Fithall magazín

Sobota 15.12.2018 meniny má Ivica

Jedlo a výživa

Biela vs. celozrnná - akú múku si vybrať?

Biela vs. celozrnná - akú múku si vybrať?



Múka sa stala jednou z najviac diskutovaných a kritizovaných potravín dneška. Zahalila sa do závoja mýtov, ohovárania a povier. Jej negatívny vplyv na ľudské zdravie a obvod pása sa ale značne preceňuje!

Na internete a v časopisoch sa stretnete s článkami na tému: "Čo sa stalo s pšenicou, že po nej všetci priberáme?", "Múka - biely zabijak!", "Lepok - príčina nadváhy!" a podobne. Niet potom divu, že sa hystéria okolo múky a cereálnych výrobkov veselo udržiava a rozširuje ďalej.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Biely vs. hnedý - aký cukor si vybrať?

Naučte sa vyberať správne a zdravé pečivo!

Rezistentný škrob - prírodný zdroj vlákniny

 

Rozruch okolo múky došiel tak ďaleko, že sa dokonca aj na prirodzene bezlepkových produktoch uvádza, že sú bezlepkové. Prítomnosť, respektíve neprítomnosť proteínu lepku v potravinách, sa stala marketingovým nástrojom číslo jedna a tyčinka, na ktorej nie je uvedené, že lepok neobsahuje, ako by bola menejcenná - pritom diagnostikovaných celiatikov je u nás len mizivé percento, v porovnaní so zvyškom populácie, ktorému lepok absolútne nevadí.
  
Málokto vie, že alergia alebo intolerancia lepku buď je, alebo nie je - prevencia tu nefunguje. To znamená, že kým u vás nebola alergia diagnostikovaná, nemá zmysel sa lepku vyhýbať!
  
Je pravda, že obilniny (pšenica a kukurica obzvlášť) prešli radom genetických úprav, aby boli odolnejšie a rástli rýchlejšie. To na jednej strane umožňuje nakŕmiť drvivú väčšinu planéty, ale na strane druhej sa potom tieto plodiny vzďaľujú svojím zložením od plodín, ktoré konzumovali naše prababičky.
  
Pšenica, múka ani lepok nemôžu za to, že "západná" populácia priberá. Môže za to fyzická nečinnosť, nadbytok kalórií a stres. Hľadať vinníka v pšeničných lánoch je však jednoduchšie, než hľadať príčinu v sebe samotnom.
  
Múka nie je zabijak ani nepriateľ číslo jedna. Na druhú stranu - keď ju nebudete jesť vôbec, tiež sa nič nestane! Takže zostáva to najťažšie - jesť ju s mierou!

  
Akú múku si teda vybrať?

Biela pšeničná múka - hladká, polohrubá aj hrubá múka vždy mali a majú miesto v slovenskej kuchyni. Táto múka má vysoký podiel lepku, málo vlákniny a menej minerálnych látok. Telu prináša iba energiu v podobe sacharidov. Pokiaľ chcete piecť klasické piškótové cesto či nadýchané koláčiky, ničím ju nenahradíte tak, aby vlastnosti a chuť zostali zachované. K buchtám si dajte kúsok čerstvého ovocia a choďte si zacvičiť.

Celozrnná múka
- pšeničná, ražná, špaldová, ovsená - má nižší glykemický index, viac vlákniny i minerálov. Je teda o niečo "zdravšia", než múka biela. Zázračné diétne účinky rozhodne nemá a nižší podiel lepku v nej vám tiež vyrysovanejšie brušné svaly nezaručí.

Alternatívne múky
- amarantová, kukuričná, ryžová, pohánková, sójová, mandľová či kokosová - aj také múky dnes nájdete na pultoch supermarketov. Ich použitiu nič nebráni, záleží na tom, čo máte v úmysle variť alebo piecť. Tieto múky sú drahšie, často v bio kvalite, ale v kuchyni sa správajú nevyspytateľne. Aj tu platí - všetko s mierou! Napríklad taká mandľová múka je síce bez lepku, plná proteínov a "paleo", avšak kvôli vysokému obsahu zdravých tukov je veľmi kalorická.
      
Strava by mala byť pestrá, preto s múkou pokojne experimentujte, ale ak nebudete mať k dispozícii super zdravý celozrnný chlieb a dáte si ten biely, nič sa vám určite nestane!

 

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Výživa Cestoviny pri chudnutí - áno alebo nie?
Výživa Čo je to celiakia
Jedlo a výživa S proteínovým práškom v kuchyni