Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Jedlo a výživa

Deti a diéty

Deti a diéty



Deti a diéty - už to samotné spojenie znie akosi nepatrične. A práve tak nepatričné je, aby sme deti vystavovali akýmkoľvek diétnym extrémom. V dnešnej dobe ľudia na jednej strane až hystericky riešia to, čo si vkladajú do úst a na strane druhej narastá epidémia obezity, a to aj tej detskej.
  
V minulosti sme nemali na výber z dvadsiatich druhov jogurtov a čokoládových tyčiniek a nepresedeli sme celé popoludnie pri počítači alebo televízii. Normálnou desiatou bol biely rožok s maslom a jablko a po nej nasledovalo celé popoludnie vonku. Normálne bolo a je jesť spoločne, pri jednom stole, bez pustenej televízie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Deti. Častá výhovorka, prečo necvičiť.

Domáca posilňovňa - cvičenia pre predškolákov

Domáca posilňovňa - cvičenie s najmenšími

 

Deti úplne verne kopírujú všetko, čo vidia u svojich rodičov, a preto, keď mamičky držia celoživotné diéty a snažia sa chudnúť, ich dcéry takéto správanie považujú za normálne a pravdepodobne sa v dospelosti uchýlia k rovnakému kolotoču. Keď sa doma bude variť a jesť zdravo, deti to budú považovať za celkom prirodzené tiež.
  
Ak sa stretávate s nadváhou u detí, rozhodne nevoľte ako riešenie diétu. Skúste upraviť energetickú bilanciu (menej kalórií a viac pohybu), vysvetľovať a hlavne ísť príkladom!

Tu je niekoľko tipov, ako na to:

Príklady tiahnu - v prvom rade začnite u seba a svojho partnera (zapojte aj babičky a tety, s ktorými sú deti v kontakte). Jedzte zdravo a rozumne, bez negatívnych komentárov k akémukoľvek druhu jedla (aj keby vám nechutilo). Deti potrebujú vedieť, že sa zelenina a ovocie musí jesť, aj keď existujú pre nich chutnejšie pokrmy. Vysvetľujte im, prečo je zelenina zdravá, a čo nášmu telu prináša. Zeleninu ponúkajte deťom ku každému jedlu!

Zapojte fantáziu - skúste schovať zeleninu do jedla tak, aby deti nespoznali, že tam je. Pri servírovaní jedál si dajte záležať na vtipnej a zaujímavej prezentácii - môžete použiť kúsky farebnej zeleniny či vykrajovadlá - chce to síce trochu práce navyše, ale určite sa oplatí.

Sladkosti za odmenu? - Keď sladkosti, tak len výnimočne. Deti by k sladkostiam a iným pochutinám nemali mať voľný prístup - schovajte ich do šuplíka, kam chodíte len vy, aby ste nad ich spotrebou mali kontrolu. Deťom sladké nezakazujte - zbytočne by po takýchto dobrotách túžili a zjedli by ich o to viac. Dajte si tiež pozor na odmeňovanie cukrovinkami - v prvom rade musí byť odmenou pochvala, úsmev, ocenenie a pohladenie a až v druhom rade jedlo - ak sa pre dieťa stane jedlo jedinou a hlavnou odmenou, v dospelosti sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude potýkať s emočným jedením a nadváhou.

Pozor na cukor - cukor je návykový. Ako pre deti, tak pre dospelých. Neučte deti sladiť nápoje, neservírujte im na raňajky sladké cereálie, zbytočne ich nekŕmte sladkosťami. Vytvorte im prostredie, kde je normálne jesť ovocie, zeleninu, mäso a prílohy, a kde sa maškrtí len občas.

Komentujte reklamy - deti sú na reklamy extrémne chytľavé a samozrejme v obchodoch chcú to, čo v nich vidia. Keď bude v televízii reklama na sladkosti, vysvetlite deťom, že ju ukazujú zrejme preto, že príslušný výrobok nie je zdravý a nikto by si ho inak nekúpil. Šťavnaté jabĺčka reklamy nepotrebujú.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Ako naučiť deti pravidelne športovať
Jedlo a výživa Zdravé varenie pre vaše deti
Jedlo a výživa Čo servírovať v zime deťom na tanier?