Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Jedlo a výživa

Schudnete s ovocím?

Schudnete s ovocím?



O ovocí existuje rad faktických informácií, ale aj povier. Môžete sa stretnúť s diétami, ktoré sú založené práve na konzumácii rôznych druhov ovocia či pití ovocných nápojov. Dokáže teda ovocie naozaj významne zredukovať našu váhu alebo ho máme radšej vyradiť z jedálnička, pretože obsahuje veľké množstvo cukru? Čo je pravda a čo lož?
 
Len ovocie nestačí
Jedno je isté, pravidelná konzumácia ovocia je potrebná a to aj pri redukčnej diéte. Len musíte vedieť, aké druhy sú pre vás lepšie a koľko ovocia môžete za deň zjesť. Určite ale nie sú vhodné diéty, ktoré sa skladajú iba z ovocia, pretože neobsahujú dostatok bielkovín. Vďaka tomu by ste počas chudnutia zbytočne strácali svalovú hmotu.
 
Dôležité je množstvo, druh a zrelosť
Ovocie je v strave veľmi dôležité, pretože telu dodáva rad vitamínov, minerálnych látok a vlákninu. Obsahuje predovšetkým jednoduché cukry a s výnimkou avokáda je chudobné na tuky a bielkoviny. Nedá sa jednoznačne povedať, ktoré druhy sú zdravšie a pre organizmus prospešnejšie, preto najlepšie urobíte, keď budete ovocie striedať. Strážte si ale jeho množstvo. Zjesť kilo jabĺk za deň nie je najlepší nápad. Úplne postačí skonzumovať dve až tri jablká, hrušky alebo pomaranče za deň. Jahody, maliny, čerešne a pod. by nemali vo vašom jedálničku presiahnuť 150 g denne.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Chudnutie sa začíná v hlave

Chcete schudnúť? Pite!

Prospieva čokoláda zdraviu?

 
Výška glykemického indexu

Vhodnosť ovocia pre redukčnú diétu sa odvíja aj od glykemického indexu (GI), ktorý udáva, ako rýchlo prechádza cukor z potraviny do krvi. Preto počas redukčnej diéty vyberajte potraviny s nízkym alebo stredným GI, čo väčšina druhov ovocia v surovom stave spĺňa. Vhodné sú jahody, čučoriedky, rebarbora, maliny, černice, broskyne, nektarinky, jablká, čerešne, višne, hrušky alebo napríklad slivky. Pochutnať si môžete aj na exotických druhoch ovocia, ako sú papája, grep, pomelo, pomaranče, mandarínky, ananás, mango, kiwi, lichi a pod. Pozor ale na banány alebo hrozno, tie už majú vyšší GI a pre chudnutie nie sú práve vhodné. Tiež sa vyhnite prezretému ovociu. Nielenže sa zrením zvyšuje glykemický index, ale aj jeho energetická hodnota.
 
Ovocie a mliečne výrobky

Ovocie môžete okrem toho kombinovať napríklad s jogurtom alebo tvarohom obsahujúcim bielkoviny a tuk. Znížite tým nielen glykemický index pokrmu, ale zasytíte sa tak na oveľa dlhšiu dobu.
 
Upravované ovocie
Ovocie je vždy najlepšie jesť v surovom stave. Kandizované a sušené ovocie, rôzne pyré alebo kompóty totiž pri samotnej úprave strácajú vitamíny, enzýmy a minerálne látky. Okrem toho tiež dochádza k zvyšovaniu glykemického indexu a pridaním cukru i k navyšovaniu energetickej hodnoty. Sušené ovocie máva napríklad vyše 1000 kJ na 100 gramov, čomu zodpovedá 50-70 gramov jednoduchého cukru. Ak si ale váhu udržiavate a nechcete ju znižovať, potom sušeným ovocím najlepšie zaženiete chuť na sladké. Okrem toho dokáže telu dodať rýchlo energiu, ak je potrebné, čo využívajú najmä športovci.
 
Čo by ste mali vedieť
Hoci má ovocie vysoký obsah vody a nízku koncentráciu energie, rozhodne ho nekonzumujte večer, pretože obsiahnuté sacharidy sú rýchlym zdrojom energie, ktorú spotrebujete viac v priebehu dňa ako večer, keď sa chystáte k spánku.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať
Cvičenia a trendy Preplávať sa ku krásnemu telu