Fithall magazín

Streda 21.11.2018 meniny má Elvíra

Jedlo a výživa

Čo sa deje pri záchvatovom prejedaní a po ňom?

Čo sa deje pri záchvatovom prejedaní a po ňom?



Nekontrolované prejedanie je porucha typická kompulzívnym prejedaním alebo jedením enormného množstva jedla počas určitého obdobia. Takéto prejedanie je sprevádzané pocitmi neschopnosti príjem potravy akokoľvek regulovať alebo kontrolovať. Jednoducho nevieme prestať jesť.

Aby sme mohli hovoriť o poruche príjmu potravy, malo by sa prejedanie objavovať priemerne dvakrát týždenne, po dobu minimálne pol roka. Mnoho jedincov, ktorí poruchami príjmu potravy trpia do žiadnych tabuliek nepasujú, ale aj napriek tomu ide o veľký problém. Prejedanie sa môže vyskytovať raz za čas (napríklad týždeň extrémneho prejedania po dvoch mesiacoch), nárazovo, vo vlnách, skrátka v akejkoľvek podobe.

Záchvat prejedania máva zvyčajne nejaký identifikovateľný spúšťač - stres, emočné rozpoloženie, pocity viny, prázdnoty, frustrácia, pocity smútku, hnevu, osamelosti, môže ho spustiť nejaká situácia, pocit, miesto či potravina (zvyčajne sladká, slaná a tučná, vnímaná ako zakázaná, nezdravá , nevhodná, alebo skonzumovaná vo väčšom množstve, než bolo zamýšľané). Prejedanie môžu spúšťať oslavy, spoločenské udalosti, konzumácia alkoholu. Spúšťačom môže byť čokoľvek.

Niečo sa stane. Spúšťač niekde v mozgu aktivuje niečo a následne akoby človek nebol sám sebou, nepremýšľal racionálne, akoby ho nič nezaujímalo. Nič okrem jedla a toho, koľko čoho (tučného, sladkého, sacharidového, zakázaného, nezdravého) zje, kde si kúpi ďalšie jedlo, ako sa v pokoji najje. Financie nehrajú rolu. Povinnosti nehrajú rolu. Jediné, na čom v tú chvíľu záleží a po čom dotyčný túži, je jedlo.

Aj keď sa začínajú dostavovať nepríjemné pocity plnosti žalúdka, nejde s jedením prestať. Telo človeka prestane prežívať, rešpektovať, vnímať. Existuje len jedlo a silné nutkanie jesť.

Potom, čo už naozaj nie je fyzicky možné nič ďalšie zjesť, sa pochopiteľne začnú dostavovať kŕče v bruchu, bolesti žalúdka, nadúvanie, pálenie záhy, pocity na vracanie, ale hlavne pocity frustrácie, depresie, zúfalstva a beznádeje. Prichádzajú obrovské výčitky svedomia, pohŕdanie samým sebou, pocity nenávisti voči svojej osobnosti, túžba vrátiť čas, smútok, ľútosť aj pocity opätovného zlyhania.

Okrem devastujúcich účinkov na psychiku má nekontrolované prejedanie samozrejme vplyv aj na telo. Prejedaním sa roztiahne žalúdok, takže je potom ťažšie vrátiť sa k svojim obvyklým porciám, bez toho aby sme nepociťovali po ich zjedení hlad. Ďalej sa tiež zníži inzulínová senzitivita tkanív (citlivosť na hormón inzulín), takže bude telo vylučovať viac inzulínu (aj pri normálnom stravovaní), aby dosiahlo rovnaký účinok, čo negatívne ovplyvní spaľovanie tuku na niekoľko dní nasledujúcich po takomto záchvate. Časté výkyvy inzulínu môžu v konečnom dôsledku viesť až k metabolickým poruchám, ako je diabetes, obezita, vysoký krvný tlak, cholesterol a podobne.

Poruchy hormonálnej rovnováhy, problémy s trávením a vylučovaním, bolesti kože na bruchu (kvôli rýchlemu roztiahnutiu brušnej dutiny) tiež nie sú pri záchvatovom prejedaní nič ojedinelého.

Nekontrolované prejedanie je v prvom rade vhodné s niekým riešiť - buď s blízkym človekom, alebo ideálne s odborníkom (psychológom, psychiatrom). V druhom rade je potrebné siahnuť k režimovým opatreniam, to znamená prestať držať diéty, či bezmyšlienkovite a extrémne znižovať energetický príjem a navyšovať výdaj pohybovou aktivitou, v snahe záchvat vykompenzovať a zaviesť pravidelný a vyvážený stravovací a pohybový plán (optimálne po konzultácii s nutričným špecialistom).

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Ako zabrániť prejedaniu
Jedlo a výživa Záchvatové prejedanie. Zbavte sa ho!
Poradňa Urobte si čas na jedlo