Fithall magazín

Sobota 21.7.2018 meniny má Daniel

Jedlo a výživa

Cvičiť s prázdnym žalúdkom? Chyba alebo nie?

Cvičiť s prázdnym žalúdkom? Chyba alebo nie?



Celé roky sa vo svete fitness, výživy a zdravého životného štýlu vedú diskusie o tom, či je dobré cvičiť nalačno. Tábor odborníkov i laikov, presadzujúci pohyb s úplne prázdnym žalúdkom, obhajuje tento prístup ako niečo, čo pomáha popohnať metabolizmus a efektívnejšie páliť podkožné tuky. Tábor opačný zase namieta, že tuky sa rýchlejšie páliť nebudú, a že nedostatok energie odnesie svalová hmota.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Posledné jedlo pred tréningom - čo, kedy a aké?

Čo jesť pred športom a po ňom?

Čo piť pred športom a po ňom?

 

Aké sú teda pre a proti tréningu nalačno?

1. Pocit energie - ak sa ráno nenajeme a vybehneme do lesa, môže sa zdať, že telo prekypuje energiou. Pravdepodobne sa ale jedná o stresovú reakciu, ktorá poskytne organizmu energiu k tomu, aby si nejakú potravu zaobstaral (evolučný princíp). Ide o podobne falošný pocit prívalu energie ako pri hladovkách a pôstoch - telo sa skrátka snaží prežiť. Je mu jedno, že sa potom naraňajkujete, to ono nevie. Kvôli hladovaniu je v strese - a v tom, ako je známe, sa tuky skôr v podkoží držia, než aby ochotne mizli.

2. Kortizol - ak vyčerpáme lačným pohybom zásoby svalového a pečeňového glykogénu (zásobného cukru), začne sa vyplavovať stresový hormón kortizol. Tento katabolický hormón začne štiepiť svaly a používať ich ako zdroj energie. Takže áno, na váhe budeme ľahší, ale len vďaka úbytku svalovej hmoty a na ňu naviazanej vody. Protiargumenty operujú s tým, že ak nútime telo využívať glykogén, naučí sa s ním lepšie zaobchádzať, takže časom nebude tréning subjektívne tak náročný, pretože telo bude vedieť, kde energiu vziať.

3. Regenerácia - po náročnom tréningu bez prísunu živín organizmus dlho bojuje so spracovávaním metabolických splodín po pálení svalov, ako nevhodného paliva. Namiesto toho, aby svaly regenerovali, silneli a obnovovali svoje zdroje, mnohonásobne vzrastie potreba vitamínov, minerálov, sacharidov i proteínov. V snahe tento deficit kompenzovať potom veľakrát zjeme viac, než o koľko energie sme tréningom prišli.

4. Inzulín a somatropín - priaznivci cvičenia nalačno argumentujú tým, že pri hladovaní nevyplavujeme toľko hormónu inzulínu a tkanivá sú potom k nemu citlivejšie. To by malo viesť v konečnom dôsledku k úbytku tuku (v závislosť na ďalšom prísune potravy a pohybovej aktivite). Tiež sa špekuluje o ľudskom rastovom hormóne somatotropíne - cvičenie s prázdnym žalúdkom má jeho vylučovanie podporovať. Tento hormón uľahčuje rast svalov, zlepšuje pevnosť kostí a pomáha spaľovať tuk.

5. Preferencie - argument nad všetky argumenty. Každý človek je iný a každému vyhovuje iný prístup. Pokiaľ vám cvičenie nalačno sedí a máte výsledky, riaďte sa tým. Ak bez poriadnych raňajok ani nevyleziete z postele, do hladovania sa nenúťte. Skrátka rešpektujte svoje vlastné pocity a individualitu.

 

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Výživa Potrebujete sa rýchlo a zdravo najesť? My vieme, čo si pripraviť.
Jedlo a výživa Zdravé jedlo mi nechuti. Čo s tým?
Jedlo a výživa Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?