Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Jedlo a výživa

Harmónia tela - 2. diel

Harmónia tela - 2. diel

Stravou proti menštruačným bolestiam



Byť ženou je skvelé. Jemné pohlavie má schopnosť dávať život, starať sa s láskou o domácnosť i svojich blízkych, podávať výkony v športe aj v práci a vlastne môže robiť všetko, na čo si len spomenie. Nevýhodou ženstva naopak bývajú občasné trápenia, súvisiace s menštruačným cyklom - nielen, že je menštruácia otravná, ale tiež niekedy pekne bolí!
  
Bolestivá menštruácia (dysmenorrhea) o sebe dáva vedieť prostredníctvom silných bolestí v podbrušku a bedrách, nevoľnosťou, zvracaním a hnačkami. Problémy bývajú najhoršie spravidla prvé dva dni menštruácie, kedy je krvácanie najsilnejšie.
  
Ak je bolestivá menštruácia aj vaším problémom, nemusíte vešať hlavu - nie je totiž nutné pchať do seba lieky proti bolestiam a pasívne ležať celý deň doma v kŕčoch na pohovke. Stačí naučiť sa správne jesť - jesť tak, aby telo nebolo zaťažované nevhodným stravovaním a malo energiu aj priestor na vysporiadanie sa s bolesťou. Jedlo je síce liekom, avšak úplne vás bolesti nezbaví. Bolesť pri menštruácii totiž spôsobujú pohlavné hormóny a tie sú stravou ovplyvniteľné len do určitej miery.
  
Tu je niekoľko tipov, ako opakované mesačné bolesti zmierniť stravou:

Doprajte si vitamíny - proti menštruačným bolestiam sa odporúčajú hlavne vitamíny B6 a C. Všetky vitamíny však majú v tele svoju špecifickú úlohu, preto by mali byť v jedálničku v dostatočnom množstve. Ak sa bojíte, že vám niektorý z vitamínov chýba, pokojne si v období pred menštruáciou aj v jej priebehu naordinujte multivitamínovú kúru v podobe tabliet.

Nezabúdajte na minerály - v čase menštruácie žena najviac potrebuje železo, ktoré má vplyv na krvotvorbu, ďalej vápnik, ale aj horčík - ten zabraňuje kŕčom. Minerály do seba hravo dostaneme vyváženým jedálničkom, ale ak je potreba minerálov viac, stačí si opäť zaobstarať kvalitný doplnok stravy. Pri menštruačných kŕčoch popíjajte minerálnej vody viac, ako inokedy!

Nebuďte "nafúknutá" - aby ste netrpeli zbytočne, vyhýbajte sa pár dní pred menštruáciou a počas menštruácie potravinám, ktoré spôsobujú nadúvanie. Keď ho pridáte ku kŕčom v podbrušku, je to skoro na nevydržanie. Obmedzte preto konzumáciu čerstvej cibule, kapusty, kelu, strukovín, čerstvého chleba, nadmerného množstva vlákniny, sladkostí a ďalších potravín, o ktorých viete, že vás nafukujú.

Pite a príliš nesoľte - pri menštruácii si strážte pitný režim. Čím lepšie bude telo hydratované, tým miernejšie budú aj bolesti. Uvarte si bylinkový čaj, dajte si minerálku a počas dňa tiež popíjajte obyčajnú vodu. Kávu si doprajte v obmedzenom množstve - kofeín môže kŕče ešte zhoršiť.

Skúste bylinky - medzi ženami je veľmi populárna alchemilka, ktorá má schopnosť vyladiť ženský organizmus. Ďalej možno odporučiť malinu, medovku, rebríček, ľan siaty i sezam. Semienka majú mierne laxatívne aj očistné účinky a obsahujú aj cenné mastné kyseliny a proteíny. Pridajte si ich čajovú lyžičku napríklad do rannej ovsenej kaše.

 

 

2. diel našej týždennej kampane Harmónia tela je tu

 

Hormonalna-joga-2diel.jpg

 

Pri cvičení je najdôležitejšie veľmi rýchle a hlasné dýchanie, zvané Bhastrika: Pri nádychu sa pupok pohybuje smerom von a pri prudkom výdychu vzduch silne vyfúknete nosom, pričom sa pupok vťahuje dovnútra. Toto dýchanie pôsobí ako masáž na vnútorné orgány a aktivuje vašu vlastnú energiu.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Harmónia tela - 1. diel