Vám nič pozitívne (okrem chvíľkovej a pominuteľnej príjemnej chuti) neprinesú a nahrádzať ich alternatívami, ktoré sú rovnako chutné, ale zdraviu prospešné. Trénujte sebaovládanie a skúšajte zjesť napríklad len polovicu sladkej tyčinky, jesť pomaly, aj keď máte hrozný hlad, alebo si obľúbené jedlo rozdeliť na viac častí.

Veľmi ťažké odmietať jedlo druhým. Tým, že človek ponúka jedlo ostatným, naznačuje, že sú pre neho dôležití, že chce, aby im bolo dobre, že prípravou jedla strávil veľa času a spoločne s jedlom ponúka vzťah, priateľstvo aj kus seba. V okamihu, keď jedlo druhý odmietne, ako by odmietal hostiteľa samotného.

Horúce chvíľky nastávajú, keď chcete chudnúť alebo nejesť určité potraviny, ale ste vystavení situáciám, kedy sú Vám také potraviny priamo ponúkané. Naučte sa niekoľko reakcií, ktorými dotknutého neurazíte, ale zároveň nebudete musieť kvôli návšteve u tety tráviť ďalšie hodiny na bežeckom páse navyše.

Veľmi užitočným pomocníkom v odmietaní sú potravinové intolerancie. Nemusíte mať priamo alergiu (zvlášť, keď Vás ten druhý rovnaké jedlo už jesť videl a skoro nič Vám potom nebolo), ale už kvôli horšej znášanlivosti niektorých zložiek potravín (a zdravotným dôvodom celkovo) Vás nikto nútiť nebude ("Strašne rada by som si dala, ale bohužiaľ mám asi intoleranciu lepku (všetko z múky/ laktózy/ všetko z mlieka/ orechov atp.").

Odvážnejší si môžu trvať na svojom a asertívne odmietnuť priamo ("Nie, ďakujem, také jedlo nejem."). Tento prístup ale nie je práve citlivý.

Vyjadrite svoje preferencie ("Prepáč, nedám si, nie som na sladké, nejako mi prestalo v poslednej  dobe chutiť."). Odkážte sa na lekársku autoritu ("Toto jedlo síce milujem a úžasne vonia, ale bol som u doktora a on mi tučné jedlá zakazuje kvôli žlčníku/tlaku/cholesterolu.").

Čeliť opakovaným výzvam a stimulom býva ťažké, ale uvidíte, že po čase si ľudia zvyknú na to, že skrátka knedle a majonézové chlebíčky nejete a nachystajú Vám zeleninu, šunku či syr. Určite je lepšie vydržať počúvať opakované a neodbytné ponúkanie a stále dookola vysvetľovať a odmietať, ako potom ľutovať pri pohľade do zrkadla. Na druhú stranu Vám ale ani nijako zásadne neuškodí dať si raz za čas sviečkovú, ktorú babička varila celé dopoludnie len preto, aby Vás potešila (dajte si ale dve knedle a nie päť).

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?
Jedlo a výživa Bielkoviny v jedálničku
Jedlo a výživa Chudnutie a konzumácia tukov