Fithall magazín

Štvrtok 19.4.2018 meniny má Jela

Jedlo a výživa

5 tipov, ako dochutiť jedlo bez nadmerného solenia

5 tipov, ako dochutiť jedlo bez nadmerného solenia



Soľ je nad zlato. Kým bez zlata žiť môžeme, bez soli celkom iste nie. Minerály, z ktorých je bežná kuchynská soľ zložená, teda chlór a sodík, sú totiž pre funkciu ľudského tela úplne nevyhnutné!

 

Nadmerný prísun soli ľudskému zdraviu škodí. Čo je to ten nadmerný prísun, je ale veľmi individuálne. Najjednoduchšie by bolo povedať, nech nesolíme vôbec, ale tadiaľ cesta tiež nevedie - bez soli by sme umreli. Najťažšie, ako to tak už býva, je nájsť zlatú strednú cestu.

 

ČÍTAJTE TIEŽ: 

10 potravín, ktorým by ste sa mali oblúkom vyhnúť

Bylinky a koreniny, ktoré pomáhajú pri chudnutí

Máte občas problémy s trávením? Skúste aníz!

 

Rovnako tak, ako cukor, je i soľ návyková a práve tak stojí za vznikom mnohých civilizačných ochorení. Vinu na ňu môžeme hádzať za vysoký krvný tlak, obezitu, mŕtvice, infarkty, zlyhanie obličiek, pečene i iných orgánov, ale aj vznik cukrovky II. typu.

 

Uvádza sa, že slovenský muž ročne spotrebuje až 6 kg soli a žena kilogramy 4. A aj keď máte pocit, že práve vy tak veľmi nesolíte, nenechajte sa mýliť - veľa soli do seba dostanete prostredníctvom bežných potravín, a to aj bez dosoľovania. O presolených polotovaroch, ktoré doma ešte poprášime slušnou dávkou bieleho prášku, ani nehovoriac!

 

Nadbytok soli zabraňuje organizmu vo vylučovaní sodíka a potom jednoducho stúpa krvný tlak aj zavodňovanie tela, takže ak chcete byť zdraví a štíhli, jednoducho soľte menej!

 

Odporúčané množstvo sodíka sa pohybuje od 350 mg po 2400 mg (2000 mg sodíka je v jednej čajovej lyžičke soli). Veľmi záleží na individuálnych dispozíciách človeka, fyzickej aktivite, zdravotnom stave, miere potenia a podobne.

 

Urobte pre seba jednu drobnosť - obmedzte dosoľovanie. Tu nájdete 5 tipov, ako jedlo dochutiť bez použitia soľničky:

 

Bylinky - zasypte hotový pokrm čerstvými bylinkami a na soľ si ani nespomeniete. Použite pažítku, bazalku, petržlen či koriander.

 

Korenie - korenie sú v podstate sušené bylinky. Jeho chuť je koncentrovanejšia, výraznejšia. Kupujte si len korenie jednodruhové alebo koreniace zmesi, ktoré neobsahujú soľ (v niektorých je jej až 50%!).

 

Mäsový vývar - keď ako základ pokrmu použijete poriadne silný mäsový vývar, dostanete do jedla veľa chuti bez toho, aby ste súčasne prijali toľko sodíka.

 

Lahôdkové droždie - je strašne zdravé a strašne dobré. Obsahuje vitamíny skupiny B a proteíny a navyše chuťou pripomína parmezán. Môže sa ním koreniť, soliť, zahusťovať, pripravovať polievky, omáčky i nátierky.

 

Pikantná zelenina - cibuľa, cesnak, zázvor či ostré papričky dodajú jedlu šmrnc aj bez soli. Tieto plodiny popoženú váš metabolizmus, nezaťažia trávenie a navyše z fádneho pokrmu vykúzlia exotickú lahôdku!

 

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Žihľava - zázračná bylinka
Zdravý životný štýl Aj burina môže liečiť
Zdravý životný štýl Trápia Vás Vaše dni? Pomôžu Vám bylinky!