Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Jedlo a výživa

Čo mám jesť pred rôznymi druhmi cvičenia?

Čo mám jesť pred rôznymi druhmi cvičenia?



Ako by mala vyzerať strava pred a po tréningu, je chronicky opakujúca sa téma, ktorá nikdy neomrzí. Jej aktuálnosť je daná niekoľkými aspektmi. Chceme trénovať efektívne a dobre vieme, že ak nebudeme jesť dostatočne, alebo budeme jesť nevhodné potraviny, odrazí sa to na výkonnosti a cieľ sa nepriblíži tak rýchlo, ako by mohol. Druhým faktorom je naša individualita - každému jednoducho vyhovuje pred cvičením a po cvičení niečo iné a na základe nadobudnutých vedomostí môžeme skúšať čo sedí či nesedí práve nám samotným.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Čo jesť pred športom a po ňom?

Nejesť po 18. hodine - pomáha chudnúť alebo nie?

Surové, varené, pečené, vyprážané, dusené - ako si jedlo pripraviť?

 

Ale na čom skutočne záleží je druh fyzickej aktivity. Nie je cvičenie ako cvičenie, a preto ani strava pred a po rôznych typoch telesnej aktivity nemôže byť rovnaká.

Zistite, ako jesť pred a po cvičení (a samozrejme, dbajte na svoje vlastné pocity!):

Joga - pred jogou sa odporúča nejesť aspoň dve hodiny a určite si ani tie dve hodiny pred praktizovaním jogových ásan nepchajte do bruška nič ťažké! Joga je o fungovaní vnútorných orgánov, otáčate sa trupom, otáčate sa hore nohami a potom budete mať radosť, že váš žalúdok je prázdny. Pred lekciou si dajte napríklad pár kukuričných suchárov s tenkou vrstvou čerstvého syra a potom, čo sa upokojí váš tep aj dych po lekcii, si doprajte jedlo bohaté na chudé bielkoviny a vlákninu - napríklad dusenú zeleninu s rybou a červenou šošovicou.

Beh - neexistuje nič viac nepríjemné, ako bežať s plným žalúdkom. Všetko sa trasie, skáče a obracia sa. Navyše jedlo pred bežeckým tréningom prekrví vnútorné orgány, tie potom oťažejú, a ak nemáte naozaj silný stred tela a nie ste zároveň majstri dychových techník, začne vás po niekoľkých metroch pichať v boku. Pred behom alebo podobnou vytrvalostnou aeróbnou aktivitou si dajte komplexné sacharidy a nebojte sa ani tých jednoduchých - napríklad také cestoviny s paradajkovou omáčkou alebo škoricou a medom by vám mohli dodať energiu na beh aj bez stiahnutého žalúdka. Nezabudnite sa vyhnúť mastným potravinám a tiež nadmernému množstvu vlákniny a bielkovín. Ale pritom nezabúdajte na sacharidy!

Posilňovňa - tu nie je jasná odpoveď. Niekto odporúča pred silovým tréningom nejesť sacharidy, aby bolo telo nútené čerpať energiu z tukov, iní si naopak sacharidy pochvaľujú. Vlákninu a ťažšie stráviteľné proteíny vám však neporadí nikto (takže si určite nedávajte tvaroh s horou zeleniny!). Potom, čo odložíte činky, dodajte svalom všetky tri makronutrienty, teda sacharidy, bielkoviny aj tuk. Pokiaľ ide o načasovanie, jedzte v takom časovom intervale pred cvičením, aby vám nebolo ťažko. Dať si jeden banán na ceste k fitku je niečo iné, ako sa pred tréningom nechať zlákať stánkom rýchleho občerstvenia! Pokiaľ vám to žalúdok dovolí, hneď v šatni môžete hladným svalom poslať kúsok ovocia a srvátkový proteín a po príchode domov si vychutnajte plnohodnotné jedlo.

Absolútne univerzálna rada na konci: Všetko vyskúšajte sami. Každé telo funguje inak, takže je potrebné experimentovať a zistiť, ako sa správa to vaše.

 

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Upoutávky Jedlo a šport
Jedlo a výživa Tipy na hydratáciu počas športu
Radíme Koľko energie spálime pri športe