Fithall magazín

Nedeľa 27.5.2018 meniny má Iveta

Jedlo a výživa

Umelé sladidlá - je ich konzumácia bezpečná?

Umelé sladidlá - je ich konzumácia bezpečná?



Keby niekto poznal na túto otázku jednoznačnú odpoveď, zaslúžil by si nehynúcu česť a slávu. Pravdou je ale bohužiaľ fakt, že tak, ako nič na svete, nie je ani táto problematika čiernobiela.

Podľa definície je sladidlo potravinárskou prísadou, s väčším chuťovým efektom než cukor, ale obvykle s nižším množstvom energie. V zásade je možné ich rozdeliť na prírodné a syntetické, avšak hranica, kde príroda končí a chémia začína, je veľmi neostrá.

Umelé sladidlá by mali primárne slúžiť na zníženie telesnej hmotnosti a na spríjemnenie života diabetikov, ktorí si chcú pochutnať na sladkom, bez rozkolísanej hladiny cukru v krvi.

Dokonca aj v prípade, že cukrovku nemáte a ani nepotrebujete chudnúť, sa sladidlám nevyhnete (pokiaľ neskúmate zloženie jednotlivých potravín s lupou v ruke).

Sladidlá sú lacnejšie ako cukor, a preto sa pridávajú, kam to len ide. Producenti navyše môžu obal titulovať "light", "fit" či "dia" a už tovar nedočkavo hádžeme do nákupného vozíka. Sladidlá nájdeme v kečupoch, sterilizovanej zelenine (uhorky, kapusta, repa), minerálkách, malinovkách, džúsoch, sušienkach, žuvačkách, jogurtoch, doplnkoch stravy (napr. v multivitamínových šumivých tabletách, proteínových tyčinkách, proteínových nápojoch, športových nápojoch), cukríkoch aj v liekoch na bolenie hrdla alebo pálenie záhy.

Umelé sladidlá paradoxne môžu viesť k nárastu hmotnosti a rozvoju cukrovky. Teória i prax je taká, že ak sa v našich ústach ocitne sladká chuť, telo sa začne tešiť na energiu v podobe cukru a začne produkovať inzulín. O niektorých sladkých náhradách sa ale tvrdí, že hladinu cukru nerozhojdajú (takže pankreas a produkciu inzulínu nestimulujú), takže nie je také jednoduché sa v tom vyznať.

Výhodou umelých sladidiel je, že nespôsobujú zubný kaz, pretože neposkytujú baktériám v ústach žiadnu výživu.

Čo sa týka prirodzenosti a umelosti sladidiel, existujú také, ktoré sú vyrobené synteticky a v prírode ich nenájdete (sacharín, aspartam a cyklamát) aj také, ktoré v prírode nájdete, ale napriek tomu sa vyrábajú synteticky (sorbitol, xylitol).

Za prírodné sladidlo sa v súčasnej dobe tiež považuje stévia, ale videli ste, že by niekde rástli malé biele tabletky? Stévia je rastlinka, takže tie biele tabletky (prášok, tekutina) z nej tiež musia byť nejako chemicky vyrábané.

Umelé sladidlá sú predmetom sporu ohľadom účinkov na zdravie. Tvrdí sa, že môžu byť karcinogénne, spôsobovať obezitu a diabetes, Alzheimerovu chorobu či migrénu. Na druhú stranu nadmiera cukru vedie k obezite, cukrovke, metabolickým chorobám, vysokému cholesterolu, infarktom i mŕtviciam.

Je pravda, že o dlhodobom vplyve sladidiel na ľudské zdravie toho veľa nevieme. Keď sa ale zamyslíte, koľko máte okolo seba ľudí, ktorí sú chorí kvôli umelým sladidlám a koľko z nich sa stretáva s problémami, ktoré spôsobuje nadváha či obezita (tie psychologické nevynímajúc)?

Ak sú umelé sladidlá schválené legislatívou (to neznamená, že sú zdravé), je ich užívanie na zvážení každého z nás. Pre naše telo žiadnou výhrou nie sú, ale to nie je ani cukor. Poznajte možné výhody a nevýhody a rozhodnite sa podľa svojho najlepšieho úsudku.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Čím nahradiť biely cukor?
Jedlo a výživa Možno z jedálnička úplne vynechať cukor?
Jedlo a výživa Biely vs. hnedý - aký cukor si vybrať?