Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Zostavte si svoj zdravý jedálniček

Zostavte si svoj zdravý jedálniček



Či už chcete chudnúť, priberať alebo si hmotnosť udržať, správne zostavený stravovací plán je základom. Existuje nepreberné množstvo rôznych odporúčaní a ukážkových jedálničkov, ktoré by Vám mali pomôcť vo Vašej snahe, ale málokedy sú tieto odporúčania uskutočniteľné a niekedy bývajú aj nezmyselné. Informácií o stravovaní, diétach, kvalite a výbere potravín je v poslednej dobe všade veľa, často sú však protichodné a ľudia bývajú všetkými tými radami zmätení. Tu sa dozviete základné princípy pre zostavenie optimálneho jedálnička, vďaka ktorým môžete zdravo chudnúť, váhu udržať, ale pritom nezruinovat svoje zdravie a peňaženku.

1. Pravidelnosť
To, že je dobré jesť pravidelne, v ideálnom prípade po troch hodinách, nie je výmyslom ženských časopisov. Toto odporúčanie vychádza zo znalostí fyziológie ľudského tela a trávenia, ktoré najlepšie funguje, ak je stimulované menšími dávkami živín, ale v kratších intervaloch. Metabolizmus človeka funguje podobne ako kotol - keď do neho priložíte veľa dreva naraz, plameň zhasne. Naopak najlepšie horí, keď prikladáte menšie množstvo paliva, ale častejšie.
Trojhodinový interval medzi jedlami zasa vychádza zo znalosti dĺžky glykemickej krivky u zdravého človeka. Je to teda doba, kedy cukor v krvi pomaly klesá a je preto nutné živiny opäť doplniť, aby nedošlo k rozkolísaniu hladiny cukru a záchvatom vlčieho hladu.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako prejsť na zdravý životný štýl bez trápenia

Čo jesť pred a po cvičení

Víkend - zabijak diéty

 

2. Pestrosť
Zamyslite sa nad sortimentom potravín, ktoré nakupujete. Ak sa na Vašom nákupnom zozname opakujú stále tie isté položky, skúste to zmeniť. Človek je všežravec - mal by teda jesť všetko, ale v rozumnej miere. Obohaťte Váš jedálniček novými chuťami, experimentujte a občas siahnite po potravinách, ktoré bežne nekupujete. Čím je zloženie stravy pestrejšie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že bude mať Váš organizmus z prijatých živín úžitok a bude lepšie fungovať. Učte sa variť nové jedlá a spoznávať nové chute, ale snažte sa aj o pestrosť farieb na Vašom tanieri. Predstavte si, ako vyzerá tanier žltých hranoliek so žltým vyprážaným syrom - a ako vyzerá šalát z červených paradajok, žltej papriky, zelených uhoriek, čiernych olív a šťavnatého tuniaka!

3. Sezónne a lokálne
V dnešnej dobe je úplne bežné, že v januári zoženiete paradajky a v lete tekvicu, že je po celý rok dostať prakticky tie isté potraviny, ale tiež, že môžete jesť ananás zo Srí Lanky, sójové bôby z Číny a dať si kávu z Kuby. Na rozmanitom výbere nie je nič zlého, ale každý by mal vedieť, odkiaľ jedlo, ktoré je, pochádza. Predstavte si napríklad, koľko živín obsahujú vo februári jahody, dovezené z druhého konca planéty, pestované bez denného svetla, týždeň prevážané, týždeň skladované - veľa nie. Ľudský organizmus navyše sezónne a v danom mieste vypestované potraviny tiež lepšie trávi, pretože je tiež ovplyvnený podnebím, v ktorom žije.

4. Sedliackym rozumom

Univerzálne návody, odporúčania a jedálničky nikdy nemôžu fungovať, pretože každý človek je iný a každému vyhovuje niečo iné. Oplatí sa aspoň na chvíľu sa nad svojím stravovaním zamyslieť a použiť povestný "sedliacky rozum". Odporúča sa napríklad nejesť 3-4 hodiny pred spaním. Zjesť dva chleby s masťou a škvarky a ísť si ľahnúť naozaj nie je dobrý nápad, ale ak sa vrátite z cvičebnej lekcie, dáte si kúsok mrkvy a cottage a idete spať, naopak svojmu telu len prospejete. Celozrnná múka je síce zdravá, ale ak viete, že Vám pôsobí nadúvanie a zle ju trávite, nie je nič racionálnejšie, ako sa jej vyhnúť.

Pri zostavovaní svojho vlastného jedálnička myslite teda na to, aby bol zdravý, pestrý, vyvážený, chutný a rozumný. To, že jete správne, spoznáte potom tak, že Vám po jedle bude lepšie, ako pred ním, budete mať dostatok energie, ale pritom nebudú pribúdať čísla na váhe, ani centimetre v páse.

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Výživové doplnky? Áno, ale ...
Výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde
Jedlo a výživa Zásady zdravého domáceho stravovania