Fithall magazín

Streda 21.11.2018 meniny má Elvíra

Jedlo a výživa

Preháňadlá - cesta ku štíhlejšej postave?

Preháňadlá - cesta ku štíhlejšej postave?



Ľudia sú na ceste za štíhlejšou postavou schopní zájsť naozaj ďaleko. Sme ochotní minúť nehorázne sumy za doplnky stravy, diétne prípravky, detoxikačné kúry, dokážeme sa naháňať po lese v nekresťanských ranných hodinách, potiť krv a slzy v posilňovniach, podstupovať chirurgické estetické zákroky, hladovať, zvracať, či brať preháňadlá.

Niektoré zo spôsobov sú zdravé, neškodné, vedúce k vysnívanému cieľu - k optimálnej hmotnosti, fungujúcemu telu a psychickej pohode. Iné vedú priamo do diétnych pekiel - k rozvrátenému metabolizmu, hormonálnej nerovnováhe, zníženému sebavedomiu, depresii a začarovanému kruhu neustáleho chudnutia a naberania.

Preháňadlá, čiže laxatíva sú liečivá podporujúce odchod stolice z nášho tela, pôvodne určené výhradne pre liečbu zápchy. Po medikácii by sa malo siahať až po vyčerpaní iných možností, to znamená po zavedení adekvátneho pitného, stravovacieho a pohybového režimu.

Tieto prípravky možno deliť do niekoľkých kategórií - existujú laxatíva kontraktilné (iritačné alebo stimulačné - ricínový olej, senna, aloe, casar, fenolftaleín, bisacodyl, pikosulfát, glycerínové čapíky), vhodné len pre krátkodobú liečbu. Ich chronické užívanie, čiže tiež užívanie pre redukčné účely, vedie k ochabnutiu črevnej sliznice a zhoršenej funkcii čreva. Tiež rastie tolerancia, teda je nutné zvýšiť dávku, aby sme dosiahli rovnaký účinok. Dôjde k poškodeniu slizničnej nervovej pletene, ktoré zvyčajne nie je plne vratné. Tieto preháňadlá pôsobia asi po 6 - 10 hodinách a pri predávkovaní sa objavujú koliky a silná hnačka.

Ďalej nájdeme laxatíva objemové (hydrofilné koloidy, agar, tragakant, metylcelulóza, otruby), ktoré obsahujú nestráviteľné časti ovocia, zeleniny a obilnín. V čreve napučiavajú a vytvárajú objemnú gélovitú hmotu, čo vedie k roztiahnutiu čreva a stimulácií hybnosti čriev.

Ako osmotické laxatívum je známa napríklad laktulóza alebo sorbitol, ďalej existujú preháňadlá zmäkčujúce stolicu (minerálne oleje), či laxatíva stimulujúce pohyb čriev.

Ak sa snažíte redukovať svoju hmotnosť, alebo udržiavať stabilnú váhu a dodržiavate určitý stravovací plán, môže sa stať, z času na čas, že sa pošmyknete a zjete toho až priveľa. Občasné prejedenie sa nemusí mať nijaké vážne následky, ale čo vážne následky rozhodne má, je snaha prejedenie alebo nadmerný príjem nevhodných potravín vykompenzovať užívaním preháňadiel. Tieto látky môžu pri pravidelnom a nadmernom užívaní ochromiť a poškodiť vaše črevá, spôsobíte si dehydratáciu, následkom ktorej budú trpieť vaše vlasy, pleť, nechty a celý metabolizmus, môžete sa stretávať s úporným nadúvaním, črevnými kolikami, bolesťami brucha, nekontrolovateľnou hnačkou a nulovou energiou k cvičeniu a pohybu.

Užitím preháňadla zaistíte, že sa prijatá potrava, respektíve jej zvyšky nestihnú v hrubom čreve dostatočne dehydrovať, takže sa spoločne s nimi zbavíte tiež potrebnej vody. Na energetický príjem tento proces príliš veľký efekt nemá - z potravy boli už v tejto fáze využité živiny pri prechode ústami, žalúdkom a tenkým črevom. Hmotnosť teda nadužívaním laxatív znížite, ak sa vôbec budete môcť vzdialiť z toalety a odvážiť sa, ale rozhodne nijako neovplyvníte telesnú kompozíciu, to znamená podiel svalovej a tukovej hmoty.

Preháňadlá neužívajte, pokiaľ vám ich neodporučí lekár z nejakého medicínskeho dôvodu (pooperačné stavy a pod.). Stavte na vyváženú stravu, dostatok vody, vlákniny, pohyb a prípadne otruby, ľanové semienka a kefíry.

 


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Návšteva psychológa a chudnutie
Zdravý životný štýl Stanovte si reálny cieľ chudnutia
Zdravý životný štýl Najčastejšie chyby pri chudnutí