Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Kedy a čo jesť po cvičení? Hoci aj neskôr večer…

Kedy a čo jesť po cvičení? Hoci aj neskôr večer…



Môžete niekoľkokrát týždenne dvíhať ťažké váhy v posilňovni, môžete nabehať desiatky kilometrov a jesť celkom zdravo, avšak keď zanedbáte správny jedálniček pred tréningom i po tréningu, vaše výsledky budú minimálne.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Cvičte a chudnite podľa typu vašej postavy

Čo jesť pred športom a po ňom?

Surové, varené, pečené, vyprážané, dusené - ako si jedlo pripraviť?

 

Naučte sa správne jesť pred aj po cvičení a až potom uvidíte, že vaše snaženie nie je zbytočné. Dodržujte niekoľko jednoduchých pravidiel a posuňte svoje výkony o niekoľko úrovní vyššie:

1. Necvičte nalačno - veľa ľudí má pocit, že keď cvičia ráno s lačným žalúdkom, spália viac tuku. Nie je to pravda. Cvičením nalačno spálite akurát viac svalovej hmoty. Vykonalo sa mnoho štúdií, ktoré sa týmto fenoménom zaoberajú, a žiadna z nich nepotvrdila, že by tréning s prázdnym bruchom akokoľvek urýchlil chudnutie.

2. Po tréningu sa najedzte - po cvičení nič nejete, aby ste nezmarili vašu snahu. Nerobte to - ak po tréningu nedoplníte potrebné živiny, zmaríte si akurát možnosť pokroku aj chudnutia. Čím intenzívnejší je tréning, tým viac a lepšie by ste mali jesť - jedine tak naštartujete metabolizmus, urýchlite regeneráciu a prinútite telo uvoľniť prebytočné tukové zásoby. Ak nemáte po náročnom cvičení na jedlo chuť, skúste sa prekonať, pretože svaly tie živiny skutočne potrebujú.

3. Ranné cvičenie - v prípade, že trénujete skoro ráno, dajte si aspoň banán (jablko, piškóty, kúsok bagety so šunkou - alebo skrátka čokoľvek, čo vás nebude príliš tlačiť v žalúdku) a vypite veľký pohár vody. Po docvičení sa poriadne naraňajkujte - v prvom rade si doprajte nálož komplexných sacharidov (vločky, ryžu, pečivo, obilnú kašu, sypané müsli) a chudých proteínov, s ktorými to nemusíte preháňať (srvátkový proteín, keď nestíhate, a aj syr cottage, šunku, syr) .

4. Tréning večer - aj keď sa po večernom cvičení sotva dovlečiete domov, zabudnite na to, že by ste išli spať s prázdnym žalúdkom! Vždy si po tréningu dajte najskôr sacharidy (zemiaky, ryžu, ovocie, pečivo) a potom proteíny (mäso, syr, vajcia, tvaroh a pod.). A je jedno, či je deväť hodín ráno, alebo jedenásť večer. Zbavte sa strachu z jedenia v neskorých hodinách.

5. Pozor na vlákninu
- vláknina je zdravá - čistí črevá, pomáha tráviť živiny, plní sýtiacu funkciu. Pred cvičením to s ňou ale príliš nepreháňajte, pretože by ste mohli mať nafúknuté brucho a to nie je príjemné ani pri posilňovaní, ani pri behaní. Po tréningu s vlákninou tiež opatrne - spomalí trávenie sacharidov - a to práve teraz nepotrebujeme.

6. Nepanikárte
- ak nemáte možnosť najesť sa hneď po fyzickej aktivite, alebo pôjdete ráno cvičiť bez raňajok, nepanikárte, to je život. Niekedy sa môže stať, že nedodržíte všetky pravidlá tak, ako by bolo ideálne, ale život nie je ideálny. Snažte sa tieto situácie predvídať, nosiť v taške desiaty a jedlo plánovať. Keď sa po cvičení nenajete, neznamená to, že bolo k ničomu.

 

660x250_5.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime