Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Jedlo a výživa

Biely vs. hnedý - aký cukor si vybrať?

Biely vs. hnedý - aký cukor si vybrať?



Múka a cukor - dve potraviny, ktoré tvorili základ našich jedálničkov sú teraz postavené na pranier. Hovorí sa o nich ako o bielych zabijakoch, o vinníkoch obezity či ako o novodobom jede.
  
Je oveľa ľahšie obviňovať z našich rastúcich brušiek konkrétne potraviny, než hľadať príčiny v nás samotných - v našej lenivosti, sedavom životnom štýle a prejedaní.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Müsli na raňajky? Dajte si pozor, nie každé je diétne!

Nápoje a kalórie - 6 šokujúcich faktov

Maškrtiť a nepribrať: Čím nahradiť čokoládu

 

Áno, cukor nie je práve tým najzdravším, čo môžeme zjesť, ale nie je ani zákerne vražedný, ako sa o ňom s veľkou obľubou hovorí. Cukor je cukor. Je to sacharid, zdroj energie, ktorý vďaka tomu, že je zložený z malého počtu molekúl, sa rýchlo vstrebe do krvného obehu.

Rozkolísaná hladina cukru v krvi dokáže vyprovokovať pankreas k tvorbe hormónu inzulínu, podieľať sa na tvorbe tukových zásob, spôsobovať závislosť na sladkej chuti, ale tiež dokáže telu a mozgu dodať energiu.
  
Nášmu organizmu je v zásade jedno, z akého zdroja cukor pochádza - či z ovocia alebo z cukorničky. Je pravda, že cukor z ovocia je prírodný a spolu s ním dostaneme do tela nejaké vitamíny, vodu a vlákninu, avšak chemicky je aj cukor z ovocia stále len cukrom.
  
Keď budete tohto novodobého "zabijaka" užívať s rozumom, rozhodne po ňom nepriberiete - naopak môžete urýchliť svalovú regeneráciu a nárast sily aj vytrvalosti - stačí, keď si ho doprajete hneď po namáhavej fyzickej aktivite (po dlhom behu alebo ťažkom silovom tréningu).
  
Ak sa bez cukru ako takého nezaobídete, je skoro jedno, či siahnete po tom bielom, alebo po hnedom. Biely cukor nedodá telu naozaj nič iné, než čistú, rýchlo využiteľnú energiu (4 kcal v 1 grame). Cukor hnedý je o niečo zdravší, než ten biely, rafinovaný, pretože ho technológie do takej miery nezmenili a ponechali mu nepatrné množstvo minerálov - tie vám ale štíhlu líniu a stabilnú hladinu cukru v krvi rozhodne nezaručia. Hnedý cukor má v jednom grame úplne porovnateľné množstvo energie, to znamená 4 kcal, nie je teda o nič "diétnejší"!
  
Pri výbere cukru sa rozhodujte tiež podľa toho, aké s ním máte úmysly - ak sa chystáte piecť klasické múčniky, biely cukor v rôznom stupni hrubosti, v nich má nenahraditeľné chuťové i technologické miesto. Hnedý cukor chutí inak a chová sa tiež trochu odlišne, preto k tomu pri vašich pekárskych počinoch prihliadnite.
  
Čo sa týka dosladzovania kávy, kaší či jogurtov, skúste skôr siahať po mede, sirupoch alebo nízkokalorických sladidlách - opäť v závislosti na vašich osobných cieľoch a preferenciách.
  
Po tréningu svalom cukor dodajte v prírodnej podobe, to znamená práve prostredníctvom ovocia. Keď už sa ale rozhodujete, kedy ochutnáte tú lákavú čokoládu od kolegyne z práce, dajte si ju po cvičení (pozor na skreslené "dietárske" myslenie - cvičím = nebudem jesť a schudnem rýchlejšie, necvičím = môžem zjesť čokoľvek, je to rovnako jedno).

Energetická hodnota cukru sa niekedy zbytočne preceňuje alebo nevníma správne - keď si napríklad predstavíte veľkú šálku latté, v ktorom je 200 ml mlieka (cca 100 kcal), vypijete spoločne s ním 10 gramov čistého cukru (laktóza je cukor). Tým, že si ho prisladíte 5 gramovým sáčkom bieleho alebo hnedého cukru, dodáte nápoju ďalších 20 kalórií, pochádzajúcich z cukru, čo už takú rolu nehrá.
  
Zaobchádzajte s cukrom rozumne - nemajte z neho fóbiu, ale ani mu neholdujte. Keď si život prisladíte cukrom, okoreňte si ho potom pohybom!

 

660x250_4.jpg



Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Možno z jedálnička úplne vynechať cukor?
Poradňa Čím nahradiť biely cukor?
Poradňa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?