Fithall magazín

Štvrtok 13.12.2018 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Čo jesť, keď máte vysoký cholesterol

Čo jesť, keď máte vysoký cholesterol



Cholesterol je látka, ktorá pomáha spracovávať tuky a podieľa sa aj na tvorbe bunkových membrán. Hoci je slovo "cholesterol" vnímané ako niečo zlé, sám o sebe vôbec zlý nie je. Ľudské telo ho nevyhnutne potrebuje pre produkciu hormónov aj vitamínu D. Všetkého veľa ale škodí - a o cholesterole to platí tiež - ak je ho príliš (zvlášť toho "zlého"), môže spôsobovať zdravotné komplikácie, a to predovšetkým ochorenia ciev a srdca.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie

Možno z jedálnička úplne vynechať cukor?

Ako znížiť hladinu škodlivého LDL cholesterolu prirodzenou cestou

 

Cholesterol delíme na "dobrý" a "zlý". Ten dobrý, tzv. HDL cholesterol, nášmu telu nijako neškodí, naopak ten zlý, tzv. LDL cholesterol, môže v našich telách napáchať pekné škody.

Nebezpečenstvo vysokej hladiny cholesterolu v krvi spočíva v jeho nenápadnosti - vysoký cholesterol nebolí, ale môže človeka pokojne zabiť, a to bez varovania.

Časť cholesterolu si tvorí náš organizmus sám, časť prijímame v strave. To, koľko cholesterolu si ale jedinec sám vytvorí, je, ako takmer všetko, veľmi individuálne a nepredvídateľné.

Donedávna platilo, že vysokú hladinu cholesterolu v krvi spôsobujú jedlá, v ktorých je cholesterol obsiahnutý. Poznatky poslednej doby ale poukazujú na to, že vysoký cholesterol má na svedomí skôr konzumácia jednoduchých sacharidov, trans tukov a priemyselne upravovaných jedál.

Naše telo miluje rovnováhu. Keď je LDL cholesterolu priveľa, vzniká problém. Riešením teda nie je obmedziť jedlá s podielom cholesterolu a tukov, ale zvýšiť hladinu HDL cholesterolu. Takéto zvýšenie môžeme dosiahnuť zaradením zdravých tukov do nášho jedálnička (losos, avokádo, žĺtky, orechy, semená), obmedzením príjmu sacharidov (predovšetkým tých jednoduchých), redukciou nadváhy a pravidelným pohybom.

Je zaujímavé, že nás zdravotnícke organizácie v posledných desiatkach rokov varovali pred tučnými jedlami a odporúčali naopak nízkotučnú, vysokosacharidovú stravu, ale hladina cholesterolu v populácii ďalej veselo rástla - tento prístup totiž nefunguje. Ukázalo sa, že to nie je nasýtený tuk alebo cholesterol, čo zvyšuje hladinu LDL v krvi, sú to sacharidy, a to hlavne tie jednoduché!
 
Čo teda máte jesť?
- Vajcia aj s žĺtkami
- Tučné ryby
- Orechy
- Orechové maslo
- Semená
- Avokádo
- Maslo
- Mäso
- Olivový olej
- Zeleninu

A čomu sa vyhnúť?
- Spracovaným potravinám (šišky, sušienky, párky, čokoládové tyčinky, lístkové cesto)
- Jednoduchým cukrom (cukor, cukríky, biele pečivo, knedle, nadmiera ovocia)
- Rastlinným olejom
- Raňajkovým cereáliám
- Vyprážaným pokrmom
- Alkoholu
- Cigaretám
- Fyzickej neaktivite

 

660x250_5.jpg



Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl 10 psychologických trikov pri chudnutí
Diéty Káva, alkohol a chudnutie. Ide to dokopy?
Jedlo a výživa Doplnky stravy na chudnutie. Kupovať alebo nekupovať?