Fithall magazín

Štvrtok 18.10.2018 meniny má Lukáš

Jedlo a výživa

Koketujete s vegánstvom? Zamerajte sa na tieto potraviny!

Koketujete s vegánstvom? Zamerajte sa na tieto potraviny!



Vegetariánstvo a vegánstvo, ako stravovacie štýly, sú dnes známe snáď už každému. Kým vegetariáni odmietajú mäso (aj keď niektorí jedia ryby), vegáni vylučujú zo svojho jedálnička všetky živočíšne produkty. V extrémnej podobe skúmajú vegáni tiež zloženie liekov a kozmetiky, a v prípade prítomnosti živočíšnych zložiek sa týmto výrobkom vyhýbajú.

Podľa definície je vegánstvo spôsob života, ktorého snahou je v čo najväčšej možnej miere vylúčiť všetky formy využívania zvierat kvôli jedlu, oblečeniu alebo akémukoľvek inému účelu.

V prípade, že s vegánstvom koketuje aj vy, zabudnite na to, že by ste zo svojho menu len vyradili potraviny živočíšneho pôvodu. Vegánska strava musí byť pestrá a premyslená do každého detailu, inak ide o zahrávanie si s vlastným zdravím!

Zamerajte sa predovšetkým na tieto potraviny:

Ovocie a zelenina - vegan sa bez ovocia a zeleniny nezaobíde. Je to základ zdravej kuchyne aj skvelý zdroj vitamínov, minerálov, vody a vlákniny. Orientujte sa predovšetkým na lokálne a sezónne produkty - v lete si doprajte jahody, hrušky, jablká, ríbezle, čerešne, cukety a šaláty, na jeseň stavte na tekvicu (hokkaido, maslovú, špagetovú) či repu a v zime si užívajte kelu a kvasenej zeleniny plnej zdraviu prospešných probiotík.

Obilniny - nemusíte sa pchať len pšenicou a žitom a báť sa priberania. Na trhu je toľko možností! Pšeno, krúpy, pohánka, amarant, quinoa či proso sú plné kvalitných sacharidov, proteínov, minerálnych látok i vitamínov. Vyššou cenou neargumentujte. Vegánstvo skrátka niečo stojí - čo ušetríte na mäse, môžete investovať sem.

Strukoviny - červená šošovica, žltá šošovica, hrášok, cícer - opäť skvelé zdroje proteínov a komplexných sacharidov i inšpirácie pre varenie. Z cícera a sezamovej pasty si môžete pripraviť nekonečné množstvo variácií hummusu a uvidíte, že nebude nutné kupovať si drahé vegánske nátierky z bio obchodov.

Orechy a semená - pre doplnenie omega 3 kyselín, nenasýtených tukov, minerálov a vitamínov si urobte zásoby orieškov, orechových masiel a semienok. Kúpte si ľanové, konopné aj chia semienka, orechové pasty, mandle, kešu orechy, vlašské orechy i arašidy.

Proteínové polotovary - tofu, robi, seitan, tempeh a všelijaké ďalšie vegánske produkty dnes nájdete aj v ponuke bežných supermarketov. Vyskúšajte, čo vám chutí a vyhovuje a sem tam spestrite svoj jedálniček niečím novým.

Doplnky stravy - určite nič nepokazíte užívaním vitamínov a minerálov v podobe doplnkov stravy. Skúste ale aj prírodné formy, ako do seba dostať nevyhnutné živiny - vyskúšajte ľanový olej, tekvicový olej, lahôdkové droždie alebo morské riasy.

 


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Byť či nebyť vegetariánom
Výživa Vegetariánstvo ako módny výstrelok?
Jedlo a výživa Deti a vegetariánstvo