Fithall magazín

Štvrtok 18.10.2018 meniny má Lukáš

Jedlo a výživa

Čo sa môže stať, keď znížime sacharidy na minimum?

Čo sa môže stať, keď znížime sacharidy na minimum?



Sacharidy, cukry, uhľohydráty či karbohydráty sú organické zlúčeniny, ktoré môžeme ďalej deliť na nízkomolekulárne (sladké monosacharidy a oligosacharidy, teda cukor) a makromolekulárne (polysacharidy, čiže škroby a vláknina). Vo výžive človeka predstavujú jednu z troch makroživín (vedľa proteínov a tukov) a ich hlavná funkcia spočíva v dodávaní energie.

Udáva sa, že by táto živina mala kryť energetické nároky z 50 - 80%, keď sa priemerná denná odporúčaná dávka pohybuje okolo 300 - 420 gramov. Toto odporúčanie ale v žiadnom prípade nemôže byť slepo nasledované - je potrebné zvážiť hmotnosť, výšku, vek i druh pohybovej aktivity. Ako sa vo fitness kruhoch hovorí: "Zaslúžte si svoje sacharidy."

Prehľad o tom, čo sa môže diať, keď sacharidy znížite na minimum, získate tu:

1. Čo je minimum? - nízkosacharidové diéty či sacharidové vlny občas operujú s hodnotou sacharidov, ktorá je blízka nule. Tento stav by sme ale mohli dosiahnuť len v prípade, že by sme sa kŕmili iba mäsom, vajcami a tukom. Drvivá väčšina potravín nejaké sacharidy obsahuje, a to aj nevinne tváriaca sa listová zelenina. Mozog samotný spotrebuje denne asi 150 gramov glukózy, takže pod tých 150 - 200 gramov sacharidov nie je nutné klesať.

2. Energia - cukry dodávajú energiu. Jej výroba je pre naše telo priamo zo sacharidov najjednoduchšia a najmenej energeticky náročná. Ak potrebujete obnoviť sily rýchlo, siahnite po jednoduchom cukre (limonáde, džúse alebo hroznovom cukre). Počítajte ale potom tiež s rýchlym výkyvom energie na opačnú stranu. Ideálne je držať hladinu krvného cukru v rovnováhe.

3. Nevyhnutnosť - proteíny a tuky sú pre naše telo nevyhnutné. Aminokyseliny aj mastné kyseliny delíme na esenciálne a neesenciálne. U sacharidov nič také neexistuje. Ak by ste sacharidy nejedli vôbec, telo si ich začne vyrábať veľmi zložitým procesom, zvaným glukoneogenéza. Tento náročný chemický dej vyčerpá vaše telo, takže možno budete chudnúť, ale budete tiež veľmi unavení a možno chudobnejší o trsy vlasov, pevné nechty a psychické zdravie.

4. Chudnutie - ak chcete znížiť svoju hmotnosť, znížte energetický príjem, respektíve znížte príjem a navýšte výdaj tak, aby vznikla negatívna energetická bilancia. Najjednoduchšie a najbezpečnejšie pre naše zdravie je obmedziť príjem zo sacharidov, pretože proteíny a tuky nevyhnutne potrebujeme pre optimálne fungovanie tela. Nedovoľte však, aby sacharidy v jedálničku úplne chýbali - skôr sa pohrajte s načasovaním a doprajte si ich okolo tréningu.

5. Sacharidofóbia - nadmerné obmedzovanie sacharidov a vynechávanie príloh či ovocia z jedálnička môže viesť k postupnému vybudovaniu strachu zo sacharidov. Cukor ale nie je žiadny strašiak ani biely zabijak, ako sa mu niekedy hovorí. Cukor je skrátka chemická látka, dodávajúca nášmu telu a mozgu energiu. Pokiaľ ju nevyužijete, jednoducho sa uloží v podobe tukových zásob.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?
Jedlo a výživa Sacharidové vlny pre chudnutie
Výživa Ako na diétne cukrovinky