Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Jedlo a výživa

Keď sa chudnutie nedarí - alebo 6 najčastejších chýb pri počítaní kalórií!

Keď sa chudnutie nedarí - alebo 6 najčastejších chýb pri počítaní kalórií!



Znižovanie hmotnosti je veľmi jednoduché, aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že sa jedná o vedu, podobnú jadrovej fyzike. Nemusíte sa zaujímať o presné zloženie jednotlivých potravín, makroživiny, mikroživiny a hormóny, skúmať, kedy máte jesť, siahodlho riešiť sacharidy, ako by išlo o hľadanie lieku na nevyliečiteľnú chorobu. Nemusíte pátrať po tajomstvách makrobiotiky, prekyslenia organizmu, detoxikačných procedúr či bezlepkových potravín. Stačí sa riadiť jedným jediným pravidlom - váš energetický výdaj musí byť vyšší, než jeho príjem.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Domáca krabičková diéta

Jedlo a šport

Nápoje a kalórie - 6 šokujúcich faktov

 

Prečítajte si o zásadných chybách pri počítaní kalórií a konečne nasmerujte chudnutie tou správnou cestou:

1. Nepočítanie - najväčšou chybou pri chudnutí je nepočítanie kalórií! Zbavovať sa nadbytočnej tukovej záťaže samozrejme môžete aj bez váženia potravín a počítania kalórií, ale je to rovnaké, ako strieľanie na slepo. Nikdy neviete, či ste v kalorickom deficite alebo nadbytku, kde máte ubrať, kde naopak pridať. Ak si myslíte, že dlhodobo jete málo a hýbete sa dosť, ale napriek tomu nechudnete, s najväčšou pravdepodobnosťou si to myslíte chybne. Keby ste sa dlhšiu dobu pohybovali v zápornej energetickej bilancii, čísla na váhe sa budú znižovať. To je skrátka jednoduchý fyzikálny zákon.

2. Nesprávny odhad - myslíte si, že jablko, ktoré ste mali na desiatu, vážilo asi 150 gramov. Ono ale vážilo 250 gramov a to urobí rozdiel 60 kalórií. Domnievate sa, že ste si dali 30 gramovú hrsť orechov - a ono ajhľa - bolo to gramov 70. Rozdiel je 300 kalórií! Môžete jesť super zdravé potraviny, ale ak si nebudete istí ich gramážou, môžete spoločne s nimi do seba dostať pekne veľa energie, nechudnúť alebo naopak ešte priberať!

3. Podceňovanie príjmu - ak kalórie počítate a potraviny si vážite, pravdepodobne si ich energetickú hodnotu hľadáte v rôznych tabuľkách a aplikáciách. Tam sa ale hodnoty môžu niekedy líšiť až o desiatky kalórií. Čítajte hodnoty na zadných stranách obalov a z tabuliek vyberajte skôr hodnoty vyššie. Vyhnete sa tak podceňovaniu energetického príjmu. Aj keď sa vám napríklad vysoké číslo u vašej večere nepáči, započítajte ho, pretože vaše telo vezme kalórie do úvahy, či chcete alebo nie.

4. Preceňovanie výdaja - po celom dni sa cítite vyčerpaní, ale to nemusí znamenať, že máte veľký energetický výdaj! Celý deň v kancelárii, túlania po obchodoch alebo bežného upratovania v domácnosti nespáli toľko energie, koľko ste si mohli zadať do kalorickej kalkulačky. Nepreceňujte množstvo spálenej energie, inak vám počty nebudú vychádzať.

5. Nápoje, zelenina a doplnky - do kávy si nalejete mlieko od oka, zeleninu nepočítate vôbec a nezapočítavate ani doplnky stravy či dochucovadlá. To všetko vám ale opäť môže urobiť rozdiel až stoviek kalórií denne. Štyri kávy s mliekom - 100 kalórií, kečup, balzamikový krém, olivový olej, lahôdkové droždie - ďalšie desiatky, proteín, BCAA - ďalšie energie. Sú to síce detaily, ale práve tie môžu niekedy rozhodnúť.

6. Konzistencia - chvíľu počítate a potom vás to prestane baviť. Predsa nebudete počítať a vážiť jedlo do konca života. Veď to nie je normálne. Je to na zbláznenie. Zaberie to veľa času (ktorý inak využijete na sedenie pri seriáli alebo na internete?). Áno je to náročné - ale neustále pokusy o schudnutie tiež. Vyberte si, čo chcete viac a toho sa držte.

 

 

660x250_5.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Jesť podľa kalórií - áno alebo nie?
Poradňa Čím nahradiť kalorické dobroty?
Jedlo a výživa Zdravé jedlo mi nechuti. Čo s tým?