Fithall magazín

Sobota 15.12.2018 meniny má Ivica

Jedlo a výživa

Máte vysoký cholesterol? Znížte ho prírodnou cestou!

Máte vysoký cholesterol? Znížte ho prírodnou cestou!



Slovo "cholesterol" snáď už nie je v súčasnej dobe vnímané ako strašiak. Nedávno to tak ale bohužiaľ ešte nebolo a potraviny, ktoré sa o cholesterol hoci len otreli, boli považované za takmer smrtiacu, žily upchávajúcu a infarkt spôsobujúcu hrozbu.

Cholesterol má v ľudskom tele niekoľko funkcií. Jednak pomáha v metabolizme tukov a podieľa sa na tvorbe bunkových membrán, je ale tiež nevyhnutný pre výrobu hormónov, vitamínu D aj funkciu nervovej sústavy.

Potrebujeme ho tak akurát. Jeho nedostatok spôsobí v našom organizme peknú paseku a rovnako tak škodí aj nadbytok.

Telo je veľmi múdre a časť potrebného cholesterolu si vie zabezpečiť samo. Ďalší diel prijímame v strave - a práve v tom môže byť zakopaný pes - neexistuje totiž nejaký jeden "zlý" (tzv. LDL - low density lipoprotein) cholesterol, ale rozlišujeme tiež cholesterol "dobrý" (tzv. HDL - high density lipoprotein).

Ak ľudské telo funguje tak, ako má, a v našom jedálničku je cholesterolu príliš, utlmí organizmus jeho produkciu v pečeni. To by sme sa ale nesmeli neustále kŕmiť priemyselne spracovanými potravinami a nadbytok cholesterolu konzumovať na dennej báze.

Za normálnu hladinu cholesterolu v krvi sa považuje koncentrácia do 5 milimólov na liter krvi. Je ale tiež dôležité, aký je podiel HDL cholesterolu, ktorý ten "zlý" cholesterol pomáha vylučovať, a aký je podiel toho "zlého". Vysoká hladina LDL cholesterolu môže viesť k jeho usadzovaniu v cievach, vzniku sklerotických plátov, zúženiu ciev, srdcovo - cievnym chorobám, hyperlipidémii, hyperlipoprotémii či hypercholesterolémii a ďalej k infarktu či mŕtvici.

Pri snahe znížiť cholesterol prírodnou cestou je dobré si uvedomiť, že nejde len o cholesterol, ale o celkový životný štýl.

Dodržujte nasledujúce odporúčania a uvidíte, že hladina cholesterolu v krvi začne klesať bez toho, aby ste do seba museli ládovať hory liekov:

1. Jedzte čo najmenej priemyselne upravených potravín a polotovarov. To zdravé medzi potravinami spoznáte tak, že to môžete uloviť, zožať alebo nazbierať. Obmedzte smaženie, fritovanie a grilovanie.

2. Tučné mäso pokojne zaraďujte, ale uistite sa, že inak je váš jedálniček takmer vzorový. Je veľký rozdiel, či sa kŕmite pečeným bôčikom, zeleninou, rybami, ovocím a orechmi alebo pečeným bôčikom, smaženými lupienkami, čokoládovými tyčinkami a šiškami!

3. Stavte na rastlinné oleje a tuky s vyváženým pomerom omega 3 a 6 mastných kyselín. vyskúšajte olivový, tekvicový alebo konopný olej. Pochutnávanie si na semienkach a orechoch (nesolených, nepražených) rozhodne tiež nie je na škodu.

4. Nebojte sa vajec a dajte si ich pokojne celé, aj so žĺtkom. Vajcia hladinu cholesterolu nezdvíhajú, to je jeden z najväčších potravinových mýtov.

5. Strážte si príjem jednoduchých sacharidov a jedálniček obohaťte o komplexné sacharidy a vlákninu.

6. Denne sa hýbte, nefajčite a neopíjajte sa!

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Ako znížiť hladinu škodlivého LDL cholesterolu prirodzenou cestou
Jedlo a výživa Čo jesť, keď máte vysoký cholesterol
Výživa Prečo jesť/nejesť mäso