Fithall magazín

Nedeľa 27.9.2020 meniny má Cyprián

Jedlo a výživa

Tuky a ich význam pre ľudský organizmus

Tuky a ich význam pre ľudský organizmus



Tuky, inak tiež lipidy, sú zrejme najproblematickejšie zložkou jedálnička. V jednom grame sa skrýva dvakrát viac energie, ako v cukroch a bielkovinách. To je tiež dôvod, prečo sa im mnohí ľudia vyhýbajú. Mali by tvoriť približne 30% denného príjmu energie, čo nie je práve málo, preto je veľmi dôležité vedieť, ktoré Vám môžu škodiť a ktoré naopak prospievať.

Tuk v strave má nezastupiteľnú úlohu, pretože obsahuje esenciálne viac-nenasýtené mastné kyseliny, ktoré organizmus nedokáže vyrobiť a ktoré sú nevyhnutné pre zdravie človeka. Tieto mastné kyseliny pomáhajú v boji proti starnutiu, sú prevenciou infarktu, mozgovej príhody, rôznych zápalov, ale aj rakoviny. Tieto zdraviu prospešné tuky môžete získať napríklad z morských rýb a rias, ľanového semienka alebo lieskových orieškov.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Pitný režim v kocke

Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo

Zostavte si svoj zdravý jedálniček

 

Niektoré vitamíny (A, D, E a K), sú rozpustné iba v tukoch, preto ak chýba v jedálničku tuk, automaticky má telo nedostatok týchto vitamínov a to môže viesť opäť k zdravotným problémom.

Či je výhodou alebo nevýhodou, že má tuk v potravinách veľmi príjemné chuťové vlastnosti, je otázkou. Pre tých, ktorí sa snažia schudnúť, to pozitívum určite nie je, pre producentov potravín áno - pri výrobe "light" produktov potom musia používať chemické náhrady, ktoré bývajú často zdraviu škodlivé.

Vysoký príjem tukov môže prispieť k rozvoju rakoviny hrubého čreva a konečníka, ale predovšetkým vedie k nadváhe a obezite. Ľudský organizmus totiž dokáže tuk dokonale využiť, ale aj skladovať, preto je z hľadiska nárastu hmotnosti kľúčový.

Tuk je možné získať ako z rastlinnej, tak z živočíšnej ríše. Všeobecne sú rastlinné tuky zdravšie, ale nie je vhodné tie živočíšne vylúčiť úplne. Na vyprážanie je napríklad masť oveľa vhodnejšia než slnečnicový alebo repkový olej, pretože znesie oveľa vyššiu teplotu. Chlieb si tiež radšej namažte poctivým maslom, ako priemyselne spracovaným margarínom.

Tuk je často kombinovaný s jednoduchými cukrami a táto kombinácia môže byť pre Vaše krivky zhubná. Vďaka vysokej kalorickej hodnote a príjemnej chuti tuku a vysokému glykemickému indexu jednoduchých cukrov je potom konzumácia takýchto potravín vyložene riziková. Jedná sa predovšetkým o rôzne sušienky, oblátky, čokolády a podobne. O nič lepšie na tom nie sú ani veľmi tučné pochutiny z rýchlych občerstvení, ako hamburgery, hranolky alebo pizza, kde navyše s konskou dávkou nezdravého tuku do seba dostanete aj veľa soli.

Zdravé tuky, ktoré Vám budú prospievať, môžete do svojho jedálnička zakomponovať tak, že do kaše alebo jogurtu ráno prisypeme semienka a oriešky, po ktorých je možné siahnuť aj na desiatu, na obed si dáte lososa alebo tuniaka a večeru šalát so zálievkou z olivového oleja.

Ak ryby nejete a na orechy máte alergiu, kúpte si omega 3 mastné kyseliny aspoň vo forme kapsúl v lekárni, a ak si niekedy dáte niečo vyprážaného z rýchleho občerstvenia, snažte sa to vykompenzovať cvičením alebo svižnú prechádzkou na čerstvom vzduchu.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Princípy zdravého stravovania
Jedlo a výživa Zásady zdravého domáceho stravovania
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách