Fithall magazín

Nedeľa 16.12.2018 meniny má Albína

Jedlo a výživa

TOP 10 mýtov o výžive a cvičení, ktorým ľudia stále veria

TOP 10 mýtov o výžive a cvičení, ktorým ľudia stále veria



Svet cvičenia i výživy je plný kontroverzií. Stačí, keď si vezmete jednu oblasť a začnete skúmať, ako to s ňou v skutočnosti je. Zrazu vypláva tisíc článkov podporujúcich jedno stanovisko a ďalších tisíc, ktoré presadzujú pohľad úplne opačný. Notebook potom zaklapnete ešte zmätenejší, než keď ste k nemu sadli.

Prečítajte si týchto TOP 10 mýtov o pohybe a stravovaní, ktorým veľa jedincov stále verí:


1. Po sacharidoch sa priberá - v jednom grame sacharidov nájdete 4 kcal. V grame bielkovín taktiež. Tuk má kcal 9 v jednom grame, alkohol 7. Keď budete mať vyšší energetický príjem ako výdaj, telo si začne ukladať zásoby do podkožia. To sú zákony zachovania hmoty a energie a tie nemožno ohýbať. Neviňte sacharidy, ale veľký príjem a malý výdaj.

2. Jednoduchý cukor je zlý - jeho konzumácia provokuje pankreas a vyplavovanie inzulínu. Na druhú stranu - na čo iného by inzulín bol? Príjem jednoduchých cukrov po náročnej fyzickej aktivite naopak pomôže doplniť potrebnú energiu a urýchli regeneráciu. Jednoduchý cukor čerpajte z ovocia, nie z cukríkov a cukroviniek!

3. Cholesterol upcháva cievy - ten, ktorému hovoríme LDL, áno. Ten dobrý, HDL, naopak pomáha k správnej funkcii hormónov aj nervovej sústavy. Všetko záleží na kontexte - jete žĺtky, maslo, zeleninu a mäso a k tomu sa hýbete alebo uprednostňujete hamburgery, hranolky, chipsy a šišky a ležíte na gauči?

4. Bezlepkové potraviny sú zdravé - ak nie ste alergickí alebo intolerantní voči lepku, nie je tu jediný dôvod, prečo sa lepku vyhýbať. Ak priberáte, vedzte, že za to môže nadmerný energetický príjem a nadmiera pečiva.

5. Tělo si povie - telo si nepovie. Ak máte chuť na sladké, je to potreba mozgu, teda psychiky. Doba, kedy boli naše telá schopné nám čokoľvek povedať, je dávno preč - prakticky od chvíle, kedy nás rodičia začali prikrmovať a dopriali nám sladkosti, polotovary a vyprážané maškrty.

6. Stačí cvičiť hodinu týždenne - áno, za predpokladu, že sa aj po celý zvyšok týždňa prirodzene hýbete. Ak si ale hodinu týždenne zaflirtujete s činkami a potom už len sedíte v kancelárii alebo doma v obývačke, veľký efekt to mať nebude.

7. Kardio pomôže schudnúť - áno, ak bude zachované pravidlo deficitnej energetickej bilancie. Predstava, že celé menu z fast foodu druhý deň vybeháme na páse, je trochu naivná.

8. Po posilňovaní rastú rýchlo svaly - kiež by. K rastu svalov treba dvíhať naozaj ťažké váhy, poriadne jesť a k tomu mať dostatok testosterónu.

9. Joga je pokojné, nenáročné cvičenie - skúste si nejakú z dynamických lekcií jogy, napríklad ashtangu, a pochopíte tajomstvo štíhlych a extrémne pevných aj pružných tiel jogínov a jogínek.

10. Nemám potrebu hýbať sa - možno, že sa vám po ôsmich hodinách v práci hýbať nechce. To ale neznamená, že sa hýbať nepotrebujete. Ten, kto má telo, sa hýbať jednoducho potrebuje, ako ten, ktorý má žalúdok, potrebuje jesť.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Zdravá výživa po 40
Poradňa Výživa v dospievaní
Poradňa Ako na výživu v starobe