Fithall magazín

Nedeľa 16.12.2018 meniny má Albína

Jedlo a výživa

3 užitočné spôsoby, ako strážiť správne porcie jedla

3 užitočné spôsoby, ako strážiť správne porcie jedla



Keď si dáte k popoludňajšej káve veľký donut, dostanete do seba asi 400 kcal. Pokiaľ ho rozpolíte a druhú polovicu ponúknete svojej drahej polovičke alebo si ju necháte na zajtra, obsah kalórií sa zmenší na polovicu.

Znie to síce úplne banálne, ale nie každý si takto primitívne matematické úkony dokáže vo chvíľach, keď bojuje s chuťou a hladom, spočítať. Dvesto kalórií v donute síce nie je to isté ako dvesto kalórií  zo zeleniny a vajec, avšak pri chudnutí a udržiavaní hmotnosti ide často práve o kalórie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Čo mám jesť pred rôznymi druhmi cvičenia?

Nejesť po 18. hodine - pomáha chudnúť alebo nie?

Surové, varené, pečené, vyprážané, dusené - ako si jedlo pripraviť?

 

Ak je pre vás myšlienka, že vyhadzujete polovicu šišky alebo zvyšok popcornu, nepredstaviteľná, zakomponujte počty do týždenného plánu. Aby ste si cez víkend alebo na rodinnej oslave mohli dopriať čokoľvek, na čo máte chuť, obmedzte veľkosť porcií či výber jedla počas týždňa.

Po energeticky výdatnom období (či už sa jedná o jedno jedlo, oslavu či víkend), v okázalom hodovaní rozhodne nepokračujte. Umiernite svoje chute, aj keď vás to bude zrejme stáť zapojenie vôle.

 

Začnite kontrolovať veľkosť porcií aj svoju hmotnosť - tu je niekoľko možností, ako na to:

1. Zapisovanie - na internete nájdete nespočetné množstvo aplikácií pre zapisovanie jedálnička. Stiahnite si takú aplikáciu do telefónu, stanovte si s jej pomocou svoj denný energetický výdaj a príjem potom upravte podľa vlastných preferencií či cieľov. Čím viac jedla si do aplikácie budete zapisovať, tým ľahšie to bude, pretože sa tam nabudúce budú ponúkať tie najfrekventovanejšie druhy potravín. Tento prístup vyžaduje aspoň občas jedlo zvážiť, avšak časom vďaka tomu získate odhad na to, ako by práve tie vaše porcie mali vyzerať.

2. Dojmológia - opačným prístupom je odhadovanie veľkosti porcií "od oka". Hovorí sa, že je dobré rozdeliť si tanier na pomyslené štvrtiny. Jednu z nich potom zaplníte prílohou, druhú proteínmi a tie dve posledné prenecháte zelenine. O aký veľký tanier sa bude jednať a aká príloha alebo ako upravená zelenina bude na tanieri ležať, však hrá nezanedbateľnú úlohu! Odhadovať len pohľadom tú správnu (neškodnú) dávku arašidového masla, čokolády alebo vyprážaných zemiakových lupienkov môže byť veľmi zradné.

3. Intuitivní prístup - jedzte v pokoji a v tichosti, pomaly. Extrémne pozorne vnímajte signály tela, svoje pocity aj svoje myšlienky. Ak sa dokážete stravovať týmto spôsobom, máte vyhrané - porcie nemusíte vážiť ani vopred odhadovať, pretože sa dokážete v jedení zastaviť práve včas. Problémom je, že práve toto vie len hŕstka jedincov.

 

 

660x250_5.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Výživa Potrebujete sa rýchlo a zdravo najesť? My vieme, čo si pripraviť.
Jedlo a výživa Posadnutosť zdravým jedlom
Jedlo a výživa 5 tipov, ako dochutiť jedlo bez nadmerného solenia