Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Jedlo a výživa

Jedlo ako droga

Jedlo ako droga



Radosti i strasti väčšina ľudí rieši jedlom. Jedlo upokojuje, utešuje, ale dokáže aj zabiť ... Môžete si naň totiž vypestovať podobnú závislosť ako na nejakej droge a tým si privodiť rad zdravotných problémov. Neverili by ste, akú veľkú úlohu v našom prejedaní majú emócie. Ako ste na tom vy?
 
Pocity šťastia, pokoja, spokojnosti, ale aj nuda, skleslosť, depresia, úzkosť, napätie, zlosť či agresia vedú naše kroky k chladničke alebo špajzi. Jedlo skrátka upokojuje a utešuje. Problémom každej drogy však je, že môže zabíjať. A to sa s trochou nadsadenia týka aj jedla. Prejedanie a následná obezita môže totiž vyvolať rad život ohrozujúcich chorôb - zvýšený krvný tlak a zvýšenú hladinu tukov v krvi, čo môže viesť k vzniku chorôb srdca, cukrovky a ďalších závažných ochorení. Obezitou trpí v SR takmer 30% mužov a vyše 40% žien vo veku medzi 34 až 74 rokov.
 
Dajte telu správny signál
Prirodzeným záujmom tela nie je spaľovať tuky. Sú totiž energetickú zásobárňou a telo si ich schováva na dobu, kedy bude zle. Ak teda chcete schudnúť, musíte dať telu signál, že šetriť tuky na zlé časy je zbytočné. Princíp spočíva v tom, že jete každé dve až tri hodiny, aby porcií bolo počas dňa šesť až sedem. Zrýchlite tým metabolizmus. A hlavne nie ste hladní. Tým dáte telu signál, že môže spaľovať tuky. Avšak pozor. Za deň môžete zjesť maximálne 4000 až 5000 kJ. Inak sa vám schudnúť nepodarí.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Stres zažeňte pohybom!

7 omylov v dietológii

Urobte si čas na jedlo


Prečo chudneme a priberáme
Váhu ovplyvňuje na jednej strane príjem kJ a zloženie živín a na druhej strane bazálny metabolizmus, teda rýchlosť spaľovania a výdaj kJ telesnou alebo psychickou činnosťou. Bazálny metabolizmus ženy v rozmedzí 20 - 50 rokov sa pohybuje medzi 4000 - 7000 kJ, u mužov potom viac. S pribúdajúcim vekom sa náš bazálny metabolizmus znižuje. Ak budete teda konzumovať rovnako výdatné porcie v 40-tich rokoch, ako ste to robili v 25-tich, počítajte s tým, že priberiete, pokiaľ však nezvýšite výdaj energie športom. Bazálny metabolizmus, teda spaľovanie, si môžete ale spomaliť aj sami. Väčšinou za to môžu opakované hladovky, drastické diéty alebo extrémne športovanie. Chybou je aj jesť iba raz alebo 2x denne. Telo totiž začne šetriť na horšie časy a teda aj pomalšie spaľovať.
 
Päť základných pravidiel, ako schudnúť
 
1. Počítajte si kilojouly, vážte si porcie a píšte si, čo zjete.
 
2. Majte v jedálničku dostatok bielkovín. Aby telo dobre fungovalo, aby ste skutočne spaľovali len tuky a nie svalovinu, neboli unavení a vyčerpaní, mali by ste zjesť približne 1 gram bielkovín na 1 kg hmotnosti. Priemerne teda asi 70 - 80 g bielkovin, čo je dosť ťažké. Pretože 100 g mäsa nie je 100 g bielkovín, ale len asi 25 g, alebo 100 g tvarohu obsahuje asi len 18 g bielkovín.
 
3. Veľa pite. V priemere 2,5 až 3 litre tekutín za deň. Akonáhle má telo nedostatok tekutín, bunky dostávajú signál, že sú v strese. To vyvolá reakciu k vyššiemu ukladaniu tukov a pomalšiemu spaľovaniu. Vhodnými nápojmi sú voda, ľahké minerálky a ovocné čaje.
 
4. Obmedzte príjem tukov. Zbavte sa návykov ako je mazanie masla pod syr či pod salámu a snažte sa nakupovať výrobky s nižším obsahom tukov.
 
5. Jedzte menšie porcie, ale častejšie. Tiež je veľmi dôležité, aby ste jedli pomaly a sústa riadne rozžuli. Snažte sa navečerať do 19-tej hodiny a potom už nič nejedzte.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Desatoro rád na ozdravenie životného štýlu
Radíme Nechudnete? Otestujte si moč!
Zdravý životný štýl Očistná kúra, áno či nie?