Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Jedlo a výživa

Zimné vitamínové bomby - neprehliadnite tieto potraviny!

Zimné vitamínové bomby - neprehliadnite tieto potraviny!



Zimné obdobie dáva poriadne zabrať našej imunite, vlasom, pleti a niekedy aj žalúdku. Kým na jar a v lete máme k dispozícii širokú škálu ovocia i zeleniny za rozumné peniaze, v zime je to presne naopak. Keď už narazíme na cenovo prijateľné paradajky alebo šalát, ich chuť spravidla nie je dobrá.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

10 potravín, ktorým by ste sa mali oblúkom vyhnúť

10 potravín, o ktorých sa domnievate, že sú zdravé a diétne

Surové, varené, pečené, vyprážané, dusené - ako si jedlo pripraviť?

 

Znížený príjem vitamínov a minerálov vedie k oslabeniu obranyschopnosti tela a to zase vedie k zhoršeniu kvality vlasov, pleti i psychickej pohody. Keď k tomu naviac pripočítate prejedanie sa bielym cukrom, múkou a tučnými maškrtami cez sviatky, ste na najlepšej ceste pribrať..

Ani v zimných mesiacoch ale nemusíte minúť malé dedičstvo, aby ste si mohli dopriať kvalitné živiny - stačí vedieť, po čom siahnuť.

Tu je TOP 10 potravín, ktoré vyživia vaše telo tak, že sa na jar budete cítiť lepšie, než kedykoľvek predtým:

1. Červená repa - podporuje činnosť čriev, žalúdka aj žlčníka, zosilňuje steny ciev, zlepšuje využitie bielkovín, spevňuje pokožku, pomáha pri alergiách, aktivuje tvorbu červených krviniek a skvele chutí napríklad v kombinácii s kozím syrom a rukolou - čo viac si môže človek priať ?

2. Fazuľové struky - v zime ich zoženiete jedine mrazené. Mrazenie ale štíhlym zeleným kráskam neublíži a neuberie na prospešnosti pre naše zdravie či líniu. Kúpte si do mrazničky hneď niekoľko vrecúšok - keď prídete večer z práce a chladnička bude prázdna, kombináciou strukov a kúsku mäsa nemôžete nikdy urobiť chybu.

3. Kel - kel je skvelým zdrojom vlákniny, komplexných sacharidov, vitamínu C, B, E i K, draslíka, vápnika, horčíka, kyseliny listovej aj selénu. Je to takmer zázračná zelenina a navyše je naša, slovenská - a lokálne produkty sú pre naše zdravie vždy cennejšie, než tie dovážané.

4. Citrusy - zima je dobou pomarančov, pomela, grepov aj mandarínok. Využite to a najedzte sa ich dosýta. Síce sa vedú špekulácie o tom, koľko vitamínov zďaleka dovážané citrusy vlastne obsahujú, ale tým sa toľko trápiť nemusíte. Chutia výborne, majú nízku energetickú hodnotu, veľa vlákniny - a nejaký ten vitamín sa v nich vždy nájde.

5. Avokádo - kopa zdravých tukov pod tenkou zelenou šupkou, navyše v zime za dobrú cenu a v dobrej kvalite. Pripravte si z neho guacamole alebo sladkú nátierku (rozmixovaním s kakaom a banánom).

6. Škorica - popoženie metabolizmus a zahreje. Škorica je typicky zimné korenie, ktoré urobí dobre vášmu tráveniu i psychike.

7. Mandle - zdravé tuky, vitamíny, minerály a nekonečne dlhé zobanie pri poháriku červeného. Spríjemnite si zimné večery a dostaňte do seba maximum živín v podobe týchto orechov.

8. Arašidové maslo - ozdobte si lyžičkou arašidového masla rannú kašu alebo ho zjedzte na toaste spoločne s džemom. Zasýti vás a telu dodá zdravé tuky, vitamíny i minerály.

9. Ovsené vločky - komplexné sacharidy, vlákninu, bielkoviny, nenasýtené mastné kyseliny, vitamíny B1, B6, E, železo i vápnik - to všetko svojmu organizmu doprajete, keď si z nich budete v zime pripravovať raňajky. Stačí ich krátko povariť a doplniť ovocím a trochou bieleho jogurtu.

10. Sladké zemiaky - sladké zemiaky sa chuťou podobajú skôr tekvici, než zemiakom. Sú veľmi výživné - obsahujú 25% sacharidov, železo, vitamíny A, B, C aj E a tiež veľa vlákniny. Do chladného počasia sú ako stvorené.

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení
Výživa Čo jesť pred a po cvičení
Výživa Potrebujete sa rýchlo a zdravo najesť? My vieme, čo si pripraviť.