Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Jedenie počas chôdze vedie k priberaniu

Jedenie počas chôdze vedie k priberaniu



Určite ste sa stretli so situáciou, kedy sa niekam ponáhľate, ale zároveň máte hlad a nie je čas sa v pokoji najesť. To najjednoduchšie, čo nás potom napadne urobiť, je jesť pri chôdzi alebo pri jazde autom. Pokiaľ sa ale z takého stravovacieho správania stane rutina, problém je na svete.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Domáca krabičková diéta

Zostavte si svoj zdravý jedálniček

Jedlo a šport

 

Je veľa ľudí, ktorí veľmi radi jedia pri televízii alebo pri počítači. Automatické strkanie potravín do úst a bezmyšlienkovité prežúvanie ale tiež nie je nič zdravé. Na druhej strane dokáže chutné pohostenie a popíjanie vína či kávy pri sledovaní napínavého filmu umocniť pohodu, ktorá ťažko hľadá konkurenciu, zvlášť po dlhom a náročnom dni.
  
Hovorí sa, že jedenie pri chôdzi a v zhone spôsobuje priberanie na váhe rovnako, ako kŕmenie sa pri čítaní alebo televízii. Nemusí to tak byť ale vždy! Ak ste schopní ísť alebo šoférovať a súčasne sa sústrediť na to, čo jete, nie je to problém. Telo síce nemá taký pokoj na trávenie, pretože sa musí venovať inej aktivite, avšak žijeme v uponáhľanej dobe a podobné riešenie hladu je občas nevyhnutné.
  
Ak radi jete pri chôdzi či šoférovaní automobilu (alebo je to pre vás nutnosť) či milujete maškrtenie pri televízii a pri práci na počítači, dodržujte tieto jednoduché zásady a nadváha sa vám vyhne veľkým oblúkom:

Vnímajte
- aj pri chôdzi či sledovaní televízie sa snažte užiť si každé sústo na maximum. Vnímajte jeho chuť, vôňu, farbu, textúru i teplotu. Na to, čo jete, myslite a nejedzte mechanicky.

Spomaľte - jedenie čo najviac spomaľte. Ak jete proteínovú tyčinku, odhryznite si vždy len malý kúsok, tyčinku zabaľte a dajte ju na chvíľu do vrecka. Jedzte pomaly, jedlo si šetrite a snažte sa rozvrhnúť si ho na čo najdlhší úsek cesty. Doprajte svojmu organizmu čas na to, aby stihol zaregistrovať pocit nasýtenia (keď už nemá čas na jedenie a trávenie v pokoji).

Hryzte
- zabudnite na zbesilé hltanie a prehĺtanie veľkých kusov jedla. Každý kúsok starostlivo rozžujte, či už sa ponáhľate na metro alebo stojíte v dopravnej zápche! Umožníte tým tráviacim enzýmom začať svoju činnosť a obmedzíte tým prípadné bolesti žalúdka z uponáhľaného jedla.

Plánujte - keď viete, že nebudete mať čas na jedlo a budete nútení niečo si dať po ceste, jedlo si naplánujte. Vezmite si so sebou do krabičky niečo, čo sa vám bude dobre jesť (či piť) aj za chôdze (smoothie, kefír, celozrnnú žitnú bagetu so šunkou a zeleninou, ovocnú tyčinku, banán, kaki, jablko a podobne). Nenechajte sa zlákať ponukou fast foodov a čerpacích staníc! Tam vaše snahy o dodržiavanie zdravého životného štýlu určite skončia.

Vyberajte si - doma pri televízii alebo pri práci určite nemusíte jesť vyprážané zemiačiky alebo solené oriešky. Vyberajte si maškrty rozumne - dajte si kúsok šunky, syra či zeleninu (kyslé uhorky, zeler, papriku, cherry paradajky, kaleráb, reďkovky). Takéto dobroty môžete zobať po celú dobu filmu bez toho, aby hrozilo priberanie na váhe.

Určite si hranice
- ak zjete v zhone po ceste z práce párok v rožku alebo obloženú bagetu, doma si už nič ďalšie nedávajte. Síce môžete mať pocit, že ste vlastne nejedli, pretože ste jedlo nevnímali, ale bohužiaľ aj také jedlo sa do denného energetického príjmu počíta! Zachovajte sebadisciplínu a počkajte si na ďalšie jedlo dňa.

 

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Výživa Potrebujete sa rýchlo a zdravo najesť? My vieme, čo si pripraviť.
Jedlo a výživa Zdravé jedlo mi nechuti. Čo s tým?
Jedlo a výživa Surové, varené, pečené, vyprážané, dusené - ako si jedlo pripraviť?