Fithall magazín

Streda 15.8.2018 meniny má Marcela

Jedlo a výživa

Prejedzte sa k hormonálnej rovnováhe!

Prejedzte sa k hormonálnej rovnováhe!



Hormóny sú podľa definície zlúčeniny, slúžiace organizmu ako chemické prenášače. Produkujú ich žľazy s vnútornou sekréciou alebo špecializované tkanivá. Majú buď bielkovinovú chemickú povahu alebo sa jedná o látky odvodené od cholesterolu. Či tak alebo onak, bez nich by v našich telách nefungovalo nič tak, ako by malo.

Hormóny sú na rozdiel od nervov vcelku pomalé. Pre svoje pôsobenie potrebujú čas a správne podmienky, a to je práve to, v čom im my sami svojim nesprávnym životným štýlom hádžeme polená pod nohy.

Spoznajte, aké živiny či potraviny by ste mali jesť, aby sa vaše hormóny dostali do rovnováhy:

Sacharidy - sacharidy poskytujú nášmu organizmu potrebnú energiu pre fungovanie. Ak ich máme v jedálničku všeobecne málo a telo ide "z rezervy", je logické, že ani hormóny nepracujú tak, ako majú. Pri negatívnej energetickej bilancii sa začne postupom času vyplavovať hormón ghrelín, produkovaný v žalúdku, ktorý sa bude neustále dožadovať jedla a vy budete mať permanentný pocit hladu. V opačnom prípade, keď je energie (často práve zo sacharidov a tukov) nadbytok, dochádza ku zmnoženiu tukového tkaniva, obezite a leptínovej rezistencii čiže neschopnosti mozgu zachytiť pocit nasýtenia. Ďalším významným hormónom, ktoré je extrémne ovládaný príjmom jednoduchých sacharidov, je inzulín. Stavte preto na adekvátny príjem komplexných sacharidov v podobe zeleniny, strukovín, celozrnných obilnín, pseudoobilovin a vlákniny.

Tuky - už ten fakt, že je veľa hormónov v podstate odvodených od cholesterolu, by mal napovedať, že tuky nie sú nepriatelia. Aby hormóny fungovali správne, a to predovšetkým tie ženské, je nevyhnutné určité percento podkožného tuku aj príjem správnych tukov v jedálničku. Pravidelne si preto doprajte avokádo, lososa, celé vajcia, maslo, orechy i semená. Ale pozor, nadbytok telesného tuku u mužov i žien produkciu pohlavných hormónov dosť komplikuje!

Bielkoviny - proteíny sú veľmi výhodné makroživiny pre udržanie stabilnej hmotnosti, chudnutie aj budovanie svalovej hmoty a ďalších telesných tkanív, a aj hormónov. Uistite sa, že konzumujete aspoň 1,5 gramov proteínov na kilo vašej hmotnosti, ak nie ste fyzicky aktívny. V opačnom prípade sa nebojte až 2,5 gramov na kilo váhy. Napríklad taký rastový hormón by bez bielkovín nemal z čoho nechať naše telá rásť.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Nechudnete? Na vine môžu byť hormóny!
Zdravý životný štýl Pravda o hormonálnej antikoncepcii
Zdravý životný štýl Buďte v pohode a schudnete!