Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Chudnutie a údeniny

Chudnutie a údeniny



Údeniny sú podľa definície mleté mäsové výrobky, konzervované údením alebo technologickými náhradami údenia. Ich chuťové vlastnosti i trvanlivosť podporuje pridávanie soli a ďalšieho korenia.

Údeniny obsahujú veľké množstvo nasýtených tukov živočíšneho pôvodu a mnoho ďalších prísad, ktoré ich radia medzi jedny z najmenej zdraviu prospešných potravín. U nás je konzumácia údenín veľmi obľúbená a Slovenská republika sa kvôli tomu drží na prvých priečkach vo výskyte rakoviny hrubého čreva aj konečníka - a už to by nás malo od ich častého jedenia odradiť.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Soľ a jej vplyv na zdravie

Vláknina v jedálničku

Potravinová pyramída - návod, ako správne jesť

 

Veľa soli, korenia, tuku a ďalších dochucovacích prostriedkov spôsobuje, že nám údeniny chutia. Do denného menu určite nepatria, ale občas si ich dopriať môžete, a to aj v prípade, že chcete schudnúť.

 

Dodržujte tieto pravidlá a minimalizujte negatívny vplyv údenín na vaše zdravie:

Strážte percentá - čím väčší podiel chudého mäsa daný výrobok obsahuje, tým lepšie. Na údeninách rozhodne nešetrite a doprajte si len tie najkvalitnejšie. Šunku vyberajte tak, aby mala obsah mäsa aspoň 90%. Párky a salámy voľte opäť kvalitné, s čo najväčším percentom čistého mäsa. Pre deti tieto produkty nie sú vhodné vôbec.

Pozor na soľ
- nadbytok soli zaťažuje obličky a vôbec celý organizmus. Spôsobuje zadržiavanie vody v tele aj vysoký krvný tlak. Určité množstvo soli je k fungovaniu tela nutné, avšak bohato stačí prirodzene obsiahnutá soľ v potravinách. Zjedením hoci aj malého kúsku údeniny do seba dostanete jej odporúčanú dennú dávku - preto na to myslite a soľ v ďalších jedlách obmedzte!

Menej je viac
- čím menej ingrediencií v zložení výrobku nájdete, tým lepšie. Ak niektoré názvy takmer nie je možné vysloviť, alebo sú uvedené len čísla a písmená emulgátorov a konzervantov, je to zle. Keď už kupujete údeninu, chcite poznať zloženie a dbajte na to, aby bolo čo najjednoduchšie.

Frekvencia - údeniny nejedzte často. Doprajte si ich len za odmenu alebo pri príležitosti oslavy či rautu. V žiadnom prípade by sa na vašom jedálničku nemali objavovať denne. Ak sa snažíte redukovať nadbytočné kilogramy, ale večer máte často chuť na sladké alebo ste hladní, kúpte si niekoľko balíčkov kvalitnej šunky do chladničky. Večer ho zjedzte pokojne celý, doplnený zeleninou - môžete mať istotu, že to vašej líniu neuškodí.

Vláknina - údeniny jedzte spoločne s potravinami, ktoré obsahujú vlákninu (ovocie, zelenina, celozrnné výrobky). Vláknina pomôže telu zbaviť sa prípadných nežiaducich látok, ktoré v údeninách sú, vyčistí črevá a popoženie vaše trávenie. O prospešnosti doplňovania mäsa a údenárskych výrobkov vlákninou vedeli už naši predkovia - možno práve preto sa bravčové kombinuje s kapustou a tlačenka s cibuľou.

 

 

660x250_1.jpg


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Výživa Prečo jesť/nejesť mäso
Výživa Bielkoviny v jedálničku
Poradňa Na čo si dať pozor na etiketách potravín