Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Jedlo a výživa

10 potravín, o ktorých sa domnievate, že sú zdravé a diétne

10 potravín, o ktorých sa domnievate, že sú zdravé a diétne



Existuje množstvo uhlov pohľadu na potraviny a aj na to, či ich považujeme za zdravé alebo nie. Hovorí sa, že všetko jedlo je skrátka len jedlo, prostriedok na získanie energie, a že záleží len na tom, čoho koľko skonzumujeme. Takmer každý výživový poradca vám bude tvrdiť niečo iné - nepite mlieko - zahlieni vás, pite mlieko - obsahuje vápnik, nejedzte mäso - zaťaží váš tráviaci systém, jedzte mäso - bez jeho proteínov neprežijete. V podstate vám ale nikto nepovie, čo je konkrétne pre vás zdravé a čo nie - to musíte zistiť sami.

 

ČÍTAJTE TIEŽ: 

Surové, varené, pečené, vyprážané, dusené - ako si jedlo pripraviť?

TOP potraviny, ktoré si dať na večeru

Maškrtiť a nepribrať: Čím nahradiť čokoládu

 

Určité potraviny sa pýšia živinami, ktoré sú pre ľudský organizmus nevyhnutné alebo prínosné. Iné potraviny naopak dokážu napáchať na našich telách viac škody, ako úžitku - zdravie ale nie je len zdravím tela!

 

Podľa definície Svetovej zdravotníckej organizácie je zdravie tzv. bio - psycho - sociálna jednota, a to by sme mali mať na pamäti vždy, keď niečo vkladáme do úst.

 

Predstavte si napríklad zeleninový šalát - o tom by asi väčšina ľudí tvrdila, že zdravý je. Je ale z hľadiska psychiky zdravý tiež pre chorých s poruchou príjmu potravy, ktorí nejedia skoro nič iné? To asi nie. Alebo sviečková s knedľami - pre naše telo existujú aj zdravšie pokrmy, ale keby sme ju odmietli, sklamali by sme babičku, ktorá ju pripravovala celé dopoludnie. Odmietnuť ju by teda uškodilo sociálnemu zdraviu. Záleží len na uhle pohľadu.

 

Čo sa fyzického zdravia týka, existuje niekoľko druhov potravín, o ktorých si ľudia myslia, že sú zdravé, ale zas tak úžasné nie sú:

 

1. Sója - obsahuje rastlinné hormóny fytoestrogény, ktoré narušujú náš vlastný hormonálny systém. Technologická úprava z nej navyše robí absolútne neprírodnú potravinu. Keď sóju, tak jedine fermentovanú.

 

2. Margaríny - už síce väčšina z nich nemá trans mastné kyseliny, ktoré sú rakovinotvorné, ale aj tak predstavujú margaríny neuveriteľne spracovanú potravinu, s ktorou si náš organizmus nevie rady. Radšej si dajte klasické poctivé maslo.

 

3. Celozrnné pečivo - nie všetko pečivo hnedej farby je celozrnné. Či jete pečivo biele, viaczrnné či celozrnné, s jeho konzumáciou to nepreháňajte. Je energeticky bohaté a navyše plné lepku, ktorý neprospieva všetkým, nielen alergikom. Prehnaná fóbia z pečiva ale rozhodne tiež nie je na mieste.

 

4. Šunka - síce disponuje proteínmi a minimom tukov a sacharidov, ale je plná soli - a tá škodí často viac, ako pár gramov tuku alebo cukru.

 

5. Ovocné jogurty - toľko cukru, koľko obsahujú ovocné jogurty, by ste si sami najskôr do tohto mliečneho produktu nenasypali. Radšej si kúpte biely jogurt a doslaďte si ho medom alebo džemom.

 

6. Nízkotučné mlieko - odtučňováním prichádza mlieko o tuk, ale aj o chuť. Prirodzená tučnosť mlieka od kráv je okolo 3,5%, takže prečo by sme na tom mali niečo meniť?

 

7. Kokosový olej - nasýtené mastné kyseliny so stredne dlhým reťazcom, ktoré v sebe skrýva, nie sú pre naše telo ničím zdravým. Podobné kyseliny obsahuje aj maslo, ale na to je náš stredoeurópsky organizmus zvyknutý.

 

8. Sušené ovocie - nemá veľa vitamínov, zato cukru a siričitanov až nad hlavu. Ak vám chutí, pokojne ho jedzte, ale nemyslite si, že je toto maškrtenie zdravšie, než napríklad horká čokoláda.

 

9. Kuskus - je v zásade cestovina. Aj keď si ľudia často myslia, že je zdravý, pretože jeho názov znie exoticky, nie je tomu tak. Je zdravý rovnako, ako špagety alebo kolienka.

 

10. Stévia - v poslednej dobe obľúbené nekalorické sladidlo síce nemá energetickú hodnotu, ale mozog dokáže zmiasť rovnako, ako cukor, takže potom budete mať viac chuť na sladké.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Potraviny, ktoré ochladia váš organizmus
Jedlo a výživa Nemajte hlad. Potraviny, ktoré vás zasýtia.
Jedlo a výživa Čo sú funkčné potraviny a superpotraviny?